نه به مردسالاری، نه به فمنیست

خشونت علیه زنان تنها از طریق خشونت فیزیکی نبوده و شاید بتوان گفت خشونت فیزیکی آثار مخرب کم‌تری به نسبت دیگر خشونت‌هایی که در خصوص زنان صورت می‌گیرد را داشته چرا که خشونت‌هایی در جامعه علیه رنان انجام می‌شود که شاید دیده نشود اما آثار بد روحی و روانی بسیاری را بر سلامت زنان و مادران و در نتیجه جامعه برجای می‌گذارد و به جهت اهمیت سلامت زنان ۲۵ نوامبر مصادف با چهارم آدر تحت عنوان منع خشون علیه زنان نام‌گذاری شده است.

آثار خشونت فیزیکی معمولاً قابل مشاهده است اما در مقابل، خشونت‌هایی وجود دارد که آثار مخرب آنها به چشم نمی‌آید اما تحملشان بسیار دشوار است. مانند دروغ گفتن، نفقه ندادن، به خواسته‌های زن بی‌توجه بودن، چشم‌چرانی، تعدد زوجات، انتقاد کردن به طور مداوم، جدا کردن زن از کودکانش، تهمت زدن و ..

به دلیل اهمیت سلامت زنان جامعه و در جهت منع خشونت علیه زنان و نیز  به مناسبت این روز جهانی کانون سورا به مدیریت مرضیه محبی در روز شنبه نشستی تخصصی در جهت هم‌اندیشی صاحب‌نظران و وکلا و صاحبان سمن‌ها در هتل پردیسان مشهد برگزار کرد تا به وضعیت قانون در این خصوص پرداخته و نیز راه‌کارهایی را ارائه کنند.

قانون منع خشونت علیه زنان در حال بررسی

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه منع خشونت علیه زنان در قوه قضائیه در دست بررسی بوده و در حال گذراندن مراحل پایانی برای تصویب است.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” سیده حمیده زرآبادی عصر شنبه در نشستی که به  مناسبت روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان در هتل پردیسان مشهد برگزار شد؛افزود: لایحه منع خشونت علیه زنان  در دولت دهم مطرح شد اما به دلایلی مسکوت ماند و مجدد در آغاز دولت یازدهم توسط معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده این دولت پیگیری شد.

وی تصریح کرد: در بررسی این لایحه توسط قوه قضائیه، از 91 ماده آن، 41 ماده حذف شده و باقی مفاد آن به تصویب رسیده که شامل سه بخش پیشگیری، حفاظتی و حمایتی است. این لایحه به بخش‌های جرم انگاری پرداخته و نیز مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است تا قوه قضائیه هر چه سریع‌تر این لایحه را نهایی و ارسال کرده تا مجلس بتواند با تصویب آن بخشی از مشکلات ناشی از خشونت علیه زنان در جامعه کنونی را حل کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی  دلایل خشونت علیه زنان را این‌گونه توضیح داد: یکی از مهم‌ترین این دلایل شرایط خانوادگی از قبیل سن، تعداد فرزندان و محل تولد زن است، دلیل دوم وجود خشونت مسائل یا شرایط اجتماعی مانند اعتیاد، تحصیلات و شغل همسر بوده  که به خشونت علیه زنان دامن زده و این خشونت را تشدید می‌کند.

پیامبر(ص) پرچمدار منع خشونت علیه زنان

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی در جهت کاهش خشونت‌علیه زنان پرداخت و ادامه داد: به‌کارگیری فقه پویا در حوزه زنان یکی از راهکارهای مهم در این زمینه بوده اما برخی این موضوع را الگوبرداری از غرب دانسته که ابین در حالی است  این الگوبرداری از قوانین اسلامی است و پیامبر اسلام (ص) نیز پرچمدار منع خشونت علیه زنان هستند.

زرآبادی اظهار کرد: در زمان پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) که بدترین و سخت‌ترین خشونت‌ها علیه زنان انجام می‌شد به مخالفت با این خشونت پرداخته و جایگاه زن را بالا برشمرد و به همین سبب می‌توان ایشان را پرچپم‌دار منع خشونت دانست.

شدیدترین موضع از سوی زنان

وی مطرح کرد: قوانین وضع شده باید به اقتضای نیاز روز باشد اما در حوزه زنان تاکنون در انطباق قوانین با شرایط روز جامعه از فقه پویا بهره نگرفته  و همیشه در این موضوع نسبتا عقب هستیم.

زرآبادی یکی دیگر از راهکارهای  در جهت کاهش خشونت علیه زنان را پذیرش جامعه برشمرد و بیان کرد: در برخی اظهار نظرها مشاهده می شود که شدیدترین موضع گیری ها در این موضوع از سوی خود زنان انجام می گیرد و این مساله نشان دهنده ضعف تربیتی و آموزشی در این حوزه و عدم پذیرش جامعه است که به زنان نیز القا می‌شود از حق و حقوقات احتمالی خود بگذرند .

سیاسی‌شدن مسئله زنان

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مسائل و مشکلات در این حوزه سیاسی کردن مسائل زنان است این در صورتی است  که موضوع زنان یک مساله انسانی بوده  و نمی توان با آن برخورد سیاسی داشت که متاسفانه این روزها با این نگرش به زنان توجه می‌شود.

اهمیت به سلامت روانی زنان

وی در خصوص مواد مفید در این لایحه متذکر شد: سلامت روان زنان که بخش اعظم آن شامل قانون های حمایتی و حفاظتی در جامعه می شود، در لایحه منع خشونت علیه زنان گنجانده شده و امیدوارم هر چه سریع‌تر قوه قضادیه این لایحه را به مجلس ارائه دهد.

در ادامه این نشست تخصصی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان البرز نیز به اهمیت نقش سمن‌ها در منع خشونت علیه زنان پرداخت و تصریح کرد:  مبارزه با خشنونت علیه زنان  بر دوش نهادهای مختلفی است که برای تحقق آن همه باید به صورت هماهنگ عمل کرده و نمی‌توان تنها از یک نهاد انتظار کار بر رکی این موضوع داشت.

هما داوودی گرمارودی افزود: رویکردهای فمنیستی در مورد زنان همان قدر آسیب زاست که رویکردهای مردسالارانه در این زمینه خطرآفرین است لذا باید حقوق انسانی محور قرار گرفته چرا که ما ضعف در این زمینه در قانون خود را به خوبی حس می‌کنیم.

اهمیت سمن‌ها در منع به‌کارگیری خشونت

وی تصریح کرد: خشونت فقط فیزیکی و کتک‌کاری نیست بلکه دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و در این میان سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد که برخاسته از مردم هستند می توانند نقش موثری در منع خشونت در جامعه داشته و به خوبی این نقش را ایفا کنند.

گرمارودی با اشاره به عدم آموزش همگانی حقوق به زبان ساده و نبود کلینیک های حقوقی که  از خلاء‌های عمده در این زمینه است مطرح کرد: تحقق این موارد در کشور بسیار محدود بوده و این  در صورتی است که کشورهای دیگر در این زمینه پیشرفت خوبی داشته اند لذا سمن ها می توانند در این بخش گام های موثری برداشته و این آموزش ها را گسترش دهند و قدم‌های مفیدی را بردارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *