اکنون زمان امتیازگیریست

روزنامه نیویورک تایمز از یک توطئه بزرگ از سوی عربستان سعودی علیه ایران پرده برداشته است. این روزنامه می‌گوید در کانون این توطئه احمد العسیری از نظامیان نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور قرار دارد. در کنار عسیری، جورج نادر سرمایه دار اماراتی و جوئل زمیل یک صهیونیست پر نفوذ در دستگاه امنیتی اسرائیل در طراحی توطئه نقش داشته اند.

نیویورک تایمز در این افشاگری عنوان کرده سال 2017، جمعی از نزدیکترین مشاوران، ولی عهد عربستان سعودی از گروه کوچکی از تجار، خواسته بودند تا از شرکت‌های آن‌ها برای ترور «دشمنان ایرانی پادشاهی سعودی» استفاده کنند. این افشاگری نیویورک تایمز به نقل از سه منبع آشنا با مباحث مطرح بین سعودی‌ها و تجار مزبور صورت گرفته است.

به گزارش این روزنامه؛ نزدیک‌ترین مشاوران بن سلمان از جمله احمد العسیری رسما سفارش ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین خرابکاری اقتصادی در ایران را به واسطه‌های خارجی داده و برای این کار میلیارد‌ها دلار در نظر گرفتند.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز و به شهادت کسانی که در بحث بودند، مقامات سعودی از حاضرین که برای توطئه برعلیه اقتصاد ایران جمع شده‌اند، در مورد امکانات عملیات کشتار و ترور برعلیه مقامات برجسته ایرانی سوال کرده بودند. جواب حاضرین این بوده که باید با وکلای خود مشورت کنند.

براساس این روایت بعد از مخالفت وکلا، نادر و زمیل ضمن اعلام عدم علاقمندی خود به مشارکت در ترور سردار سلیمانی و دیگر مقامات ایرانی، مشخصات شرکت لندنی را دادند که متشکل از نظامیان سابق انگلیسی است و ممکن است به انجام پروژه ترور علاقمند باشد.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید بخش مهمی از برنامه زمیل و جورج نادر مبتنی بر خلق شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان بود که علاوه بر تبلیغ برعلیه حکومت، با ایراد اتهامات کاذب برعلیه مقامات حکومتی، علاوه بر افکارعمومی، مقامات رسمی ایران را نیز برعلیه یکدیگر تحریک می‌کرد.

برنامه توطئه برعلیه اقتصاد ایران نیز در جلسه‌ای به ژنرال عسیری ارائه شد. عربستان‌سعودی به انجام پروژه اظهار تمایل کرده بود، اما به علت تبعات آن خواستار اعلام نظر آمریکا در این باره شده بود.

پیشتر نیز نیویورک تایمز اول خرداد ماه در گزارشی از توطئه مشترک عربستان و امارات برای هدایت آمریکا علیه ایران خبر داده بود. در آن گزارش نیز به جورج نادر و  الیوت برویدى معاون رئیس کمیسیون تامین مالى حزب جمهورى خواه اشاره کرده بود.

ظاهرا پاداش برویدی براى هدایت ترامپ به سمت مقابله با ایران هم یک قرارداد یک میلیارد دلارى با شرکت سرمایه گذارى وابسته به او و یک قرار داد دویست میلیون دلارى معاملات مختلف با امارات متحده عربى بوده است که توسط جورج نادر هماهنگ شده بود.

از نتایج این ارتباط در آن مقطع کنار زدن رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا بود که مخالف تشدید خصومت علیه ایران و قطر بود و نهایتا هم توسط ترامپ کنار گذاشته شد و پمپئو جانشین او گردید.

فرصتی مناسب برای بهره برداری در جهت منافع ملی ایران 

شکی نیست که «ترور» و «تروریسم» در نگاه جوامع متمدن از رذایلی است که با هیچ منطقی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و دست زدن به خشونت و حذف فیزیکی مخالفان در جایی عملیاتی می‌شود که پایه‌های اندیشه و تحمل، سخت متزلزل شده‌اند.

ثروت و جاه‌طلبی سعودی‌ها یکی از عوامل مهم تحمیق آنان توسط متحدان شرورشان است که باعث شده در یمن، دست به بمباران‌های گسترده بزنند، حاصل چنین عملیاتی تاکنون کشتار غیر نظامیان و کودکان بوده که رسانه‌های غربی نیز به انتشار آن دست زده‌اند و جامعه جهانی آن را به شدت محکوم کرده است.

علاوه‌بر این، قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» که هنوز در صدر اخبار جهان قرار دارد و معلوم شده که ماموران امنیتی سعودی در آن دخالت مستقیم داشته‌اند و ولیعهد این کشور در مظان شدیدترین اتهام‌ها قرار گرفته هنوز کمرنگ نشده که نیویورک‌تایمز در گزارشی جدید پرده از توطئه آنان در ترور مقام‌ها و اخلال در سیستم اقتصادی ایران برداشته است. حالا زمان وارد عمل شدن دستگاه دیپلماسی ایران است که از این گزارش، نهایت بهره را ببرد. چنانچه این گزارش که از سوی یکی از معتبرترین نشریات دنیا منتشر شده، صحت کامل داشته باشد، مصداق بارز «تروریسم دولتی» است که از ناحیه دولت سعودی به‌کار گرفته شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران علاوه‌بر بعد تبلیغاتی، می‌تواند صحت این گزارش را مبنایی برای طرح در نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و شورای امنیت کند.

اگر ابتکار عمل در این راستا تنها در اختیار وزارت امور خارجه باشد، می‌تواند از آن بهره‌های زیادی در جهت منافع ملی برد. ابتکار عمل یعنی اینکه سایر حضرات در داخل کشور که دستی در آتش دیپلماسی ندارند تلاش کنند تا خاموشی گزینند تا اظهارنظرهایشان موجب کاهش امتیازگیری ایران از این موضوع نشود.

هرگاه وزارت خارجه با همه ایرادهایش به طور مستقل، راه دیپلماسی را در پیش گرفته و طرف‌های ناآگاه و بی‌مسئولیت در داخل دست به اظهارنظرهای خام نزده‌اند؛ توانسته از چنین موضوعاتی به سود منافع ملی استفاده کند.

علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *