تکاندن خوشه‌های خشم در زندگی

انسان موجودی است که با تعامل شناخته شده و در تعامل شخصیت وی شکل گرفته و معنا پیدا می‌کند و با رسیدن به مرحله‌ای در جهت تکامل این تعامل و ارتباطات انسان نیاز به شریکی برای ادامه زندگی دارد که جز با ازدواج میسر نمی‌شود اما گاهی انتخاب‌های نادرست در ازدواج باعث گرفتن تصميمی غلط شده كه تبعات جبران‌ناپذيری برای تمام اعضای خانواده ازجمله زوجين و فرزندان و حتی بستگان دور و نزديك آنها دارد.

طلاق عاطفی به معنای آن است که زوجین روزانه پس از ده ساعت دوری از یکدیگر هنگامی که در پایان روز یکدیگر را می بینند ،حرفی برای گفتن ندارند و در واقع با یکدیگر غریبه هستند.

طلاق عاطفی به سردی رابطه میان زن و شوهر گفته می‌شود،در واقع در این رابطه ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر به سردی تمامی روابط زوجین می شود.

وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی‌مهری و کم شدن انرژی مثبت در خانواده می‌شود، زوج‌ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده‌اند و فقط در یک خانه با هم زندگی می کنند این افراد با فاصله‌ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند، خط قرمزهایی را برای هم مشخص می کنند و هر یک در خلوت خود دیگری را متهم می‌کند .

طلاق عاطفی به معنای آن است که زوجین روزانه پس از ده ساعت دوری از یکدیگر هنگامی که در پایان روز یکدیگر را می بینند ،حرفی برای گفتن ندارند و در واقع با یکدیگر غریبه هستند.

 

 

 

طلاق عاطفی به سردی رابطه میان زن و شوهر گفته می‌شود،در واقع در این رابطه ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر به سردی تمامی روابط زوجین می شود.

وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی‌مهری و کم شدن انرژی مثبت در خانواده می‌شود، زوج‌ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده‌اند و فقط در یک خانه با هم زندگی می کنند این افراد با فاصله‌ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند، خط قرمزهایی را برای هم مشخص می کنند و هر یک در خلوت خود دیگری را متهم می‌کند.

در همین راستا ظهر روز دوشنبه دانشگاه فردوسی همایشی را تحت عنوان طلاق عاطفی در برابر سواد عاطفی با حضور اساتید و کارشناسان و نیز با همکاری پلیس اجتماعی و سازمان اداره بهزیستی استان برگزار کرد که به توضیح عوامل و نشانه‌های طلاق عاطفی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: برای ایجاد زندگی بهتر باید به طرف مقابل فردیت بخشیده و استقلال فردی وی را مختل نکنیم چرا که هر کسی نیازمند فرصت تنها ماندن با خود است.

به گزارش روزنامه ” صبح امروز” سید علی کیمیایی در این همایش که در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد؛ افزود: گاها طلاق عاطفی به دلیل ترس از صمیمیت یکی از طرفین و یا هردو که میل به صمیمیت نداشته چرا که از خودافشایی می‌ترسند و نگران افشای ضعف‌های خود هستند.

خشم نتیجه رنجش حل نشده

 

 

 

وی تصریح کرد: انتقاد، تحقیر ایجاد دیوار سنگی و واکنش دفاعی که به طول انجامد نیز سبب ایجاد طلاق عاطفی می‌شود و با همین رنجش‌های حل نشده خشم شکل ‌می‌گیرد.خشم در دسته هیجاناتی است که  می‌تواند سالم و سازنده باشد اما اگر این خشم تداوم پیدا کند ناسالم بوده و به رابطه اسیب زده و در دراز مدت اگر حل و رفع نشود موجبات طلاق عاطفی را فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: وقتی فرد در روابط و خواسته‌های خود ناکام شود و این ناکامی ادامه یابد و ریشه‌یابی نشود در طولانی مدت موجب پرخاشگری شده چرا که در یک سمت  پرخاش‌گری  ناکامی است.

کاهش وابستگی اولین نشانه‌های سردی

کیمیایی در خصوص نشانه‌های طلاق عاطفی توضیح داد: کاهش چشمگیر وقت گذاشتن  کاهش وابستگی‌ به یکدیگر و نیز افزایش سرگرمی‌های برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده و فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده از نشانه‌های وجود طلاق عاطفی در خانواده‌ها است.

وی ادامه داد:عدم استفاده از راهبردهای حل مسئله و کاهش میزان ارتباط کلامی، که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی می‌شود و نیز عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل که منجر به ادامه مشاجره در خانواده می‌شود از دیگر نشانه‌های طلاق عاطفی است.

کیمیایی مطرح کرد: وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشويی و به رخ کشیدن اشتباهات و مسائل کوچک و سرزنش کردن و پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مسائل پیش رو را نیز می‌توان در زمره نشانه‌های این اسیب جای داد.

 

 

 

وی در ادامه از سواد عاطفی که نقطه مقابل طلاق عاطفی بوده سخن گفت و به توضیح آن پرداخت. سواد عاطفی به این معنی است که افراد توانایی ابراز و نشان دادن احستسات و هیجانت خود را در رفتار و عمل و نیز جنبه بیرونی داشته باشند .

صداقت حلال مشکلات

وی متذکر شد: همه گرفتاری‌ها و آسیب‌ها و تغییرات زوجین به رابطه زوجی بر می‌گردد بدین معنا زمانی که فردی دچار افسرگی و یا بیماری شده که قبل‌تر با ان درگیر نبود این بیماری نشات گرفته از روابط زوجی او است.

کیمیایی اظهار داشت: صداقت و راستی کمک می‌کند تا آدم‌ها از لحاظ عاطفی به هم نزدیک شوند و نیز اعتراف به نقص‌ها و اشتباهات خود در بهبود رابطه کمک می‌کند و موجب ایجاد صمیمیت به معنای یکی‌شدن‌، درد و دل کردن وخود افشایی  و نزدیک شدن می‌شود.

وی ادامه داد: برای ایحاد یک رابطه خوب و تداوم آن باید افراد شخصیت یک‌دیگر را بدون دست‌کاری در شخصیت یک‌دیگر بپذیرند به این معنا که طرف مقابل را با وجود ضعف‌ها و نواقصش پذیرا باشیم.

کیمیایی تصریح کرد: قدرشناسی، تشویق، وقت برای یک‌دیگر گذاشتن ، در خدمت دیگری بودن و نیز مراقبت و توحه به نیازهای طرف از دیگر عوامل سواد عاطفی بوده و تقویت این عوامل در کاهش طلاق عاطفی بسیار موثر است.

حفظ حرمت کلید موفقیت

وی خاطر نشان کرد: اگر در زندگی مرد و زنی در راستای تامین و رفع نیازهای یک‌دیگر باشند  این زندگی در شاه‌راه و مسیر درست قرار  دارد و اگر از این مورد سرباز زنند و چشم ببندند بر این مهم از راه اصلی جدا شده و زندگی وارد جاده خاکی  می‌شود.

کیمیایی گفت: محافظت از رابطه و ایجاد مرزبندی از دیگر موارد مهم و ارزشمند در جهت بهبود رابطه است چرا که با در هم شکستن این مرزها و حریم‌ها به دیگران اجازه داده تا وارد حریم ما شده و این حریم را مختل کنند.

وی در آخر بخشش و گذشت به خاطر اشتباهات کوچک و بزرگ و خردو کلان را بهترین راه برای سلامت روابط زوجین دانست.

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *