تحقق توسعه پایدار با حمایت از استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در بحث حمایت از توسعه پایدار، یکی از مهم‌ترین نکاتی که امسال در مجمع ISO بررسی و تصمیم‌گیری شد، حمایت سیاست‌گذاران و دولتمردان از استانداردها بود. در ایران به قدری سیاست‌گذاران و دولتمردان به بحث استاندارد اهمیت می‌دهند که قوه مقننه و مجریه هر دو درگیر بحث استاندارد شده‌اند، از دیگر مباحث، با توجه به سیاست‌های اخیر کشور برای مقابله با تحریم‌ها، نقش استانداردها در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است.

نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد که در مشهد برگزار شد، افزود: ما در حال حاضر در شرایطی به‌سر می‌بریم که باید دقت‌ ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف صنعت، خدمت و غیره نمائیم. امیدواریم امروز بتواند کمکی هرچند اندک به ارتقای جایگاه صنعتگران استان داشته و مشوقی برای فعالیت‌های هرچه بیشتر آن‌ها باشد.

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر در شرایطی به‌سر می‌بریم که باید دقت‌ ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف صنعت، خدمت و غیره نمائیم، همچنین خود را با استانداردهای روز دنیا وفق دهیم و توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشیم زیرا در این شرایط خاص، استاندارد و کیفیت می‌تواند به ارتقای محصولات، خدمات، فرایندها و غیره کمک کند، مواردی که از دیرباز در کشور و دین ما قرار دارد، حاکی از این است که توجه ویژه‌ای به بحث استاندارد نه به این عنوان و واژه بلکه به ماهیتی که در این واژه نهفته است.

پیروزبخت با بیان اینکه در تعریف جدید استاندارد اعلام شده که استاندارد در حقیقت تراکم دانش کاربردی و اندیشه‌های برتر در طول و عرض زمان است عنوان کرد: در این جمله کوتاه دو مولفه موثر نهفته است، ابتدا تراکم دانش کاربردی که ما از ابتدا بیان می‌کردیم که سازمان ملی استاندارد می‌تواند به عنوان پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه کار کند و پژوهش‌های کاربردی جزو دستوراتی است که همواره به سازمان داده شده است، سپس اندیشه‌های برتر و خرد جمعی که ما همواره در تدوین استانداردها نیاز و توقع داریم که به‌کار گرفته شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: زمان عنصری است که در زندگی بشر جای بسیار حساسی دارد و ما در حال حاضر این حساسیت را داریم و در زندگی امروز خود و در جامعه اقتصادی و سیاسی دنیا می‌بینیم. اگر دیر اقدام کنیم، عقب خواهیم افتاد. در طول و عرض زمان برای اینکه خود را به آن سطح از زندگی برسانیم و بتوانیم بیان کنیم باید تمام مولفه‌های زندگی ما با استاندارد انطباق کند و این بسیار حایز اهمیت است.

تقویت و توسعه نظام استاندارد

پیروزبخت بیان کرد: قانون ما در سال 96 در مجمع تشخیص مصلحت نظام جزو قوانینی بود‌ که به‌دلیل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس به مجمع تشخیص رفت و در آنجا با رای حداکثری تصویب و ابلاغ شد. در این قانون بحث تنها ارتقای جایگاه سازمان ملی استاندارد نیست بلکه عنوان این قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد است، بدین معنی که نظام استاندارد در کشور باید جاری و ساری شود و بعد تقویت و توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد: در این قانون بسیاری از تکالیف و وظایف برای برخی از سازمان‌های دیگر عنوان شده به این دلیل که حتما باید نظام استاندارد در کشور ارتقا پیدا کند. متولی نظام استاندارد در کشور سازمان ملی استاندارد است که به‌عنوان ناظر عالی و فرابخشی در این حوزه فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: کمتر شورایی چون شورای ملی استاندارد وجود دارد که از سه قوه و بخش خصوصی با تمام قوا حضور داشته باشند. در شورای ملی استاندارد غیر از 10 وزیر، چندین معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل، دو نماینده و از نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری صداوسیما و از بخش خصوصی نیز اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، اتاق اصناف و شورای رقابت حضور دارند.
پیروزبخت با اشاره به اینکه ما توانستیم جایگاه خوبی را در عرصه بین‌المللی پیدا کنیم تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ عضویت ما در سازمان بین‌المللی دبیر کل سازمان ISO به ایران آمدند اما این خبر در حجم اخبار سیاسی کشور ما گم شد. دبیر کل سازمان تشریح کردند که 15 نفر بین 163 کشور در هیئت مدیره فنی حضور دارند که 6 نفر عضو ثابت هستند و 9 نفر انتخاب می‌شوند. باعث افتخار بوده که یک محقق ایرانی کارشناس استاندارد عضو این هیئت مدیره شده است.

دستاورد سفر دبیر کل ISO به ایران

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: سفر اخیر دبیرکل سازمان بین المللی استاندارد به ایران هرچند تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفت اما دستاوردهای خوبی برای کشور داشت. ایشان در شرایطی به ایران آمد که این شبهه در دنیا توسط دشمنان ما ایجاد شده که ایران کشوری ناامن است اما ایشان بیان کردند که من پیام امنیت، ثبات، آرامش و آسایش در کشور شما را به تمام کشورهای عضو ISO خواهم رساند.

پیروزبخت افزود: شعار روز جهانی استاندارد این بود که استانداردها شهرها را هوشمندتر می‌کند. این شعار به سمت انقلاب صنعتی چهارم پیش می‌رود که از 2016 آغاز شده است. شعار امسال در مجمع ISO، استانداردها و نقش آن‌ها در توسعه پایدار بوده و شعار روز جهانی ISO  نیز استانداردها و انقلاب صنعتی چهارم است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: در بحث حمایت از توسعه پایدار، یکی از مهم‌ترین نکاتی که امسال در مجمع ISO بررسی و تصمیم‌گیری شد، حمایت سیاست‌گذاران و دولتمردان از استانداردها بود. در ایران به قدری سیاست‌گذاران و دولتمردان به بحث استاندارد اهمیت می‌دهند که قوه مقننه و مجریه هر دو درگیر بحث استاندارد شده‌اند، از دیگر مباحث، با توجه به سیاست‌های اخیر کشور برای مقابله با تحریم‌ها، نقش استانداردها در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است.

استاندارد از ضرورت‌های زندگی اجتماعی

در ادامه این مراسم استاندار خراسان رضوی گفت:کاهش و حذف فرایندهای زمانبر بین دستگاه‌های مختلف در حوزه استاندارد از جمله نظارتهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل استاندارد از دستاوردهای مثبت خراسان رضوی در این حوزه هستند که می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

علیرضا رشیدیان افزود: استانداردسازی تولیدات دیگر امروز یک معضل تجملی برای صنایع نیست بلکه از ضرورت های زندگی اجتماعی است و این مهم برای صاحبان کالا جز ملزومات حفظ و تداوم حضور تولیداتشان در بازار محسوب می شود. امروزه علاوه بر تولید محصول استاندارد افزایش بهره وری، توجه به جمعیت مخاطب در تولید، بسته بندی، حمل و نقل و ارائه کالای استاندارد در برنامه‌های بالادستی مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار خراسان رضوی به انقلاب چهارم صنعتی و صنایع هوشمند اشاره و بیان کرد: این استان در بحث هوشمندسازی شهرها به لطف شهرداری مشهد پیشرو می باشد و در حوزه مناطق توسعه علم و فناوری، شرکتهای دانش بنیان و نانو در صنایع نیز فعالیت دارد.

وی گفت: دیگر مانند گذشته نیست که تنها چند کشور محدود صنایع پیشرفته را در اختیار داشته باشند بلکه هم اکنون به‌ویژه در بحث علوم هوشمند این دستاوردها از انحصار کشورهای معدود خارج شده و ایران نیز در این حوزه فعالیت دارد و دیگر این پیشرفت‌ها در انحصار چند کشور نیست.

رشیدیان همچنین ثبت 67 هزار شغل در سامانه اشتغال خراسان رضوی و افزایش 32 درصدی صادرات استان را طی شش ماه نخست امسال نشانگر رونق تولید و تلاش تولیدکنندگان ذکر و بیان کرد: با وجود تمامی تهدیدات دشمن و تحریمهای استکباری نه تنها تولید در خراسان رضوی کاهش نیافته بلکه با وجود مشکلات موجود برای تولید کنندگان و مشکلات بانکی ناشی از تحریم و نوسان ارزش پول ملی برای صادرکنندگان، چنین آمار مثبتی در استان ثبت شده است.
نظارت بر آسانسورها و جایگاه های CNG

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: طی همکاری با نهادهای مختلف از جمله دادگستری، بازرسی و نظارت از آسانسورهای دستگاه‌های عمومی و دولتی صورت گرفت و با اتکا به این همکاری با متخلفات برخورد شده است.

علیرضا جمیع به توسعه و استانداردسازی جایگاه‌های سی.ان.جی در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: تقریبا همه جایگاه های عرضه سوخت سی.ان.جی در استان استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند که شاخص خوبی از موفقیت در سطح کشور را نصیب خراسان کرده است.

وی ادامه داد: اخیرا نیز بازرسی از مشتقات نفتی که از گمرکات استان صادر می شود بر عهده اداره کل استاندارد قرار گرفته و فعالیت در این زمینه اجرایی شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *