افزایش تحقق بودجه اقتصادی شهرداری از 60 به 86

معاون اقتصادی شهرداری مشهد با بیان این که تحقق بودجه اقتصادی شهرداری در سال گذشته 86 درصد بوده است، گفت: ارزش پروژه های سرمایه گذاری که منجر به انعقاد قرارداد در این کلانشهر شده اند ظرف یک سال اخیر 31 هزار میلیارد ریال بوده استد در مدت یک سال گذشته 16 پروژه به ارزش 27 هزار میلیارد ریال از بلاتکلیفی خارج شده است.

به گزارش صبح امروز رضا خواجه نایینی روز گذشته در نشست خبری با بیان این مطلب در این باره اظهارکرد: پروژه های مسکن ارزان قیمت علویه و زندگی، توقفگاههای آزادی و مجد، بوستان مینیاتوری، مجتمع اقامتی و تجاری طرق و نیز تصفیه خانه و بوستان طرق از جمله  پروژ] های سمرایه گذاری  است که مسکن ارزان قیمت از مهمترین برنامه های شهرداری مشهد است.
وی افزود: پیش از مدیریت شهری کنونی مشهد قرارداد ساخت چهار هزار واحد مسکن ارزان قیمت منعقد شده بود که دو هزار و 500 واحد از این تعداد در دوره کنونی بهره برداری خواهد شد.
معاون شهردار مشهد ادامه داد: در دوره کنونی مدیریت شهری مشهد انعقاد قرارداد برای 5 هزار واحد مسکن ارزان قیمت هدفگذاری و تاکنون قرارداد ساخت دو هزار و 500 واحد منعقد شده است

واگذاری زمین در حاشیه شهر برای مسکن ارزان قیمت
وی گفت: شهرداری مشهد آمادگی دارد در صورت وجود زمین در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر، قطعات موجود را با قیمت کم در اختیار سرمایه گذار گذاشته و پروانه برای ساخت پروژه های مسکن ارزان قیمت واگذار کند.
خواجه نایینی افزود: هم اینک تمام پروژه های بالای 100 میلیارد ریال این شهرداری تامین مالی شده و همچنین لایحه سرمایه گذاری خارجی به ارزش 500 میلیارد ریال در باغ گیاهشناسی مشهد آماده ارائه به شورای شهر است.
وی به سرمایه گذاری خارجی نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری خرد می توان موفق عمل کرد اما سرمایه گذاری کلان خارجی کاری بسیار سخت است. با این وجود هیچ تفاوتی در ارائه مشوق به سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود ندارد.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه همچنین پروژه مسکونی هزار و 312 واحدی یاس را از بزرگترین طرحهای مشارکتی در دست ساخت این شهرداری اعلام و بیان کرد: این پروژه با 90 درصد پیشرفت در منطقه کم برخوردار توس در حال اجرا است، سهم شراکت شهرداری مشهد در قالب 16 برج 82 واحدی پروژه مسکونی یاس 22 درصد است.
وی در ادامه به وجود 16 پروژه بلاتکلیف به ارزش 27 هزار میلیارد ریال در معاونت اقتصادی شهرداری مشهد اشاره و بیان کرد: در مدت یک سال گذشته این پروژه ها تعیین تکلیف و از بلاتکلیفی خارج شده اند.
 
رفع مشکل با داستانی در مورد پروژه طرق 
خواجه نایینی همچنین به پروژه سرمایه گذاری طرق و ایرادهای دادستانی مشهد به این پروژه  اشاره کرد و گفت: قرارداد اولیه پارک جنگلی طرق که دوره پیشین مدیریت شهری با سرمایه گذار منعقد شده بود مورد 12 اشکال از سوی دادستانی، شورای شهر مشهد و نهادهای بازرسی قرار گرفته بود. در این دوره سعی شد ایرادات در قالب قرارداد جدید رفع شوند. همچنین مصوبه کمیسیون ماده پنج برای این پروژه گرفته شد.
وی افزود: پیرامون رفع ایرادات و گزارش کار، با دادستانی نامه نگاری شده تا اگر نکته دیگری باشد از سوی شهرداری مشهد لحاظ شود.
معاون شهردار مشهد به پروژه همراه سرای بیمارستان امام رضا(ع) این شهر نیز اشاره و بیان کرد: ساخت همراهسرا بخشی از پروژه مشارکتی پارکینگ این بیمارستان بود که بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت مشارکتی اجرا و بهره برداری شد اما بخش همراهسرای آن به درخواست دانشگاه اجرایی نشد.
وی افزود: در پایان دوره پیشین مدیریت شهری، دانشگاه علوم پزشکی درخواست اجرای کلینیک دندانپزشکی را به جای همراهسرا داشت. این تغییر کاربری طبق قرارداد با موافقت طرفین عملیاتی بود لذا شورای شهر مشهد با آن موافقت کرد. بر این اساس لایحه تبدیل همراهسرا به کلینیک دندانپزشکی به زودی برای تصویب نهایی به شورای شهر مشهد ارائه می شود.
خواجه نایینی در ادامه به پروژه پلاک 176 هم اشاره و بیان کرد: پلاک 176 ملکی با سابقه 15 سال بلاتکلیفی بود اما ظرف یک سال اخیر با پیگیری شورای شهر مشهد ساختار جدید مدیریت آن ایجاد شد. نشستهای متعددی با شورای تامین خراسان رضوی، کمیسیون ماده پنج و نهادهای مرتبط برای رفع مشکل این پروژه و مالکان آن برگزار تا اینکه یک ماه پیش مصوبه خوبی برای رفع مشکلات آن توسط شورای تامین استان مصوب شد لذا برای سال آتی خبرهای خوبی در این خصوص خواهیم داشت.
تسویه بدهی های معوق
وی در ادامه گفت: معاون اقتصادی شهرداری مشهد ظرف یک سال اخیر 21 هزار میلیارد ریال برای شهرداری این کلانشهر تامین منابع کرده است. همچنین بدهی به بانکها بابت اوراق مشارکت تعیین تکلیف شد لذا شهرداری مشهد هم اینک هیچگونه بدهی معوق در مورد اوراق مشارکت به بانکها ندارد.
معاون شهردار مشهد همچنین شفاف سازی را از الزامات شهرداری و شورای شهر توصیف و بیان کرد: هیچ قرارداد جدیدی بدون فراخوان بسته نشد بنابراین درآمد حاصل از پروژه های واگذار شده به بخش خصوصی از طریق فراخوان چند برابر گذشته بوده است.
وی در ادامه افزود: 50 هزار میلیارد ریال از 80 هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری مشهد را ‘بودجه اقتصادی' اعلام و بیان کرد: در حالی که طی سالهای گذشته بیشترین میزان تحقق بودجه اقتصادی 60 درصد بود پارسال این میزان به 86 درصد رسید.

هم چنین امیر دانش رئیس اداره فنی و اجرایی مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد مقدس در بازدید خبرنگاران از از پروژه مشارکتی ۱۳۱۲ واحدی یاس گفت: این پروژه در ۶۵ هزار متر زمین رها شده در بافت پرجمعیتی ریزدانه و کم برخوردار بولوار توس احداث شده است.
وی افزود: مساحت ۱۹۴ هزار مترمربعی پروانه و زمین آورده شهرداری در پروژه یاس است؛ همچنین ۱۶ برج ۸۲ واحدی در این پروژه مشارکتی ساخته شده است.

 

علی‌نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *