واگذاری مدیریت صادرات، واردات و تامین ارز به استان

استانداری خراسان رضوی گفت: سال گذشته به مدیر کل بانک مرکزی پیشنهاد کردیم مدیریت صادرات و واردات و تامین ارز مربوطه را با نظارت کلان و غیر مداخله ای به استان واگذار نمایند چنانکه خراسان رضوی در سال گذشته در مجموع بالغ بر 2 میلیارد دلار صادرات و حدود 700 میلیون دلار واردات داشت و با واگذاری اختیار این موضوع،عملا می‌توانیم نیاز ارزی بخش‌های مربوطه را از محل صادرات به خوبی تامین کنیم.

علی‌رضا رشیدیان روز پنج شنبه در پنچاه و ششمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی میدان دار و نیروهای خط مقدم جنگ اقتصادی امروز دشمنان این نظام و ملت هستند و باید نخبگان و ظرفیت دانایی به طورجدی برای کمک و تعامل با این حوزه وارد عمل شوند.

وی با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با نخبگان کشور پیرامون نقشه راه پیشرفت ایران زمین اضافه کرد: در واقع ارائه این نقشه نشان می‌دهد کشور علی رغم همه دسیسه‌ها و مشکلات تحمیلی ، مسیر پیشرفت را با کیفیت بخشی به حرکت و هماهنگی و ارتباط نزدیک نخبگان ، جامعه و مسئولان ادامه داده و با جدیت تعالی این سرزمین و ملت پیگیری می‌شود.
رشیدیان تلاش‌های امروز دشمن را متکی بر القای ناامیدی و ارائه تصویری منفی از شرایط مردم و کشور بر مبنای جنگ روانی و تبلیغاتی گسترده عنوان و ذکر کرد : برای مقابله با این جنگ روانی وسیع باید ضمن مراقبت و هوشمندی لازم ، تعامل بین نخبگان ، مردم و مسئولان به شدت تقویت شود.
 وی با بیان اینکه امروز حوزه اقتصادی درگیرجنگی تمام عیار است، ادامه داد : هر چند شرایط امروز تحریم با چند سال قبل متفاوت است و امروز این اجماع جهانی علیه کشور و ملت ما وجود ندارد و فقط آمریکا را در مقابل خود داریم اما وزارت خزانه داری این کشور هر روز با صدور بخشنامه‌های مختلف می‌کوشد عرصه را بر ما تنگ کند.
 وی عنوان کرد : امروز فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در خط مقدم این جنگ هستند و در این شرایط تعامل گسترده نخبگان با بخش خصوصی، مسئولان و همکاری برای شناسایی راهکارها و اتخاذ راهبردهای متناسب با شرایط مختلف و موقعیت‌های حساس بسیار اهمیت دارد.
 وی با تاکید بر ضرورت حفاظت، هماهنگی و حمایت از بخش خصوصی با تمام ظرفیت‌های دانایی و علمی و تخصصی این حوزه گفت: تمامی قواعد جنگ نظامی چون وجود ستون پنجم و جاسوس و غیره حتی گسترده تر در جنگ اقتصادی هم حاکم است و اگر رعایت نشود آسیب می‌بینیم.
رشیدیان با بیان اینکه امروز آنان با شیوه نامه‌های مختلف با این عنوان که ایران از فرصت‌های ایجاد شده از نظام مالی جهانی سوء استفاده می‌کند، تلاش می‌کنند محدودیت‌ها و فشارهای گسترده تری رابر نظام مالی پولی و شبکه‌های تهیه نیازمندی‌های مالی و خدماتی ایران ، حوزه حمل و نقل ، فلزات قیمتی و ارز و غیره اعمال نمایند.
 وی با تاکید بر اینکه آنان می‌کوشند حوزه‌های تعاملی ایران را ببندند، گفت : در این شرایط ضرورت هوشیاری، هماهنگی و حضور توام با انسجام و تعامل و همکاری نزدیک بخش خصوصی، دولتی و تعاونی بسیار مهم است.
 وی تصریح کرد : ما به راحتی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم زیرا تحریم‌ها، استحکام دوره قبل را ندارد اما برای این امر نیازمند تقویت اعتماد بین بخش‌های مختلف اعم از خصوصی و دولتی و نیز استفاده از ظرفیت‌های جدید برای انعطاف در کار و تسهیل امور در شرایط کنونی هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود : به عنوان مثال سال گذشته به مدیر کل بانک مرکزی پیشنهاد کردیم مدیریت صادرات و واردات و تامین ارز مربوطه را با نظارت کلان و غیر مداخله ای به استان واگذار نمایند چنانکه خراسان رضوی در سال گذشته در مجموع بالغ بر 2 میلیارد دلار صادرات و حدود 700 میلیون دلار واردات داشت و با واگذاری اختیار این موضوع ،عملا می‌توانیم نیاز ارزی بخش‌های مربوطه را از محل صادرات به خوبی تامین کنیم .
وی اظهار کرد: لازمه تحقق این امر اعتماد و هماهنگی بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی است زیرظرفیت آن در استان وجود دارد.
وی با قدردانی از فعالان اقتصادی استان در بخش‌های مختلف اعم از تولید کنندگان، صادر کنندگان، وارد کنندگان، صنعت حمل و نقل، صنوف و غیره افزود : در سایه تلاش این بخش‌ها که در شرایط کنونی توانسته اند اشتغال و تولید را حفظ نمایند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی در ادامه از اقداماتی که در بحث تنظیم بازار استان از سوی بخش‌های مختلف اعم از دستگاه‌های نظارتی و پشتیبانی و نیز بخش خصوصی و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها انجام شد قدردانی نمود و گفت: بنکداری از گذشته‌های دور وجود داشته اما ضرورت دارد برای امکان شناسایی و تفکیک کالاهای احتکاری و بنکداری از یکدیگر، مجموعه‌های دولتی و خصوصی نسبت به ثبت انبارها و کالاهای ورودی و خروجی اقدام کنند تا روال منطقی و عاقلانه برای رصد آنها وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد : در حوزه تامین مایحتاج عمومی توفیقات خوبی داشته ایم و پیش بینی‌های لازم برای نیازهای اساسی مردم صورت گرفته و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
وی ادامه داد : در بحث نهاده‌های دامی هم بخش خصوصی همکاری خوبی داشته که باید تداوم یابد و در این میان دستگاه‌های دولتی همکاری و ظرفیت سازی خوبی را برای این بخش انجام دهند تا در این تعامل و همکاری بخشی از نیازهای استان از محل واردات از کشورهای همسایه تامین کنیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *