تحمیل هزینه‌های گزاف از «مرض شیرین»

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری به ظاهر شیرینی که کام مردم ما و دیگر کشورها را تلخ کرده و بار هزینه‌ای زیادی را بردوش ما قرار داده است.

به گزارش روزنامه”صبح امروز”  سید کاظم فرهمند در نشست خبری که به منظور افزایش آگاهی در جهت کاهش آسیب‌های این بیماری که در صبح روز سه‌شنبه در ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با حضور دکتر ابوترابی و دیگر استادان در این حوزه افزود: امروزه در هر خانواده‌ای حداقل یک‌نفر با بیماری دیابت درگیر بوده و دست و پنجه نرم می‌کند و اکنون با توجه به فراگیر بودن این بیماری امروزه حتی در شهرهای کوچک نیز مجبور به ایجاد بخش همولیزه شده‌ایم.

وی تصریح کرد: در شهرهای کوچکی که هنوز بخش‌های دیگر آن به طور کامل راه‌اندازی نشده ما مجبور به ایجاد و شروع فعالیت بخش دیالیز در این بیمارستان‌ها بوده چرا که متاسفانه به دلیل عدم کنترل دیابت این افراد به نارسایی کلیه دچار شده و باید حتما تحت درمان همولیز و دیالیز که بار هزینه‌ای زیادی را به همراه داشته و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

4میلیون مرگ و میر هرساله بر اثر دیابت

 

فرهمند اظهار داشت: در بهداشت عموم دو اصل همیشه مورد توجه قرار گرفته و بر اساس این دو اصل سیاست‌گذاری انجام می دهیم که اولین اصل افزایش امید به زندگی و طول عمر افراد بوده و دومین اصل نیز افزایش و بهبود کیفیت زندگی افراد در طی مدتی که زندگی می‌‌کنند که دیابت هر دو این اصول را نشانه گرفته است.

وی عنوان کرد: هر سال از بین آمار مرگ و میر در دنیا دیابت عدد 4 میلیونی را به خود اختصاص داده که امروزه نیز حدود 500 میلیون نفر از مردم دنیا درگیر بیماری دیابت بوده که از این بین حدود 500 هزار نفر آن‌ها به دیابت “نوع یک” دچار بوده و این بیماری در کشورهای پیشرفته بیشتر از کشورهای درحال توسعه دیده می‌شود.

درگیری دیابت با یک میلیون نوجوان

فرهمند ادامه داد: از میان آمار داده شده عدد یک میلیون نفر که به این بیماری دچار هستند از میان نوجوانان در رده سنی 19 سال بوده و بیش‌ترین راهکارهای موثر در پیش‌گیری برای دیابت نوع دوم است که می‌توانیم بر سطح زندگی افراد تاثیر گذاشته و درصدد کاهش این بیماری که به عنوان پنجمین عامل برتر در مرگ و میر شناخته شده،باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بیش‌ترین قطع عضو در دنیا بر اثر بیماری دیابت بوده که این حادثه تلخی بوده و قسمت‌های مختلفی از بدن را به خود درگیر کرده است و به خاطر شیوع آن روز جهانی تحت این عنوان برای این بیماری در نظر گرفته شده است و باید در جامعه در خصوص این بیماری آگاهی‌سازی شود و با کنترل بهتر و بیش‌تر این بیماری کیفیت بهتری به زندگی این بیماران هدیه می‌دهیم.

فرهمند  بیان کرد: امروزه کمتر خانواده‌ای را می‌توان مشاهده کرد که درگیر این بیماری نبوده و اکنون حدود 11 درصد از جمعیت کشور ایران با این بیماری درگیر بوده که آمار بسیار بالایی است که در سطح استان  نیز آمار حدود همین عدد است.

وی متذکر شد: در بحث طرح سلامت به علت اهمیت این بیماری با وجود کلینیک‌های دیابت برآن شدیم تا کنترل دیابت را در مراکز بهداشت  ودرمانگاه‌ها برگزار کنیم تا مردم را نسبت به این موضوع حساس کرده تا حمایت و سیایت حاکمیت را برای کاهش این بیماری جذب کنیم.

ارثیه‌ای به نام دیابت

در ادامه این نشست مهم عضو هیئت علمی دانشگاه و فوق تخصصص غدد در خصوص راه‌های پیش‌گیری دیابت گفت: بیماری دیابت اسم شیرینی داشته اما عوارض بسیار تلخی را با خود به همراه دارد اما با سرمایه‌ در بخش پیشگیری بیماری دیابت می‌توانیم مانع از بسیاری از معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها شویم.

رباب ابوترابی افزود: اگر بیمار دیابتی به موقع شناسایی شده و نیز تحت کنترل در بیاورد و به عنوان بیماری خاص شناخته شده و در این زمینه آموزش‌های لازم به افراد مستعد دیابت داده شود چرا که این بیماری ارثی بوده و نمی‌توان از آن پیش‌گیری کرد اما با تغییر زندگی می‌توان در جهت کاهش آسیب‌های آن تلاش کرد و آن را به تعویق انداخت.

دیابت بیماری خاص

وی تصریح کرد: اگر امروزه در خصوص دیابت و درمان و انواع دارو آن سیاست گذاری جدی وموثری انجام شود از قطع عضو و دیالیزی یک فرد می‌توان جلوگیری کرد که این آسیب‌ها برای هر خانواده‌ای فاجعه است و باید به بیماری دیابت به عنوان بیماری خاص شناخته شود و برای درمان آن هزینه‌ای پرداخت نشود.

ابوترابی اظهار داشت: اگر داروی  بیماران دیابتی رایگان انجام شود هزینه‌های بسیار ک‌تری را به دنبال دارد چرا که پرداخت داروهای یک بیمار دیابتی بسیار پایین تر از قیمت خرید یک دستگاه دیالیز بوده و یا در مراحل بالاتر بیماری نیاز به خرید عضو مصنوعی برای این افراد نیست.

وی عنوان کرد:باید به بیماران دیابتی روش تغذیه ای مناسب و ساعت ورزشی و نوع حرکات ورزشی مناسب آموزش داده شود و هر چند یک‌بار باید با مراجعه به مراکز این بیماری را کنترل کنند و هرگز این بیماری را فراموش نکنند چرا که این بیماری افراد را فراموش نمی‌کند.

ابوترابی ادامه داد: اگر دولت به دنبال افراد سالم برای جامعه خود است باید بیماران دیابتی را دریابد و درصدد کاهش آسیب‌های آن و راه‌های پیشگیری و به تعویق انداختن آن سیاست‌گذاری‌های جدی انجام دهد و در سال 2011 با افزایش حدود 35 درصدی شیوع این بیماری روبرو شدیم و این نشان دهنده گسترش و همه‌گیر شدن این بیماری است.

شیوع افسردگی در دیابتی‌ها

وی توضیح داد: خیلی از خانواده‌ها به خاطر استرس و نگرانی از وجود این بیماری در خانواده خود علایم آن را نادید می‌گیرند و از قبول این بیماری فرار می‌کنند چرا که می‌دانند این بیماری ناتوان کننده است و علاوه بر ناتوانی فرد خانواده را درگیر خود کرده و کیفیت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به این بیماری باید اهمیت ویژه‌ای داده شود و یکی از لذت‌های زندگی آزاد خوردن است و ما این آزادی را از آن‌ها منع می‌کنیم و این موجب شیوع افسردگی در بین این بیماران است.

در ادامه این نشست دکتر نعمتی متخصص تغدیه یاداور شد که بیماری دیابت یک بیماری هورمونی بوده که مرتبط  با تغدیه است و حدود ۸۰ درصد  با تغذیه مناسب می‌توان از این بیماری پیش‌گیری کرد.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *