خراسان رضوی در تکاپوی میزبانی

استاندار خراسان رضوی گفت: ما برای ارائه خدمات به زائرانی که برای ایام شهادت پیامبر(ص)، امام حسن (ع) و امام رضا (ع) به مشهد می‌آیند، آمادگی کامل داریم.

به گزارش صبح امروز علیرضا رشیدیان دیروز در جلسه ستاد خدمات سفر ویژه دهه آخر صفرکه در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: امیدواریم در این ایام عزاداری و مهمان‌داری برای زائران ولی نعمتمان، توفیق خدمت صادقانه را داشته باشیم؛ ضمن این‌که 13 آبان را در این ایامی که با تحریم‌های رژیم استکباری روبه‌رو هستیم، گرامی می‌داریم.
مدیران حق مرخصی رفتن ندارند
وی با بیان این‌که تمامی دستگا‌ه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و… آمادگی استقبال از زائرین را دارند، ادامه داد: در این مدت هیچ کدام از مدیران حق رفتن به مرخصی را ندارند و در دهه آخر صفر باید در محل کارشان حضور داشته باشند. همچنین از12 کمیته ستاد خدمات سفر تشکر می‌کنم که هماهنگی‌های لازم را برای این ایام انجام داده‌اند.
رشیدیان تصریح کرد: همه باید در کارشان تجارب، نقاط قوت و نقاط ضعف را در نظر داشته باشند و همچنین تغییر و تحولاتی که در سال جاری با آن مواجهیم را بدانند تا بتوانند پیش‌بینی‌های خوبی را انجام دهند.

تاکید بر مردمی بودن میزبانی از زائران
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این‌که در حوزه تامین مایحتاج باید مناسب‌سازی صورت گیرد و از ریخت‌ و پاش جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: مردمی بودن این ایام بسیار مهم است و این‌که ظرفیت را برای حضور مردم آماده کنیم و ما از هر بخشی در حوزه خدمت برای زائرین استقبال می‌کنیم.
وی افزود: در خصوص کمبود مسئله اسکان، حتما باید مراکزی برای این کار مهیا شود و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا مکان مناسب تجهیز شود. در زمینه حمل و نقل چه هنگام ورود و چه  حمل و نقل درون شهری و چه زمان خروج زائران، تمامی پیش‌بینی‌های لازم باید انجام شود؛ چون اوج برگشت  زائران پنجشنبه و جمعه شروع می‌شود. خواهشمندم شرکت‌های مختلفی که در این حوزه مسئولیت دارند، نظم و انضباط را برای ارائه خدمات به موقع و به اندازه رعایت کنند.

ورود 93 درصد زائران دهه آخر صفربه مشهد با خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی

رشیدیان عنوان کرد: باید جمعیت خدمتگذاران زائران که ر مسیرهای منتهی به مشهد در حال حرکتند را رصد کند و این فقط به معنای ارائه خدمات نیست؛ بلکه بحث امنیت هم بسیار مهم است. کار ما فقط برای زائرین پیاده نیست؛ چون حدود 93 درصد زائران با وسایل شخصی و حمل و نقل عمومی می‌آیند و باید برای این‌ها پیش‌بینی مناسب در حوزه تغذیه، اسکان، امنیت و … را داشته باشیم. جا دارد از دستگاه‌های امنیتی، سپاه و اداره کل اطلاعات تشکر کنم چون شرایط خوبی را داریم اما همیشه باید آماده بود و کمیته امنیتی بایستی پیش‌بینی لازم را هم در مسیر و هم در مقصد داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین کمیته مدیریت بحران برای زمان سرما و بارندگی باید پیش‌بینی لازم را داشته باشد تا مردم در بلاتکلیفی نباشند. به خدمات آب، برق، گاز، مخابرات و… باید توجه شود و هماهنگی‌ها بر اساس مصوبات صورت گیرد. شهرداری هم توجه ویژه‌ای  برای افزایش ارائه خدمات داشته باشد و راجع‌به شهرداران و دهیاران مسیر هم پیش‌بینی لازم برای ارائه خدمات انجام شود.
وی اظهار کرد: ما همه ساله شاهد این هستیم که در مسیرهایی که روستاهای اهل سنت بودند، برادران و خواهران اهل سنت ایستگاه داشتند و خدمات ارائه می‌دادند که این جلوه‌های اتحاد و همدلی را نشان می‌دهد. به هر حال می‌بایست شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیش‌بینی‌هایی را داشته باشند و فرمانداران محترم که در مسیرهای منتهی به شهر مشهد هستند، هماهنگی‌های لازم را بوجود آورند.

اطلاع رسانی از طریق رسانه ها
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای مسئله دارو ما مشکلاتی داریم که باید در این رابطه کمک شود تا تامین داروی مورد نیاز را بتوانیم داشته باشیم. مسئله اطلاع‌رسانی که از صداوسیما شروع می‌شود، بسیار مهم است و رادیوزیارت نقش پررنگی را دارد. رسانه‌ها هم با ارائه ویژه‌نامه‌های اربعین می‌توانند در گسترش فرهنگ رضوی موثر باشند. 
رشیدیان خاطرنشان کرد: در خصوص بحث‌های فرهنگی، همانطور که در اربعین، شعار ما «حب‌الحسین یجمعنا» بود، تاکیدمان بر محوریت دهه آخر صفر و اتحادبخشی امت اسلامی است و رویکرد وحدت‌آفرینی داریم.
وی ادامه داد: در زمینه امنیتی با همکاری دوستان در نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات و سپاه پاسداران در رابطه با تمهیدات و ملاحظات امنیتی، توجیهات لارم را داشته باشند. همچنین کلیه مسیرها، ایستگاه‌های خدماتی و مراکز هماهنگی اطلاع‌رسانی شود تا در موقع نیاز زائرین در دسترس باشند و خدمات لازم را به زائرین ارائه دهند.

ورود یک میلیون و 251 هزار و 460 زائر

 هم چنین سخنگوی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی و مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: طی روزهای هفتم تا یازدهم آبان ماه جاری یک میلیون و251 هزار و 460 ائر وارد مشهد شده اند.

مهدی فروزان افزود: این شمار زائر برای شرکت در آیینهای عزاداری دهه آخر ماه صفر و زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهد سفر کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال سه درصد رشد دارد
سخنگوی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین زائر ورودی با خودروی شخصی به تعداد 930 هزار و 992 نفر در این مدت وارد مشهد شده اند.
وی گفت: همچنین 169 هزار و 587 نفر از طریق حمل و نقل عمومی جاده ای، 58 هزار و 721 نفر با هواپیما و 92 هزار و 160 نفر با قطار در این مدت به مشهد سفر کرده اند
ایجاد 280 ایستگاه پذیرایی از زائران در مسیرهای بین راهی

هم چنین سرپرست معاونت هماهنگی  و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، با بیان این که سال گذشته 4 میلیون و 700 هزار زائر سواره و پیاده در قالب بیش از 270 ایستگاه بین‌راهی و 500 ایستگاه در داخل شهر در قالب 2300 کاروان در آخر صفر به مشهد آمدند، گفت: پیش‌بینی ما امسال هم این است که درصدی رشد داشته باشیم و به همین دلیل بیش از 280 ایستگاه را به صورت مردمی در بین‌راه و 512 ایستگاه هم در داخل شهر تدارک دیده‌ایم و 165 ایستگاه را هم اداره کل اوقاف و امور خیریه درنظر گرفته است. 

سیدجواد حسینی تصریح کرد: بحث اسکان، پذیرایی، حمل‌ونقل، امنیت و بهداشت و درمان این زائران مطرح است که در بخش بهداشت و درمانی حدود 130 پایگاه جاده‌ای و سیار 115، 113 پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر و شش بالگرد آماده خدمات‌رسانی هستند.

آمادگی 35 هزار خانه جاده ای و 85 ایستگاه و حسنیه برای شرایط

حسینی خاطرنشان کرد: برای اسکان در شرایط اضطرار هم 35 هزار خانه جاده‌ای و همچنین 85 ایستگاه بین‌راهی و حسینیه‌ای آماده هستند؛ ضمن این‌که در مشهد هم کمپ‌های زائر و هتل‌ها و مهمان‌سراها را داریم. 420 مدرسه آماده‌اند که پذیرایی زائرین را به عهده بگیرند. سال گذشته هم 47 هزار نفر از  مردم کمک کردند که امسال هم در سامانه‌ای به نام سامانه خدمت، 30 خدمت تعریف شده که مردم داوطلبانه بتوانند ارائه خدمت کنند؛ از جمله خدمات، خدمات اسکان است که امسال هم مردم در این حوزه ان‌شاءالله ورود خواهند کرد.

وی افزود: در مباحث آمدوشد زائران 90 رام قطار به صورت رفت و برگشت، 220 پرواز هواپیمایی و 5000 اتوبوس ناوگان حمل و نقل تدارک دیدیم که در مجموع سعی شده با افزایش 50 درصدی ناوگان عمومی و 10  درصدی ریلی و هوایی، آمادگی خود را برای ورود زائرین افزایش داده‌ایم

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *