وقت نداریم شتاب می گیریم

انتخاب شهردار مشهد اولین دستور کار چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود که محمدرضا کلایی با 11 رای موافق از 15 رای اعضای شورای شهر، به عنوان شهردار انتخاب شد. او پس از انتخاب به عنوان شهردار مشهد برادامه برنامه های شهردارقبلی تاکید کرد و با بیان این که به بدنه کارشناسی شهرداری اعتقاد دارم، بر ضرورت شتاب گرفتن بیشتر فعالیت ها و خدمات در شهرداری مشهد تاکید کرد. محمد رضا کلائی که  هفتاد و چهارمین شهردار مشهد است در اولین نطق خود، اظهار داشت: ابتدا از اعضای شورای شهر که به بنده اعتماد کرده و مسئولیت سنگینی مانند اداره امورات شهر مشهد را به من سپردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم بتوانم با کمک همکارانم در مجموعه مدیریت شهری بتوانم از عهده این مسئولیت برآیم.
وی ادامه داد: جا دارد از تقی‌زاده خامسی، شهردار سابق مشهد به نیکی یاد کنیم و ابراز تاسف کنیم از عدم حضور ایشان. بی شک خادمی حضرت رضا(ع) چیزی نیست که با تصویب و اجرای یک قانون، از گردن یک نفر برداشته شود. تاج افتخار خادمی امام رضا(ع) بر سر تقی‌زاده خامسی هست و خدماتی که در این مدت ارائه دادند و فرصت‌هایی که برای من و همکارانم فراهم کردند قطعا در کارنامه وی و شهر مشهد ثبت خواهد شد.
کار سخت و مهمی در پیش داریم
کلائی تاکید کرد: کار سختی و مهمی را در پیش داریم هم به لحاظ شرایط فعلی شهر مشهد و هم به لحاظ پتانسیل‌هایی که به ما سپرده شده است. کار سخت و مهمی داریم زیرا شهری به دست ما سپرده شده است که دارای زمینه‌های فراوان برای رشد و توسعه بوده و نه تنها چشم امید ایرانیان به آن است بلکه چشم امید بسیاری از شیعیان منطقه و جهان نیز به مشهد بوده و کارآمدی در اداره شهر مشهد، می‌تواند برای همه آنها خوشحال کننده باشد.
باید شتاب بیشتری به فعالیت‌های گذشته شهرداری بدهیم
شهردار منتخب مشهد ادامه داد: اما برای ادای این امانت وقت نداریم، روی سخنم، همکاران در مدیریت شهری، ذی نفعان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در استان و کشور و اعضای شورای شهر مشهد می‌باشد. از امروز باید شتاب بگیریم و باید ضمن امتداد مسیر گذشته، شتاب بیشتری به فعالیت‌های گذشته بدهیم و این کار را باید توسط من و همکارانم در شهرداری مشهد انجام شود.
کلائی ادامه داد: به نظر من اگر فقط یک وظیفه برای شهردار مشهد نوشته شود آن، همسو کردن همه ذی‌نفعانی است که می‌توانند بر کیفیت زندگی در مشهد به سمت هدف واحد، اثرگذار باشند که  با کمک شما این مهم محقق خواهد شد.
ما مشهد را دوست داریم و …

وی افزود: اما زمان برای این کار کم داریم که لازم است شبانه‌روزی کار کنیم، که خواهیم کرد و در این مسیر نیازمند برکاتی هستیم که خداوند متعال به ما خواهد داد و این را به مدد نیتمان که صاف خواهیم کرد و اخلاص بیشتری که به کار خواهیم برد و تلاش و عمل صالحی که به کار خواهیم بست، بدست خواهیم آورد.
کلائی بیان داشت: بنده و جوانانی که چه کمتر از من سن دارند چه بیشتر و چه هم سن و سال من هستند، یک نکته متمایز کننده داریم و همین هم باعث شد نتیجه ریسک شورا برای اعتماد به ما طی یکسال گذشته مثبت باشد و آن اینکه، ما مشهد را دوست داریم و اعتقاد داریم مشهد شهر قدرتمندی است و معتقدیم مشهد می‌تواند شهر نمونه‌ای در سطح ملی باشد و به لحاظ عمومیت شاخص‌هایی که زمینه‌اش را دارد می‌تواند در کشور پیشرو باشد.
وی تاکید کرد: ما شهر مشهد را دوست داریم چون شهر ماست و متعلق به امام رضا(ع) است. ظرفیت‌های این شهر را می شناسیم. انرژی ما در تمام مدت باقی مانده از یک سرچشمه نشات می‌گیرد که ما مشهد را دوست داریم و به این شهر علاقمندیم. اتفاقی که شورای شهر مشهد، دیروز رقم زد فارغ از انتقاداتی که به قانون وجود دارد، اما نویدی مهم می‌دهد که قدرتمندی مشهد را نشان می‌دهد و آن هم «بله»‌ای است که مشهد به روح قانون مصوب منع بکارگیری بازنشتگان گفت
شهردار منتخب مشهد گفت: مشهد به آینده «بله» گفت و شورای شهر در انتخاب اخیر خود، فارغ از لطفی که به بنده داشتند که شایسته این لطف نیستم و امیدوارم در عمل، شایستگی آن را پیدا خواهم کرد، بله گفت و از این لحاظ به عنوان یک نماد برای کشور مطرح خواهد شد. تردید ندارم شورای شهر مشهد و مدیریت شهری و مردم شهر آنچنانی تلاش خواهیم کرد تا این بله‌ی شورا به آینده را لبیک گوییم. این کار بسیار مهم بوده و یک اتفاق ملی بود.
به توان کارشناسی موجود در شهرداری مشهد به شدت اعتقاد دارم
کلائی افزود: برای این کار طبیعتا از همکاران دورن مدیریت شهری خواهش می‌کنم تمام توانشان را بکار گیرند. به شدت به توان کارشناسی موجود در شهرداری مشهد اعتقاد دارم و اگر امروز ما با مشکلات و معضلاتی در حوزه منابع انسانی در درون شهرداری مشهد مواجه هستیم قطعا و یقینا ضعف و مشکل از بنده و امثال بنده بوده است که نتوانستیم استعدادهای موجود را شکوفا کنیم و زمینه شکوفا شدن استعدادها را فراهم نساختیم و فرصت لازم را به آنها ندادیم که خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه به اعتقاد من پایه و مایه شهرداری مشهد، قدرت تخصصی آن است، تصریح کرد: در بسیاری از زمینه‌ها شهر مشهد شهر نمونه‌ای است. شهرداری مشهد هم اگر به آن اعتماد شود اعتماد ما را پاسخ خواهد گفت
برنامه 97- 1400، میثاق واحد مدیریت شهری مشهد است
شهردار منتخب مشهد گریزی هم به برنامه میان مدت شهرداری زد و عنوان کرد: برنامه‌ای که برای افق 97 – 1400 شهر مشهد تدوین شده است علاوه بر اینکه توسط همکاران معاونت برنامه‌ریزی با کمک همه عناصر مدیریت شهری تهیه و تدوین شده است و شورای شهر هم طی ماه‌های گذشته ساعت‌های فراوانی برای بهبود آن زمان گذاشته شده است، برنامه مدرن و پیشرویی است. به نظر من اگر ما بخواهیم میثاق واحدی را برای موفقیت شهر مشهد در نظر بگیریم آن میثاق می‌تواند همین برنامه باشد.
کلایی ابراز کرد: اینکه این برنامه بر حکمروایی شهری پایه‌گذاری شده است، اینکه شفافیت عنصر برجسته آن است، عدالت و اجتماع محور بودن از شاخصه‌های این برنامه است، موضوعات ساده‌ای نیست که بتوان از آن گذشت زیرا در آرزوهای ما است که شهر مشهد عدالت محورتر شود. هوشمندسازی که در برنامه دیده شده است، موضوعی مهم و محوری است و بسیاری از خواسته‌های نمایندگان مردم در زمینه مبارزه با فساد و جلوگیری از رانت‌جویی در هوشمندسازی نهفته است. شهروند محوری که در کنار شهر هوشمند به آن از روز اول تاکید شده است در تمام برنامه گسترده شده است. سلامت مردم، خدماتی که باید به طور شایسته به مردم ارائه شود، همه از ویژگی‌های این برنامه است.
باید خدمت کف خیابانی به مردم ارائه دهیم
وی افزود: نگاه برنامه، مشهد را شهری فراملی می‌بیند که این خواسته ماست این زمینه و پتانسیلی است که شهر مشهد در اختیار ما قرار داده و باید از آن استفاده کنیم. فکر می‌کنم این برنامه به عنوان میثاق واحد، توانمندی مدیریت شهری و بدنه مدیریت شهری، استفاده از مشاوره فرهیختگان در سطوح ملی و فراملی، می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف برنامه موفق کند.
شهردار منتخب مشهد تاکید کرد: اما بناید فراموش کنیم که همه ما مشغول کاریم برای خدمت به مردم و اینکه آثار این خدمت در رضایت خاطر آنها در زندگیشان بنشیند، نباید درگیر حاشیه‌هایی شویم که خدمت کف خیابانی به مردم را فراموش کنیم. این را به خود و همکارانم تذکر می‌دهم که باید در جمع مردم باشیم و به مردم خدمت کف خیابانی ارائه دهیم.
بدون مردم نمی‌توان موفق شد
کلایی بیان کرد: نمی‌شود در برنامه سخن از عدالت محوری زده و شعار آن را ‌بدهیم و حضورمان در حاشیه شهر کم باشد. این را به شهرداران مناطق می‌گویم. بدون حضور و بدون زندگی کردن با این مردم نمی‌شود مشکلاتشان را حل کرد. ما وظیفه خود می‌دانیم که در مسیر تحقق عدالت محوری، به زندگی مردم که در بخش‌های مختلفی درگیر و تحت فشار هستند، برسیم و بهبود کیفیت زندگی به آنها بدهیم اما باید از تک تک شهروندان شهر مشهد دعوت کنم در این مسیر به ما کمک کنند.
وی گفت: همانطور که ما بدون راهبرد، برنامه و استفاده از بدنه‌ای چابک، منظم، پرکار و صادق در مدیریت شهری نمی‌توانیم کارمان را پیش ببریم بدون مردم هم نمی‌شود موفق شد. مردم در مقام کمک کنندگان به همنوعان خودشان و در قالب کمک کنندگان به مناطق کم برخوردار، می‌توانند تک تکشان، ذره‌ای از این بار را بردارند.
دعوت از مردم شهر برای تحقق برنامه 97 – 1400 
شهردار منتخب مشهد تصریح کرد: همه آنچیزی که عرض کردم و همه قدرتی که از شهر مشهد یاد کردیم، همه توانی که معتقدیم شهر مشهد دارد مرهون یک اتفاق و یک حضور است، برند شهر مشهد تابع حضور و نفَس و دعای امام رضا(ع) است که از وی استعانت می‌جوییم که امیدواریم در قالب خادم مجاوران و زائران آن حضرت، بتوانیم ایفای نقش کنیم. ممد می‌گیریم که دلبسته آن حضرت هستیم و اگر توانی می‌گذاریم به عشق ایشان است.

او سخنانش را با این شعر به پایان رساند

مرا هزار امید است و هر هزار تویی
شروع شادی و پایان انتظار تویی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *