دغدغه ما، زندگی کارگر است

 

هفته آخر آبان ماه را هفته جهانی کارآفرینی می‌نامند در اهمیت آن همین بس که بیش از 35هزار رویداد در 125کشور جهان هر ساله به مناسبت هفته کارآفرینی برگزار می‌شود. در ایران بخش خصوصی در رقابتی نابرابر با دولتی‌ها و خصولتی‌ها برای «کارآفرینی» تلاش می‌کند. در همین اوضاع دشوار اقتصادی اما فعالین بخش خصوصی تلاش می‌کنند کارآفرین و کارگر باهم از این روزها عبور کنند. روز گذشته جلسه ای با حضور رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی و مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برای بررسی و رصد هفته اوضاع کارآفرینی در استان برگزار شد که در ادامه می‌خوانید.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در این نشست گفت: فعالین بخش خصوصی و به ویژه کارآفرینان در کنار یکدیگر هم قسم شده‌اند تا قدر و ارزش کارگران را اولویت خود قرار دهند. کارآفرینان وعده داده اند که علاوه بر دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که در این شرایط سخت بر کارآفرینان تحمیل شده است، دغدغه کارگر و زندگی او را در راس نگاه خود قرار داده‌ایم.

محمد حسین روشنک افزود: در جهت این ارج نهادن و رفع دغدغه‌های کارگران و نیز ایجاد علاقمندی در کارگران نسبت به کار، از کارآفرینان درخواست داشته تا به معیشت کارگران توجه ویژه‌ای داشته و با آغاز ماه ربیع‌الاول مبلغی را تحت عنوان عیدی به کارگران خود تقدیم کنند.

وی ضمن تشکر از اقدامات رشیدیان، بیان کرد: اقدامات استاندار خراسان رضوی در حوزه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در دوران مدیریتش بسیار چشمگیر بود و با توجه به این موضوع که در حال حاضر در یک نبرد سخت اقتصادی قرار داریم. امروز اصلا موجه نیست که در زیر آتش دشمن کادر خود را تعویض کنیم.

 

روشنک تصریح کرد: ما از ابتدای سال تاکنون در شرایط بد اقتصادی قرار داشتیم اما با توجه به این شرایط باز هم توانستیم عملکرد خوبی را از خود به جای بگذاریم و در حال حاضر فضای کسب و کار برای کارآفرینان ساده نیس و دلایل این امر بر هیچکس نیز پوشیده نیست.

 

وی اظهار داشت: در این مدت با توجه به تحریم‌ها عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته ایم و کارآفرینان ما حتی اگر ضرر کرده اند به فکر کارگران خود بوده و حتی تعدیل نیرو را نیز انجام نداده‌اند. امروز ما در معرض توطئه تبلیغاتی دشمن قرار داریم اما باید با آگاهی کامل نسبت به این موضوع گام برداریم.

 

ایجاد ۷۰ مرکز کاریابی در استان برای رفع بیکاری

در ادامه این نشست، مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: باتوجه به این موضوع که کارآفرینی راه‌حلی برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در جامعه است درصدد رفع نیروی انسانی لازم این کارآفرینان ۷۰ مرکز کاریابی در لستان مشغول به فعالیت هستند.

محمد سنجری افزود: باتوجه به درگیری اذهان مسئولین در رابطه با نرخ بیکاری و سیاست‌‌گذاری‌هایی جهت کاهش و رفع این نرخ یکی از چالش‌هایی بوده که مسئولین همیشه با ان روبه‌رو بوده و با توجه به هفته‌ای که در ان قرار گرفته که تحت عنوان هفته کارآفرینی نام‌گذاری شده برآنیم با استفاده از تمامی دستگاه‌ها در قالب اکوسیستم کارآفرینی جلسات متعددی را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان ۷۰ دفتر کاریابی فعال بوده که این دفاتر کمک بزرگی در حوزه اشتغال جویندگان کار داشته و در ۶ ماهه نخست امسال موفق به ایجاد اشتغال برای چهار هزار و ۵۹۳ فرد فاقد کار و جویای کار شده‌اند.

نگاهی به روزهای هفته کارآفرینی

سنجری اظهار داشت: برنامه‌های هفته تعاون در سطح استان برگزار شده و روزهای این هفته با عناوینی چون کارآفرینی و کسب و کار، کارآفرینی و خوداشتغالی، کارآفرینی و دانشگاه، کارآفرینی و ایده‌پردازی، کارآفرینی و آموزش و پرورش، کارآفرینی و نوآوری و کارآفرینی و فرهنگ مشاوره نامگذاری شده است.

وی مطرح کرد: هدف از برگزاری این نشست اطلاع‌رسانی برنامه‌های ویژه این ایام و حساس سازی دست اندرکاران فضای کسب و کار و قدردانی از کارآفرینان برشمرد و یاداور شد طی این هفته کارگاه‌های آموزشی متعدد ، نشست‌های تخصصی ، سخنرانی‌ها و مراسم ویژه‌ای منطبق با جدول تدوین شده اجرا می‌شود.

مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی خراسان متذکر شد: در این هفته نمایشگاه دستاوردهای حوزه کارآفرینی استان نیز برپا می‌گردد و طی مراسم ویژه‌ای از 31 کارآفرین برتر استان تقدیر و تجلیل می‌شود.

تغیر نگرش نسبت به «کار»

سنجری گفت: ما در حوزه کارآفرینی نیازمند تغییر نگاه و تحول نگرش به مفهوم ” کار ” هستیم و جامعه باید به سمت تحول ، نوگرایی و توسعه مفهوم کارآفرینی حرکت کند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: از جمع 31 کارآفرین برگزیده استان 9 کارآفرین برای ارزیابی در سطح ملی معرفی شده اند که از این میان از استان خراسان رضوی فردی از کاشمر در حوزه گیاهان معطر به عنوان کارآفرین برتر ملی انتخاب شده است.

وی آمار داد: دولت مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در حوزه اشتغال پایدار، ۶۴ میلیارد تومان در حوزه اشتغال مشاغل خانگی و ۱۲ میلیارد تومان در حوزه مشاغل روستایی به خراسان رضوی تخصیص داده است.

سنجری توضیح داد: یکی از برنامه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با مدیریت جدید این اداره شناسایی سمن‌ها و بنگاه‌های کارآفرین در سطح استان بوده و تاکنون ۱۲ مجموعه کارآفرین موفق و فعال در خراسان رضوی شناسایی شده است.

خراسان رضوی جزو 5استان برتر در اشتغالزایی

وی ادامه داد: خراسان رضوی همه ساله جزو ۵ استان برتر کشور در این حوزه بوده و نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل بهار امسال ۴۳.۷ درصد و در فصل تابستان امسال ۴۱.۶ درصد بوده که نسبت به فصل بهار کاهشی را در پی داشته و نرخ بیکاری هم در سه ماهه نخس۹ت امسال، ۱۰.۶ درصد و در سه ماهه دوم سال ۱۰.۲ درصد بوده و تا امروز که روزهای پایانی ابان ماه نزدیک است بیش از ۷۳ درصد از تعهدات ما در سال ۹۷ در حوزه اشتغال محقق شده است.

سنجری خاطر نشان کرد: با توجه به تخصیص اعتباری دولت به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان در بحث حمایت‌ها، معافیت‌ها و مشاوره‌های بیمه‌ای و خدماتی در حوزه اشتغال پایدار خراسان رضوی و نیز ۶۴ میلیارد تومان هم اعتبار تخصیص یافته استان در بحث مشاغل خانگی بوده که تاکنون ۱۳ میلیارد تومان آن به ۹۸۳ متقاضی اعطا شده و بیش از دو هزار و ۸۰۰نفر هم جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال روستایی و در جهت عدم مهاجرت به شهرها و مهاجرت معکوس به روستاها تاکنون بیش ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی با بهره کم و اقصاد طولانی به حدود ۱۲ هزار متقاضی اشتغال روستایی اعطا شده است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *