کراس‌فیت جوان و پویا با هدف آمادگی جسمانی پیشرفته

کراس‌فیت یکی از رشته‌های ورزشی جوان و پویا در جمع میان خانواده ورزش همگانی است.

رئیس کمیته کراس‌فیت استان با بیان این مطلب در جلسه نشست هم اندیشی روسای کار گروه‌های این کمیته که در دفتر جلسات باشگاه ورزشی یکان2 برگزار شد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ادامه داد: کراس‌فیت یکی از برنامه‌های آمادگی جسمانی و قدرتی در سطح پیشرفته است که سرعت، قدرت و استقامت را در برنامه‌های تمرینی ورزشکاران برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده است.

محمد اسدی متولد 1359 و دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی گرایش مدیریت ورزش، مربی پرورش اندام و بدنسازی از فدراسیون IFBB، مربی آمادگی جسمانی از فدراسیون جمهور اسلامی و دارای دانشنامه هنرهای رزمی و دفاعی است که بیش از 15 دوره قهرمانی در رشته بدنسازی و پرورش اندام استان و کشور، 10دوره قهرمانی مچ اندازی خراسان‌رضوی، قهرمان المپیاد دانشجویی کشور در رشته پاورلیفتینگ، قهرمانی کاراته مسابقات کشور و مربیگری تیم مچ اندازی استان را در کارنامه ورزشی خود دارد.

وی با اشاره به دیدگاه «گرگ گلاسمن» بنیانگذار کراس‌فیت که می‌گوید: «تخصص ما تخصص دادن نیست»، افزود: کراس‌فیت شامل تمرین‌های بسیار مفرح، مهیج و شادابی است که ترکیبی از مقاومت، تمرین سرعت، وزنه‌برداری به سبک قدرتی، تمرین وزن بدن و ژیمناستیک و همچنین تمرین‌های استقامتی را در بر می‌گیرد.

فعالیت 6 ماهه

اسدی افزود: این رشته ورزشی بیش از 6 ماه است که فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است و در همین مدت زمان کوتاه باتوجه به تمرین‌های متنوع و شادابی که دارد علاقه‌مندان و ورزشکاران زیادی را از رشته‌های مختلف ورزشی در سطح جوانان و نوجوانان به خود جذب کرده است.

مسئول ورزش همگانی سپاه امام رضا(ع) در پاسخ به این سوال که گروه سنی خاصی کراس‌فیت را انجام می‌دهند؟ گفت: کراس‌فیت تنها رشته ورزشی است که در کنار آمادگی جسمانی و ایجاد تناسب اندام مناسب برای همه گروه‌های سنی، آقایان و بانوان در یک ست تمرینی هم پایین تنه و هم بالاتنه را درگیر می‌کند و باعث افزایش شدید سوخت‌و‌ساز بدن می‌شود که این امر موجب چربی سوزی بالایی می‌شود. در واقع برنامه‌های کراس‌فیت روزانه در حال تغییر است و بدن به یک نوع سیستم تمرینی عادت نمی‌کند. تنوع بالای برنامه‌های کراس‌فیت باعث می‌شود ورزشکار هر روز با یک چالش جدید رو‌به‌رو شود و از برنامه‌های تکراری و کسل کننده که در سایر رشته‌های ورزشی معمول است رهایی یابد. همچنین این تمرین‌ها می‌تواند در زندگی روزمره فرد مورد استفاده قرار گیرد.

اسدی با اشاره به اینکه کراس‌فیت این امکان را به همه افراد می‌دهد که با هر توان بدنی بتوانند آمادگی جسمانی خود را افزایش دهند گفت: برای فعالیت در این رشته ورزشی امکانات و تجهیزات گران قیمت و فضا‌ی زیادی نیاز نیست.

وی همچنین اضافه کرد:کراس‌فیت علاوه بر آمادگی جسمانی و تناسب اندام مناسب برای ورزشکاران در بحث قهرمان پروری فعالیت می‌کند.

وی درباره اجزای اصلی تناسب اندام که با تمرین‌های کراس‌فیت شکل می‌گیرد گفت: تناسب ریوی و قلبی، قدرت و استقامت عضلانی، انعطاف نیرو، چالاکی، تعادل هماهنگی و دقت از جمله برنامه‌های آموزشی است که لازم است طی 3یا 5 روز در هفته و به مدت 5 تا 15 دقیقه به صورت فشرده انجام شود.

مسئول انجمن هیئت همگانی کارگران استان یادآور شد: کراس‌فیت از انواع ورزش‌های انفجاری است که به شکل مداری انجام می‌شود و استراحت بین آن‌ها کوتاه است. تمرینات عمده کراس‌فیت تمریناتی برای سرتاسر بدن است. فشار دادن، کشیدن، دویدن، پارو زدن، چمباتمه زدن زیر وزنه، بلندکردن یک میله وزنه، تمرین به کمک وزن بدن، با دست راه رفتن، طناب زدن، دراز و نشست، بارفیکس، طناب‌های کوهنوردی، توپ‌های طبی، دمبل و وزنه از جمله دیگر برنامه‌های تمرینی در رشته کراس‌فیت است.

وی خاطر نشان کرد: باشگاه‌های کراس‌فیت در استان در حال تجهیز و رو به افزایش هستند. بطوری‌که با توجه به تمرین‌ها و برنامه‌های آموزشی در کلاس‌ها امروز شاهد حضور ورزشکاران رشته‌های متنوع از جمله بسکتبال، فوتبال، ژیمناستیک، وزنه‌برداری، کاراته و آمادگی جسمانی در جمع خود هستیم که بسیاری از ورزشکاران به صورت تخصصی آیتم‌های مخصوص رشته ورزشی خود را زیر نظر مربیان متخصص پشت سر می‌گذارند.

وی در ادامه درباره برگزاری مسابقات کراس‌فیت در بخش بانوان و آقایان افزود: برگزاری مسابقات استانی و جام باشگاهی بانوان ویژه در ماه مبارک رمضان و همچنین برگزاری مسابقات کراس‌فیت مجموعه‌های مختلف با حضور 60 شرکت کننده از جمله برنامه‌هایی است که توسط کمیته کراس‌فیت برگزار شد.

جذب 400 ورزشکار

رئیس کمیته کراس‌فیت استان گفت: بیش از 400 نفر از ورزشکاران رشته‌های مختلف جهت پشت سر گذاشتن تمرین‌های قدرتی و استقامتی به سمت این رشته ورزشی گرایش پیدا کرده‌اند و حتی در میان بانوان توسعه این رشته ورزشی چشمگیر بوده است. به طوری که طی مدت 6 ماهه فعالیت کمیته کراس‌فیت هیئت ورزش همگانی استان 5 دوره مسابقات کراس‌فیت بانوان را برگزار که 2دوره جام باشگاهی بانوان مشهد با حضور بیش از 200 نفر برگزار شده است و در بخش آقایان نیز 2 دوره مسابقات باشگاهی را برگزار کرده‌ایم. البته برگزاری چنددوره کارگاه آموزشی و سمینار و همایش از جمله برنامه‌های کمیته کراس‌فیت استان است و در تلاش هستیم با تشکیل روسای کارگروه‌ها، بانوان مستعد در این رشته ورزشی را شناسایی و آموزش دهیم و برای مسابقات کشوری اعزام کنیم.

3 داور در استان، مربی نداریم

وی تصریح کرد: هم اکنون فقط 3 داور متخصص در این رشته ورزشی در مشهد فعالیت می‌کنند که در بخش آقایان محسن اسدی و در بخش بانوان مهسا اسدی و مریم معصومی را داریم. اما در بخش مربیگری به صورت تخصصی این رشته ورزشی فرد فعالی نداریم. به همین خاطر جلساتی را در تهران با رئیس کمیته کراس‌فیت کشور برگزار کردیم که بزودی کلاس‌های مربیگری ویژه کراس‌فیت در استان برای علاقه‌مندان این رشته جوان و مهیج برگزار خواهد شد.

وی یادآور اشد: در بخش استعدادیابی بانوان یکی از مربیان باسابقه آمادگی جسمانی استان را به عنوان مسئول کارگروه انتخاب کردیم تا ورزشکاران گروه‌های سنی زیر 15 سال را شناسایی و به کمیته معرفی نمایند.

قهرمان پروری

رئیس کمیته گردشگری هیئت ورزش همگانی استان درباره قهرمان پروری در این رشته ورزشی گفت: هدف کراس‌فیت ایجاد شادابی، نشاط و هیجان در میان ورزشکاران است. برای ایجاد انگیزه در میان ورزشکاران در این رشته ورزشی مسابقاتی را در 2سطح ورزش همگانی و قهرمانی پیگیری می‌کنیم. اگر هدف قهرمان پروری باشد، سعی خواهیم کرد برنامه ورزشی متفاوت‌تر از سایرین را پیش‌بینی کنیم و معمولا از جوانان مستعد و توانمند برای شرکت در مسابقات دعوت می‌کنیم، اما برنامه‌هایی در آینده داریم که برای تمام سطوح سنی از جمله کودکان و پیشکسوتان مسابقاتی را با توجه به آمادگی جسمانی و توانمندی آنان برنامه‌ریزی کنیم.

قهرمانی تیم خراسان رضوی

در ادامه این نشست دبیر اجرایی کمیته کراس‌فیت استان با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری کراس‌فیت و کسب عنوان توسط تیم خراسان رضوی گفت: نخستین دوره مسابقات کراس‌فیت به میزبانی تهران برگزار شد که خراسان رضوی در دومین مرحله این مسابقات موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

محسن اسدی افزود: مسابقات کراس‌فیت به صورت مرحله‌ای و منطقه‌ای برگزار می‌شود که در هر آیتم محورهای مسابقه توسط کمیته داوران مشخص می‌شود و ورزشکاران با کسب امتیازات بالاتر نسبت به سایر شرکت کنندگان به مرحله بعدی مسابقات راه پیدا می‌کنند و در نهایت ورزشکاران در مرحله نهایی مسابقات عناوین اول تا سوم را کسب می‌کنند.

برنامه‌های کراس‌فیت در فضای باز

در ادامه این نشست مسئولان کارگروه‌ها پیشنهادات و راهکارهایی برای توسعه ورزش کراس‌فیت در سطح جوانان و نوجوانان ارائه دادند که حسن شفیعی مسئول کمیته ورزش صبحگاهی استان و مشاور کمیته کراس‌فیت استان خواستار برگزاری مسابقات و تمرین‌های کراس‌فیت در بوستان‌ها و فضای باز شد که مورد موافقت رئیس کمیته و اعضا قرار گرفت.

همچنین عفت خشمن نایب رئیس کمیته کراس‌فیت استان از برگزاری جلسات و تجهیز باشگاه‌های ورزشی در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: بزودی با تشکیل کارگروه‌های کراس‌فیت در حاشیه شهر امکانات و تجهیزات باشگاه‌های ورزشی جهت آمادگی ورزشکاران این رشته جوان و پویا تجهیز خواهد شد.

در خور ذکر است در پایان نشست هم اندیشی کارگروه‌های کمیته کراس‌فیت مسئولان کارگروه‌ها احکام خود را از رئیس کمیته کراس‌فیت استان دریافت کردند.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *