صعود ۱۲ پله‌ای تیراندازی باکمان خراسان‌رضوی در کشور

رئیس هیئت تیراندازی باکمان خراسان‌رضوی در نشست خبری این هیئت که 27 آبان در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد، درخصوص وضعیت رشته تیراندازی باکمان در خراسان‌رضوی گفت: تیروکمان تقریبا جزوه رشته‌های است که هزینه بالایی برای ورزشکاران در بردارد و افراد کمتری به سمت این ورزش روی می‌آورند.

محمود کریم‌زاده ادامه داد: با برگزاری همایش‌ها در سازمان‌ها و نهادهای مختلف تلاش کردیم تا علاوه‌بر فراهم کردن زمینه آشنایی خانواده‌ها با این رشته استعدادهای برتر را شناسایی کنیم؛ در هیئت تمام تجهیزات برای افرادی که تصمیم دارند این رشته را آغاز کنند به‌صورت رایگان فراهم شده است.

وی از ارتقا سطح داوری در استان خبرداد و افزود: برای ارتقاء سطح مربیان وداوران در خراسان‌رضوی تلاش کردیم به‌صورت مرتب دوره‌های آموزشی وارتقا سطح دانش‌ها مربیان و داوران را برگزار کنیم، این روند نتیجه مثبی داشت و سبب شد داوران استان مورد توجه فدراسیون قرار بگیرند و در مسابقات کشوری اخیر برای نخستین بار داورانی از خراسان‌رضوی در این مسابقات قضاوت کنند.

کریم‌زاده هدف از کسب میزبانی‌ مسابقات کشوری را کمک به تجهیز امکانات ورزشی استان عنوان کرد و گفت: فدراسیون توانایی پرداخت اعتبار بالا را ندارد، اما وقتی ما میزبانی مسابقات را به‌عهده می‌گیریم فدراسیون باید در کنار ما قرار بگیرد و امکانات وتجهیزات لازم برای برگزاری مسابقات را در اختیار ما قرار دهد این کار علاوه براینکه برای ورزشکاران استان مفید است و در تجهیز امکانات هیئت نیز نقش بسزایی دارد.

رئیس هیئت تیراندازی باکمان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: به فدراسیون تیراندازی با کمان درخواست برگزاری مسابقات جایزه بزرگ را در خراسان‌رضوی دادیم و تا حد زیادی مقدمات برگزاری این رقابت‌ها فراهم شده است، یکی از شروط همکاری اسپانسر پخش تلویزیونی مسابقات جایزه بزرگ بوده است که به‌لطف خدا این مشکل رفع شد.

وی با اشاره به عدم استقبال کارخانه‌جات از حضور در این رشته افزود: همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات هیئت بعد مالی بوده، خراسان‌رضوی از استان‌های صنعتی کشور است اما بخاطر کم بودن تعداد تماشگران و عدم پخش تلویزیونی مسابقات، کم‌تر مدیری در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند ولی با تلاش‌هایی که داشتیم با تعامل با یکی از ادارات دولتی سال آینده در لیگ برتر بانام این اداره در مسابقات حضور پیدا می‌کنیم.

کریم‌زاده یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در رتبه‌بندی استان‌ها حضور ورزشکاران ملی‌پوش آن رشته دانست و بیان کرد: در ابتدای شروع کار ما در هیئت استان در رتبه ۲۲ کشور قرار داشت اما اکنون به رتبه دهم صعود کردیم و با توجه به افزایش ملی‌پوشان به‌طور حتم رتبه بالاتری را کسب خواهیم کرد.

رئیس هیئت تیراندازی باکمان خراسان‌رضوی درباره تعامل و همکاری با شهرستان‌ها گفت: در شهرستان‌هایی مانند سرخس، نیشابور، قوچان و سبزوار فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و سایت‌های تیراندازی کاملا مجهز در اختیار ورزشکاران قرار گرفته و هر یک از شهرستان‌ها به‌صورت مستقل اما در راستای هدف مشترک همایش‌ها و برنامه‌های ورزشی را برگزار می‌کنند، من شخصا در همه شهرستان‌ها نمی‌روم اما نماینده ما از نزدیک بر شهرستان‌ها نظارت دارد، با هیئت مشهد تعامل بیشتری داریم، این هیئت نیز مستقل از هیئت استان فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

وی همچنین هیئت خراسان‌رضوی را حامی ورزشکارانی که از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند دانست و گفت: بهترین و معتبرترین تجهیزات تیراندازی با کمان کشور در مشهد تولید می‌شود هیئت استان نیز در همین راستا به ورزشکارانی که از تولیدات ایرانی حمایت می‌کنند ۳تا۵ جلسه تمرین رایگان اختصاص داده است.

کریم‌زاده یکی از ارکان مهم‌ هیئت تیروکمان خراسان‌رضوی را بانوان معرفی کرد و ادامه داد: مجموعه کوثر به صورت انحصاری در اختیار بانوان قرار دارد که توانستند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند، ۹۰نفر تاکنون بیمه ورزشی گرفتند که از این تعداد ۴۰نفرآنها بانوان هستند و به‌طور مستمر تمرینات خود را پیگیری می‌کنند؛ ۲۱۰ورزشکار دیگر در استان فعالیت دارند که شناسنامه ورزشی آنها در هیئت ثبت شده  است.

رئیس هیئت تیراندازی باکمان خراسان‌رضوی عنوان کرد: آستان قدس در بخش آموزشی به‌صورت مستقل فعالیت دارد اما هنوز در بعد قهرمانی وارد نشده است درخواست تعامل و همکاری به آنها داده شد که هنوز استقبال خوبی از این درخواست صورت نگرفته تجهیزات و امکانات ورزشی آستان قدس برای استان یک نقطه قوت به‌شمار می‌آید اما متاسفانه تعامل آنها با هیئت ما آنگونه که باید نبوده است.

وی یکی از دلایل برگزاری مسابقات کشور در سالن را شرایط جوی اعلام  و تصریح کرد: با نمایشگاه بین المللی صحبت و رایزنی انجام شد که مسابقات در محیط باز برگزار شود اما فدراسیون مخالفت کرد چرا که در فصل برگزاری مسابقات هوا سرد خواهد بود، باتوجه به اینکه تقویم برگزاری مسابقات را فدراسیون تدوین می‌کند امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد و ما مجبوریم در همان تاریخ اعلام شده و در سالن برگزار کنیم.

کریم‌زاده در خصوص راه‌اندازی کمان سنتی در فدراسیون تیر و کمان کشورمان یادآور شد: کمان سنتی دو سالی است که در فدراسیون راه‌ا‍‌‌ندازی شده‌است. خراسان‌رضوی از این قضیه نیز مستثنی نبوده و پیگیر میزبانی این دسته از مسابقات تیر و کمان در شهرستان سبزوار است. امیدوارم در سال‌های آتی پیشرفت به خصوصی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که ورزشکاران مدال‌آور پاراآسیایی جاکارتا با وجود مشکلات فراوان و هزینه‌های فراوان تجهیزات این رشته ورزشی چرا مورد حمایت هیئت تیر و کمان خراسان‌رضوی قرار نمی‌گیرند، ادعا کرد: ورزشکارانی که در سطح ملی قرار دارند، مورد حمایت فدارسیون رشته ورزشی قرار می‌گیرند. این روند در تمام کشور مرسوم است و فقط مربوط به ورزشکاران مشهد نمی‌شود.

رئیس هیئت تیرو کمان خراسان‌رضوی افزود: راضیه شیرمحمدی تا کنون به هیئت تیر و کمان خراسان‌رضوی مراجعه نکرده است. محل تمرین شیرمحمدی در تهران است و هر از گاهی که در مشهد حضور  دارد. در صورت نیاز، زمین تمرین برای این ورزشکار اختصاص داده می‌شود.

کریم‌زاده بیان کرد: شیرمحمدی تا کنون مشکلات خود را با ما در میان نگذاشته‌است. هرچند هیئت تیر و کمان استان با این ورزشکار در تماس است. هیچ هیئت ورزشی در سراسر کشور هزینه ورزشکاران خود که در  سطح ملی قرار دارند را پرداخت نمی‌کند، زیرا هزینه ورزشکاران ملی بر عهده فدراسیون است. سه ورزشکار ملی در هیئت تیر و کمان خراسان‌رضوی داریم. اگر بخواهیم هر سه ماه یک بار هزینه تیرهای ورزشکاران را پرداخت کنیم، هزینه هنگفتی بر دوش هیئت خواهد بود.

در این جلسه رئیس هیئت تیراندازی باکمان مشهد و دبیر این هیئت نیز حضور داشت.

امیرمحمد سلمانیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *