لگوبازی در مشهد

آموزش برای کودکان شیوه های متفاوتی دارد و آموزش خلاقیت با شیوه های نوین می کودکان را با نگاه تربیتی به روز دنیا آشناتر و استعداد های آنان را کشفی دوباره کند .

نمایشگاه لگوهای ساخت کودکان دبستان امام رضا ( ع ) واحد شانزده برای اولین بار در مشهد به روی مردم و دید آنان قرار گرفت و کودکان به مثابه هنرمندی در مقابل مخاطبان ایستاده و پاسخگوی نگاه خود بودند . در همین راستا با برگزار کنندگان این نمایشگاه گفتگویی داشتیم .

 

خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است

پور افشاری مدیر دبستان اعتقاد دارد: آفرینندگی یا آفرینشگری یا خلاقیت، مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌کند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است. همهٔ علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به‌طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و کلیهٔ دستاوردهای بشری، جلوه‌های گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت امکان‌پذیر نیست.

انسان خلاق توانایی حل مسئله بالاتری نسبت به سایرین دارد وبا بینش متفاوت خود نسبت به مسائل گامی جلوتر از افراد دیگر برداشته و موفقیت های افزون تری کسب می کند. با نگاهی به زندگینامه افراد موفق و معروف متوجه می شویم همه آن ها در یک خصوصیت مشترک هستند و آن هم خلاق بودن آن هاست. توانایی روبرو شدن با چالش ها به روش های مختلف، حاصل داشتن هوش خلاق است.بنابراین خلاقیت از کودکی اهمیت بسیاری در روند زنرگی دارد.زمانیکه کودکان خلاقیت را در خود پرورش میدهند، یاد میگیرند به غرایز و توانایی های منحصر به فرد خود اعتماد کنند.آنها نگرش مثبنی به روند حل مساله پیدا می کنند و در آینده افراد موفقی در جامعه می شوند. کودکان خلاق در بزرگسالی تبدیل به انسان هایی متکی به نفس و کاردان میشوند. و به همان اندازه از بسیاری از لذات زندگی استفاده میکنند.

 

 

لگو فکر، دست‌ها و دید کودک را مشغول می‌کند

هدی رضایی هنرمندی که عاشق کودکان و نگاه جدید آموزش به کودکان را دنبال می کند عقیده دارد: درس تربیت هنری از مجموعه دروسی است که به طور فوق العاده در دبستان پسرانه غیر دولتی امام رضا (ع) آموزش داده می شود. دبستان امام رضا (ع) به عنوان یکی از مدارس نمونه در مشهد با توجه به حساسیتی که به رشد فکری،ذهنی،و تربیتی کودکان دارد درس تربیت هنری را ارائه کرده تا کودکان عزیز در راستای دروس تئوری بتوانند با مهارتهای متفاوت در زندگی:روحی مثبت جسمی سالم ذهنی فعال و خلاق و تربیتی متفاوت رشد و نمود پیدا کنند. هدف کلی از آموزش این درس بالا بردن خلاقیت دوست ورزی زیبایی شناسی در سایه ساختن روحی سالم و اهداف رفتاری از  قبیل صبوری شاد زیستن و آموزش رفتارهای متتاسب گروهی در بین کودکان می باشد. درس تربیت هنری با روشهای متنوعی در مهرماه 1397 آموزش داده شد و یکی از دروس زیر مجموعه درس تربیت هنری آموزش لگو به طور رسمی برای نخستین بار در این مجموعه بود.

لگو گزینه  است که فکر، دست‌ها و دید کودک را مشغول می‌کند و نتیجه‌ای شگفت‌انگیز به دنبال دارد، هدف اصلی بازی لگو، بالا بردن مهارت‌های یادگیری و خلاقیت است. این بازی را یکی از پایه‌های اصلی بالا بردن سلامت روانی و کیفیت زندگی می‌داند و برای همه افراد، در هر سن و سالی که باشند، چیزی برای ارایه دارد.در این میان با توجه به نتایج بسیار مثبتی که از  فعالیت های دانش آموزان گروه سنی ب دبستان امام رضا (ع) به دست آمد گروه مدیریتی و آموزشی دبستان تصمیم به برپایی اولین نمایشگاه تصویری لگو در ایران گرفتند.

گشایش این نمایشگاه در تاریخ هفتم آذر ماه 97 در مشهد و دبستان امام رضا (ع)صورت گرفت که به مدت یک هفته ادامه داشت.

 

 

آموزش چگونه زندگی کردن به کودکان

 

در این رابطه رضا صحافیان ناظم مدرسه به عنوان یک آموزگار و نیز یک هنردوست و هنر پرور برای کودکان نقشی ماندگار داشته و می گوید: بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) اهمیت بسیار زیادی به هنر و نقش آن بر تربیت فرزندان می دهد و بر همین اساس  لگو به عنوان زیرمجموعه  درس تربیت هنری  به عنوان کلاس فوق العاده برنامه ریزی شده که برای پایه اول و دوم در دبستان پسرانه امام رضا (ع) واحد 16 ارائه شده است. هدف از ارائه و آموزش این درس این بوده که کودکان ما مهارت هایی بیاموزند تا بدانند که چگونه زندگی کنند. این درس کمک می کند که نیاز های کودکان تجزیه تحلیل شود و مدرس راههای متفاوتی را امتحان کند تا بتوان توانایی های کودک را سنجید و آینده بهتری برایش بوجود آورد. کودکان نیاز دارند که توانایی هایشان را بشناسند و بتوانند آنها را بکار گیرند. لگو با هدف شناخت توانایی های کودک طراحی شده است و به خلاقیت کودک کمک فراوانی میکند.متاسفاته اطلاع دقیقی از اموزش این درس در دیگر مدارس نداریم. اما به دلیل اهمیت دادن کادر مدیریتی دبستان امام رضا (ع) به تربیت غیرمستقیم کودکان برای آینده ای روشن تر ( بالا بردن اعتماد به نفس و اجتماعی شدن و مقاوم شدن کودکان برای آینده ) سعی شده حمایتی دقیق و منطقی از این درس و مدرس آموزش لگو بشود که باعث شکوفایی و خلاقیت های ذهنی دانش آموزان در این مقطع بشود که منجر به نمایشگاه تصویری از آثار منتخب  لگو های دانش آموزان مقطع اول و دوم دبستان شد.نمایشگاهی پرباری که بر پایه حمایت و اشتیاق کادر مدیریتی دبستان از بازی لگو  ومدرس مجموعه آن با عنوان برپاشد.

لگو سال های سال برای کودکان الهام بخش بوده و به آنها اجازه می دهد که خلاقیت و هوش خود را به نمایش بگذارند و در واقع آنها را تشویق می کند که بدانند یک معمار یا مهندس بودن چگونه است و حالا همه روزه یک اثر جدید با این لگوها توسط افرادی با سنین مختلف در سراسر دنیا خلق می شود که هریک خلاقانه تر و جالب تر از دیگری است.مهم ترین هدف ما  از ارائه این درس نیز بالا بردن خلاقیت در کودکان است به نحوی که بتوان ذهن آنها رو طوری پرورش داد که منحصر به فرد فکر کنند تا در آینده موفق ترین ها باشند.برپایی نمایشگاه تخصصی لگو بر همین اساس اتفاق افتاد که خلاقیت و سطح هوش دانش آموزان به تصویر کشیده شود.در این میان بازخورد بسیار عالی در بین دانش آموزان روئیت گردید که  تمامی دانش آموزان تشویق به ادامه ساختن آثارشدند و اولیایی که با دیدن نمایشگاه و با لمس کردن بالا رفتن حس اعتماد به نفس در کودکانشان درخواست کلاس های فوق العاده در روزهای دیگر برای کودکان خود داشتنند .

 

 

سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *