اشک پنهان کارآفرین را ندیدیم

روز گذشته دوازدهمین جشنواره کارآفرینی خراسان رضوی با حضور مسئولین و چهره‌های شهری و استانی در سالن تلاش اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد تا بهانه ای باشد برای شنیدن و دیدن اخبار و احوال کارآفرینان در روزهای دشواری که پشت سر گذاشته و پیش رو دارند. در کشور ما بیشترین فشار سختی‌ها بر دوش بخش خصوصی است، همان بدنه نحیفی که صدای شان به جایی نمی رسد و توانایی رقابت با دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها را ندارند.

اما همیشه راهی برای عبور پیدا می‌شود و کسی وجود دارد که چراغ راه را در مسیر روشن کند. مراسم دیروز یک مهمان ویژه داشت؛ «محمد حسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی». او سعی کرد علاوه بر تشریح وضعیت موجود، مشکلات و راهکارهای عبور از جنگ اقتصادی نابرابر امروز سخن بگوید تا کارآفرینان بدانند که دردشان یکی است و دیده می‌شود و به مسئولین هم گوشزد شود که فرماندهان برای جنگیدن احتیاج دارند که درک شوند، احترام ببینند تا تجدید قوا سر پا باستیند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر این که «نشاط امروز از جامعه ما رخت بسته» گفت: به من توصیه کردند که در سخنانم روحیه نشاط را تزریق کنم من هم موافقم که ما امروز ما در جامعه ای هستیم که نشاط را کم رنگ کرده‌ایم و این مساله اصلا ریشه در فرهنگ ما ندارد اما نکته ای که وجود دارد ریشه این اندوه است. در همین جمع اشک پنهان کارآفرینان ناشی از دغدغه «معیشت کارگران» است. مگر می‌شود کارآفرین روزی که مجبور است به خاطر شرایط دشوار اقتصادی 5کارگر خود را اخراج کند، اشک نریزد؟

محمد حسین روشنک افزود: من نمی خواهم که نشاط را از جامعه بگیرم ولی بار غمی که روی دوش کارآفرینان است را می‌بنیم. وقتی که با سال‌ها تلاش نمی تواند گشایش اعتبار کند. آخر ماه که از پرداخت حقوق کارگرانش عاجز است، من اشک پنهان او را می‌بینم.

وی اضافه کرد: من ناگزیرم که این حقایق را بگویم که می‌شود و می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد ولی این کار را نمی کنیم. ایمان دارم که می‌توانیم با تلاش موانع را برطرف کنیم ولی این کار را انجام نمی دهیم، چگونه توقع دارید که این دردها را بیان نکنیم؟

روشنک اضافه کرد: اگر چه در گذشته وقتی مشکلات اقتصادی مطرح می‌شد، کارآفرین در یک سمت می‌ایستاد و کارگر در سمتی دیگر، که بعضا در مقابل یکدیگر هم قرار می‌گرفتند اما امروز خوشبختانه فضا این گونه نیست. کارگر دلش برای کارآفرین می‌سوزد و کارآفرین هم دلش برای کارگر می‌سوزد پس یک جای دیگر کار می‌لنگد. عده‌ای نمی‌خواهند مشکلات حل شود

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تصریح کرد: مثال می‌زنم روز گذشته جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی و کمیته پایش اتاق بازرگانی برگزار شد. از ابتدای سال جاری تاکنون ما به دنبال پیگیری مشکل کمبود واگن برای صادرات از استان هستیم تا بتوانیم محصولاتی را که کارآفرین و کارگر ما با زحمت تولید کرده اند را صادر کنیم و به دنبال آن اشتغالزایی و ارزآوری داشته باشیم. اما بعد از 9 ماه پیگیری توسط کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان، انجمن مدیران و خانه صنعت، معدن و تجارت هنوز نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم. آیا این مشکل به تحریم مربوط است؟ آیا به خاطر تحریم است که ما نمی توانیم آن را حل کنیم؟

وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم که پیگیر حل مشکلات باشیم. من در این جلسه تاکید کردم که اگر واگن تا یک هفته دیگر تامین نشود، من می‌روم روی ریل راه آهن می‌نشینم تا زمانی که این مشکل حل شود. مثل زمان دفاع مقدس که به خاطر کمبود واگن روی ریل نشستم تا واگن برای اعزام نیرو به جبهه‌ها تامین شد.

روشنک خطاب به مدیران اجرایی تاکید کرد: شما فکر می‌کنید اهمیت تولید و صادرات در فشار اقتصادی کنونی کمتر از اعزام نیرو به جبهه‌هاست؟ چرا تلاش نمی کنید؟ چرا حرکت نمی کنید؟

مثال دیگر

یک کارآفرین می‌خواهد گشایش اعتبار کند، 50 بار او را می‌بریم و می‌آوریم. کی کجا نظام جمهوری اسلامی به مدیران و مسئولان خود تکلیف کرده است که شما مجازید با کارآفرینان این گونه برخورد کنید؟ چه کسی جواب کارگران را می‌دهد؟ نظام جمهوری اسلامی مقدس ترین و پاک ترین نظامی است که در دنیا وجود دارد، هر عیب و ایرادی که می‌بینید از من مدیر یا من کارآفرین است. چرا برای رفع مشکلات همت نمی کنیم؟

وی اضافه کرد: در جامعه وقتی که یک کارآفرین وارد می‌شود باید او را به چشم یک افسر نظام اسلامی ببینیم. اما امروز چه اتفاقی افتاده؟ کارآفرین را «زالوصفت»، «مفت خور» و «مرفه بی درد» نمایش می‌دهیم. این فرهنگ غلط است. من به عنوان رئیس کانون کارآفرینان، دست کسی را که امروز بتواند حتی 2 تا شغل ایجاد کند را می‌بوسم. شما فکر می‌کنید ایجاد شغل ساده است؟ چرا قدر کسی را که شغل ایجاد می‌کند، را نمی دانیم؟ چرا از کارآفرین حمایت نمی کنیم اما نگاه می‌کنیم که او بنز سوار است؟ باید بدانیم که کارآفرین لحظه ای آرام و قرار ندارد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی اضافه کرد: نکته ای که درباره استان ما وجود دارد این است که شرایط ما به مراتب بهتر از سایر استان‌ها بهتر است ولی جامعه باید بداند که کارآفرین و کارگر امروز در حال مبارزه با همان استکباری است که روزی در جبهه‌های جنگ رزمندگان با همان استکبار می‌جنگیدند چرا که امروز شرایط اقتصادی بسیار دشوار است.

وی در پایان سخنان خود خطاب به کارآفرینان تاکید کرد: نکته ای که برای پشت سر گذاشتن این شرایط دشوار حائز اهمیت است این است که «چرایی این جنگ را نباید امروز دنبال کرد. به عنوان یک کارآفرین نباید روی این مساله تمرکز کرد که چرا جنگ شده است یا می‌جنگیم؟ آیا جنگ قابل پیشگیری نبود؟ چرا کنسولگری را گرفتیم و به این وضعیت دچار شدیم؟» این‌ها سوالات مهمی هستند ولی زمان و مکان مطرح کردن آن‌ها اکنون نیست. به عنوان یک فعال اقتصادی این سوال‌ها مربوط نیست. این سوالات را باید جای دیگری مطرح کرد و پاسخ گرفت.

روشنک تاکید کرد: ما کارآفرینان وظیفه خود می‌دانیم که در این جنگ بجنگیم. هیچ سرباز و فرماندهی زیر آتش دشمن نمی پرسد که چرا باید بجنگیم؟ ما وظیفه خود را در سخت ترین شرایط انجام می‌دهیم. امروز من همه کارآفرینان را برتر و نمونه می‌دانم هر کسی که رسالت خود را در این وانفسا برای حفظ و ایجاد اشتغال انجام می‌دهد قابل تقدیر و ستایش است.

image_print
13 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *