گرافیست‌ها در انزوای شغلی به سر می‌برند

سال‌های1372 بود و اولین کسی که در مشهد با برنامه فتوشاپ آگاهی کامل داشت و بقیه از او سوال می کردند و هنرمندی نقاش و خطاط و خوش ذوق و خوش قریحه و در گرافیک کامپیوتری استاد من است .

علی رضا سلطان آبادیان متولد آذرماه سال 1346 مشهد ، شروع فعالیتهای هنری در سال 1362 با طراحی و رنگ و روغن آغاز شد و در سال 1367 در زمان کار آموزی با بازدید استاد محمود فرشچیان از گالری آموزشی مورد تمجید ایشان واقع شد . همچنین  در سال 1367 موفق به اخذ مدرک خوشنویسی در  خط نستعلیق و ثلت شده است .    یادگیری اجرای آثار حجمی را نزد استاد مرحوم سلیمان هندی  با انواع مواد مانند چوب و سنگ و استخوان و ساخت چندین پیکره از حیوانات ادامه داد و سپس با علاقه ای که به نگارگری داشت  فراگیری این هنر را نزد استاد مرحوم اتحاد جوادیان نمود .   از دهه هفتاد به بعد عموماً طراحی گرافیک، نقاشی و طراحی با کامیپوتر و همچنین نقاشی دیجیتال را ادامه داد و در این حرفه بسیار مسلط شده و از نقاشی دیجیتال برای خدمات چاپ و اصلاح تصاویر بهره زیادی برد با توجه به آشنایی با چاپ افست توانست طرحهای تبلیغاتی فراوانی را تاکنون به چاپ برساند .    در سال 1395 توانست در جشنواره هنر ایران با ارائه تابلوی چایخانه تبریز رتبه اول را کسب کند .

نگاه گرافیک تبلیغاتی شرایط حال را چگونه می بینید؟

در شرایط کنونی و در اوضاع نابسامان اقتصادی تبلیغات گسترده و همیاری از تولیدات داخلی در چارچوب تبلیغ پیوسته و انفجاری می‌تواند راهگشای پیوند گسسته شده تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در ایران شود .

می‌توان گفت برای برون‌رفت از اوضاع سخت تنها گزینه به‌کارگیری ابزارهای تبلیغاتی گوناگون برای شناسایی هر چه بیشتر تولیدات داخلی بازمانده به کاربر داخلی خواهد بود .

ایا گرافیست ها پا به پای نگاه نوین به پیش می روند؟

گرافیست‌ها در روزگار فعلی و رکود سفارش هماره و پی‌درپی در انزوای شغلی به سر می‌برند برای به‌روز شدن خود نیاز به خوراک دارند تا پاینده و روشن شوند و به‌روز شدنشان مستلزم انبوه سفارشات خواهد بود اما در حال حاضر گذشته حرفه‌ای خود را در حال تکرارند.

شما کدامیک از موارد تبلیغات مانند پوستر و بیلبورد را ارجح می دانید؟

نقش پوستر بی‌گمان جایگاه هنری و مطمئن‌تری است. پوستر از تاریخ می آید . تاریخ تبلیغات از تکه کاغذی که بر رویش اعلانی چاپ و بر در و دیوار نزد مخاطب عمومی نصب و رفته رفته مردم با این نوع از تبلیغات آشنا گشته و حتی پوسترهایی که در خانه ها نزد مردم نگاه داشته و خود تبدیل به کلاس درسی عینی برای دوستداران هنر ارتباط تصویری گشته است .

مخاطب امروزی ایا با نگاه نوین گرافیست ها پیوند خورده است؟

شوربختانه خیر زیرا هر دو در چهارچوبی سنتی غوطه‌ور شده‌اند و هرازگاهی اگر یکی از دو کفه این ترازو پویشی داشته باشد آن دیگری خود را به پایین می‌برد و ترجیح می‌دهد شرایط به‌دست‌آمده را حفظ کند و با تغییر میانه خوبی ندارد

ایا گرافیست ها به واسطه آمدن کامپیوتر تنبل نگشته اند؟

دراین‌باره هرچند رایانه هنرمندان را از کارهای دستی دورنگه داشته است ولی با توجه به‌شتاب بالا و نیاز گرافیست به این سرعت چاره‌ای به‌جز آن را ندارد و همه ناچارا تحت نفوإ شتاب جامعه بشری در این زمانه قرار گشته ایم و در این رودخانه پر شتابی که ما را نیز دارد با خود می برد غرق شده ایم .

نقش کپی از اثار خارجی در گرافیک ایران مشهود است شما چه نظری دارید؟

بلی نمی‌توان نادیده گرفت که در میان عوامل گرافیست تعریفش سراسر تغییر کرده است و به کسی که کمی مسلط به ابزارهای رایانه‌ای باشد گرافیست می‌گویند و این‌گونه افراد هم سراسر با به‌کارگیری از بن‌مایه‌های بیگانه اصالت خود ویژه را از بین برده‌اند ما درگذشته بزرگ‌ترین گرافیست‌ها را با سبک و شیوه منحصربه‌فرد داشته‌ایم و همین‌طور در ساده نگاری طبیعت ایرانیان یک سبک ویژه داشته‌اند آن‌سان که توانسته‌اند طبیعت را به گرافیکی بدیع برگردان کنند و آن را در نقوش فَرش بامهارت بسیار به نمایش بگزارند.در زمانی که در غرب خبری از گرافیک با این توان نبوده است .

سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *