دیدار وزیر جهادکشاورزی با رئیس اتاق ایران؛

وزیر جهادکشاورزی در توجیه ممنوعیت‌های وضع شده در حوزه صادرات گفت: نمی توانستیم به صادرات گسترده محصولات کشاورزی که منجر به افزایش قیمت این محصولات در بازار داخل شد، بی‌تفاوت باشیم.

محمود حجتی روز سه شنبه در صبحانه کاری در اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه ما می‌پذیریم برخی تصمیمات مانند ممنوعیت صادرات گوجه و سیب زمینی اشتباه بوده است، افزود: هر چند ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی اشتباه بوده اما گاهی لازم است برای تنظیم بازار عکس العمل نشان دهیم.

وی با بیان اینکه  همگی در یک کشتی هستیم و سرنوشت یکسان داریم، اظهار کرد: نباید تنها به دنبال تامین منافع خود باشیم و باید منافع جمع را در نظر بگیریم. آنچه باید در نظر داشته باشید همه تصمیمات خواست و مورد تایید ما نیست اما نمی‌توانیم در مقابل آن بایستیم چرا که اختلال ایجاد می‌شود.

دشمن افراط و تفریط می‌خواهد

حجتی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی هستیم، افزود: جنگ اقتصادی که به راه افتاده ما را در شرایطی قرار داده تا دولت سازوکارهای جدیدی پیش بگیرد که خواه و ناخواه ضایعاتی نیز در پی دارد. نباید در بحث‌های خود دچار افراط و تفریط شویم چراکه با این کار با دشمنان همراه می‌شویم.

حجتی با اشاره به مشکلات ناشی از کم آبی تاکید کرد: بالای 90 درصد مردم سرزمین ما قدر آب را با بکارگیری روش‌های مناسب بیشتر از هر جای دیگر دنیا می‌دانند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل بهانه‌های مطرح شده درباره کم آبی و کاهش بهره وری قابل پذیرش نیست.

وزیر جهاد کشاورزی واردات بی‌رویه و تکیه بر منابع مالی و پولی ما را بهانه‌ای برای تنبلی برخی دانست و گفت: این افراد کمتر به دنبال راهکار برای مشکلاتی مانند کم آبی هستند.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر در بهره وری آب سالانه حدود 6 درصد به ازای یک واحد آب محصول را افزایش داده و با این کار بهره‌وری آب را افزایش داده ایم.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: با وجود تمام آسیب‌ها در سال 96 ، 9 هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف مزرعه سرمایه گذاری شده است.

وی تاکید کرد:  ما به این بحثی که آب کم است و باید برای کشاورزان گران کنیم معترض هستیم. اگر قرارست اقدامی در این بخش انجام شود صرفه جویی با افزایش بهره وری است.

حجتی با تاکید بر اینکه کشاورزان اقشار کم درآمد هستند، اظهار کرد: باید به جای فشار مالی بر آن‌ها مانند سایر کشورهای حمایت شوند.

واردات آب مجازی

وزیر جهادکشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث مربوط به لزوم واردات آب مجازی، گفت: واردات آب مجازی  در دستور کار دولت بوده و هست و در این موضوع سیاست‌های مشخص و ابلاغ شده داریم.

وی ادامه داد: کشت فراسرزمینی نیز در این راستا در حال انجام است که کشت ذرت علوفه ای در خارج ایران از نمونه‌های آن است.

حجتی در بخش دیگر از سخنان خود درباره اعتراض تجار به پیمان سپاری ارزی و مشکلات ناشی از آن ، گفت: اینکه کشور نیاز به ارز دارد و اگر تامین نشود با مشکل رو به رو خواهیم شد واقعیتی انکار ناپذیر است و راهکار آن پیمان سپاری ارزی است.

راهی به جز پیمان سپاری نداریم

وی ادامه داد: می‌پذیریم که این روش مشکلات اجرایی دارد اما بانک مرکزی می‌گوید توان تامین ارز مورد نیاز را ندارد و راه حلی جز پیمان سپاری ارزی نیست.

حجتی یادآور شد: محصولات کشاورزی با صرف هزینه در کشور تولید می‌شود طبیعی است که وقتی خارج می‌گردد  انتظار می‌رود سرمایه به کشور برگردد.

وی با اذعان اینکه به این نتیجه رسیده ایم که سرکوب نرخ ارز نتایج منفی داشته است، افزود: باید اجازه داده می‌شد  به مرور و همراه با افزایش حقوق رشد کند.

وزیر جهاد کشاورزی وضعیت قاچاق از کشور را تاسف آور توصیف کرد و اظهار کرد: اکنون افغان‌ها زعفران را از کشور ما قاچاق می‌کنند و از کشور خود صادر می‌کنند.

حجتی اضافه کرد: این اتفاق‌ها اسفبار بار است اما متاسفانه زمینه‌های آن وجود دارد.

وی با اشاره به حجم خسارت ناشی از بیماری‌های دام و طیور گفت: خسارات در این بخش بسیار بالا است به نحوی که هم اکنون 12 هزار میلیارد تومان خسارت به ما در این زمینه وارد شده است اما تنها یک هزار میلیارد تومان تامین شده است.

حجتی در پایان تاکید کرد: قطعا اقتصاد ما در دلار 4200 تومانی نمی ماند و نمی توان از کالاهای که خارج از آن هستند را حمایت کرد.

 

سینه چاکی وزیر و جفا در حق کشاورزی

در ادامه این جلسه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی یکی از حیاتی ترین بخش های اقتصادی است، گفت: در طول ۱۰ سال گذشته عملکرد چنان نشان می دهد که در حوزه تامین اعتبار مالی سیاستگذاران بخش پولی علی رغم اینکه وزیر جهاد کشاورزی در شورای پول اعتبار سینه چاک داد و تمام تلاش خود را می کند، به این بخش جفا شده است.

غلامحسین شافعی افزود: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی در شرایط سخت کنونی کشور و با وجود مشکلاتی مانند کمبود آب است، اما دولت توجه لازم را به این بخش ندارد.

شافعی با بیان اینکه مانده تسهیلات بانکی بخش کشاورزی در سال های اخیر سیر نزولی داشته است، گفت: به نحوی که میزان آن در سال 85, 14.8 درصد، در سال 97 ، 10.4 درصد و در سال 95 به. 8.8 درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از  مهترین مشکلات بخش کشاورزی را تصمیمات خلق الساعه دانست و افزود: تصمیمات یک شبه برای ممنوعیت صادرات لطمه زیادی به این بخش و اقتصاد کشور زده و در دو هفته گذاشته ما را وادار به ریختن محصولات در بیابان ها کرده است.

شافعی اضافه کرد: پیمان ارزی نیز این بخش را مانند سایر بخش های اقتصادی کشور دچار مشکلات زیادی کرده است و کار را از افراد متخصص گرفته و به دست افراد غیر متخصص داده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *