دستاورد خراسانی‌ها از جاکارتا

از شنبه قبلی تا شنبه هفته جاری؛ ۸ روز پرهیجان و دیدنی در جاکارتا بالاخره با کسب 51 مدال طلا برای ورزشکاران معلول ایرانی به پایان رسید. ورزشکارانی که با نام کاروان خودباوری و امید راهی اندونزی شده بودند و شعار «با توکل و تلاش ما می‌توانیم» را به اثبات رساندند.

از همان روز اول که شاهین ایزدیار اولین مدال طلا را در رشته شنا کسب کرد و وعده کسب ۶ مدال طلا تا پایان رقابت ها را داد؛ یا رشته‌های تیمی که روز به روز علاقه مندان به ورزش را پرامیدتر کردند، تا امروز که تیم ملی بسکتبال با ویلچر با سخت کوشی به مدال طلا دست پیدا کرد، شاهد درخشش ورزشکارانی بودند که با وجود برخی کمبودها توانستند در دل مردم جای بگیرند.

با وجود حذف مسابقات فوتبال ۷ نفره و ۵ نفره در این دوره، بازهم رشته های تیمی همچون والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و گلبال با کسب مدال طلا خوش درخشیدند.

در رشته‌های انفرادی هم که کاروان ایران پر بود از ستاره؛ از شاهین ایزدیار بگیر که با کسب ۶ مدال طلا در رشته شنا به تنهایی بیش از ۱۰ درصد مدال‌های کاروان ایران را به دست آورد تا ساره جوانمردی که به عنوان پرچمدار ۲ مدال طلا کسب کرد و همچنین سیامند رحمان که همیشه علاوه بر کسب مدال طلا در وزنه برداری به رکورد خودش هم حمله کرد و موفق هم بود.

در این ۸ روز دائما اخبار کسب افتخارات ورزشکاران ایرانی در بازی‌های پاراآسیایی را مخابره می‌کردیم و در نهایت امروز با قهرمانی تیم ملی بسکتبال با ویلچر کار کاروان ایران در این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۸ در شرایطی به پایان رسید که ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره، ۴۳ برنز و در مجموع ۱۳۶ مدال جلوی نام ایران در جدول مدال‌ها ثبت شده است.

این نتیجه جایگاه سومی ایران را برای اولین بار در بازی‌های پاراآسیایی تثبیت کرد؛ اگرچه ایران با کره جنوبی که فقط ۲ مدال طلا بیشتر کسب کرده و در رده دوم قرار گرفته، فاصله زیادی نداشت.

اول از همه بهتر است عملکرد کاروان ایران را با خودش یعنی در دوره قبلی مقایسه کنیم. در سال ۲۰۱۴ مشابه دوره اول این بازی‌ها در سال ۲۰۱۰ ایران به مقام چهارمی رسید. کاروان ایران در اینچئون ۳۷ طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز کسب کرد تا با مجموع ۱۲۰ مدال در رده چهارم قرار بگیرد.

در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ ایران به شکلی شگفت انگیزه در کسب مدال طلا موفق‌تر عمل کرده و به رکورد ۵۱ مدال طلا در جاکارتا رسیده و در مجموع هم ۱۶ مدال بیش از دوره قبلی ثبت کرده تا با فاصله زیادی بالاتر از ژاپن و در رده سوم قرار بگیرد.

چین که مثل همیشه حسابش از سایر کشورها جداست و با ۱۷۲ طلا، ۸۸ نقره و ۵۹ برنز و در مجموع ۳۱۹ مدال در رده نخست ایستاد. بعد از آنها کره جنوبی با ۵۳ طلا، ۴۵ نقره و ۴۷ برنز و مجموع ۱۴۵ مدال در رده دوم قرار گرفت.

نکته جالب اینکه دیروز ایران در شرایطی که لحظه به لحظه به تعداد مدال‌های طلای خود اضافه می‌کرد، برای ساعاتی حتی رده دوم را هم فتح کرد؛ اما در نهایت این کره جنوبی بود که مثل دوره قبلی در جایگاه دوم قرار گرفت. عملکرد کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ فوق العاده بود و امشب در شرایطی ورزشکاران ایرانی در مراسم اختتامیه رژه می‌روند که سرشان بالاست و توانایی‌های خود را مثل همیشه به قاره کهن و حتی مردم جهان نشان دادند.

در میان ورزشکاران خراسان عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. شاهین ایزدیار در شنا کاری کرد کارستان و توانست نام خود را جاودان کند. او با کسب 6مدال طلا و یک نقره نقش پررنگی در جایگاه خوب کاروان ایران در جاکارتا بازی کرد و نه تنها قهرمان یک کشور بود بلکه در روزهای آخر بازی‌ها به قهرمانی برای همه آسیا تبدیل شد تا جایی که بلیت مسابقات شنا خیلی زود تمام می‌شد و همه ورزش دوستان راهی ورزشگاه می‌شدند تا شاهین آب‌ها را ببینند. ایزدیار هربار که درون آب می‌پرید یک مدال صید می‌کرد و توانایی‌اش را به رخ می‌کشید و حالا همه ما می‌توانیم به داشتن یک قهرمان جدید در ورزش کشور فخر بفروشیم همانطور که آسیایی‌ها به داشتن چنین شناگری در قاره خود به جهانیان فخر می‌فروشند.

ستاره‌ای در آب

شاهین ایزدیار از روز نخست مسابقات شنا مدال‌آوری خود را شروع کرد و درخشید. در هر ماده‌ای که به آب می‌زد نفر اول می‌شد و با اینکه از روز سوم مسابقات با سرماخوردگی هم مواجه بود بازهم به درخشش خود ادامه داد. آنقدر خوب توانایی‌اش را به رخ حریفان می‌کشید که باعث شد همه برای دیدن هنرنمایی او در آب به سالن بیایند. سالن مسابقات استخر ورزشگاه گلورا بانگ کارنو مملو از جمعیت بود و میزبان به خوبی از قهرمان ایرانی مسابقات استفاده تبلیغاتی کرد تا مردم را به سالن بکشاند. قهرمان شنای ایران که حالا عکس‌هایش در فضای مجازی با نام مایکل فلپس آسیا دست به دست می‌شود یک تنه کاری می‌کرد که تیم اجرایی بازی‌های پاراآسیایی نمی‌توانستند انجام بدهند.

پرافتخارترین ورزشکار بازی‌ها

شاهین ایزدیار با کسب ششمین طلای خود به عنوان پرافتخارترین ورزشکار بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ نام گرفت. او در هفت ماده مسابقه داد و در هر ماده پرچم ایران را به اهتزاز درآورد و 6بار هم سرود ملی ایران را در سالن مسابقات طنین انداز کرد. او در حالی به این افتخار رسید که سه شناگر چینی سایه به سایه‌اش حرکت می‌کردند و می‌خواستند این عنوان را برای خود کنند، اما موفق نبودند و هرکدام با پنج مدال طلا به کارشان در پاراآسیایی جاکارتا پایان دادند.

البته جا دارد در کنار ایزدیار که ستاره کاروان ایران بود به حامد امیری (۲ طلا و یک برنز در دوومیدانی)، وحید علی نجیمی (۲ طلا در دوومیدانی) ساره جوانمردی (۲ طلا) عاطفه نقوی (۲ طلا در شطرنج) و مهدی اولاد ( ۲ طلا در دوومیدانی) نیز اشاره کرد که جزو ورزشکاران چند مدالی کاروان ایران در سومین دوره این بازی‌ها بودند.

همه در انتظار توکیو ۲۰۲۰

شاهین آب‌ها حالا رقابت‌های جهانی را پیش‌رو دارد و می‌خواهد قدرتش را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد اما همه از امروز منتظر پارالمپیک ۲۰۲۰ هستند. حتی بعد از پایان مسابقات نیز مسوولان حاضر در سالن وقتی به شاهین ایزدیار تبریک می‌گفتند تاکید داشتند که در انتظار موفقیت‌هایش در رقابت‌های جهانی و پارالمپیک هستند. خود او نیز منتظر و البته امیدوار است. با اعتماد به نفسی بالا از ادامه تلاشش برای بهتر کردن رکوردهای شخصی صحبت می‌کند و حالا به عنوان پرافتخارترین ورزشکار در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی می‌خواهد این مسیر را با قدرت ادامه بدهد.

یک پرسپولیسی حرفه‌ای و پرتلاش

ویژگی‌هایی زیادی در طول مسابقات از شاهین ایزدیار به دست آمد اما یکی از آنها را می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین فاکتور او که نقشی اساسی در موفقیتش داشت نام برد. او یک ورزشکار حرفه‌ای بود. همه شاهین را در سالن مسابقه می‌دیدند. با خنده‌ای روی لب و آمادگی کامل به آب می‌زد،‌ شنا می‌کرد و با یک طلا از استخر بیرون می‌آمد اما کم‌تر کسی از وضعیتش خارج از سالن مسابقه خبر داشت. آنطور که مهدی ضیایی مربی‌اش می‌گوید ایزدیار یک ورزشکار کاملا حرفه‌ای است که برای هر لحظه خود برنامه دارد و طبق یک برنامه کاملا مشخص و حساب شده آماده می‌شود. او حتی مدال نقره‌ای که گرفت نیز کاملا طبق برنامه‌اش بود چرا که در ۴۰۰ متر حریف قدری از قزاقستان داشت و اگر می‌خواست با او وارد رقابت شود احتمال داشت هم طلای این ماده و هم طلای مسابقه بعدی را به دلیل فشار زیاد از دست بدهد اما موضوع دیگری هم که باعث می‌شود او را متمایز کرد این بود که قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی از صفحه‌های مجازی خود خارج شده بود تا با تمرکز کامل و بدون هیچ حاشیه‌ای راهی جاکارتا شود و آنچه می‌خواهد بدست بیاورد. حالا می‌تواند با خیالی راحت به ایران برگردد و برای تماشای بازی تیم محبوش پرسپولیس برابر السد به ورزشگاه آزادی برود. او انقدر هوادار پرسپولیس است که قبلا از مسابقات برای خودش ۶ مدال طلا را پیش‌بینی کرده‌ بود و از اینکه توانست به هدفش برسد خوشحال بود.

حالا نوبت مسئولان است

آنقدر از ضرورت حمایت از ورزشکاران و نخبه‌های ورزشی گفته و نوشته شده که تکرار مکررات است اما شاید لازم باشد دوباره به این موضوع اشاره شود. قطعا همه ورزشکاران ایرانی حاضر در بازی‌های پاراآسیایی اندونزی قهرمانانی تکرار نشدنی هستند که تمام سختی‌ها را به جان خریده‌اند تا پرچم سه رنگ ایران به اهتزاز دربیاید. همه آنها وقتی مدالشان را می‌گرفتند با عشق به بالا رفتن پرچم نگاه کردند و با انگیزه و امید از ادامه تلاش‌هایشان برای موفقیت هرچه بیشتر کشور گفتند. هم این ستاره‌ها و هم نخبه‌های ورزشی دیگر کشور که شاید کشف نشده یا فاصله‌ای ناچیز از حضور در جاکارتا بازمانده‌اند نیازمند حمایت بیشتر و بیشتر هستند تا بتوانند شایستگی‌های خود را ثابت کنند.

قطعا ایران استعدادهای بسیار زیادی دارد که با کمی حمایت بتوانند برای کشور افتخارآفرینی کنند. مثل شاهین ایزدیار که با نیم‌جین مدال طلا کارش در این رویداد بزرگ و سنگین را تمام کرد و حالا با سری بالا گرفته و قلبی مملو از غرور به کشور بازخواهد گشت، قهرمانی که بعد از شش قهرمانی خوشحال بود که توانسته مردم ایران را در این روزهای سخت برای لحظاتی خوشحال کند.

درس خود باوری و امید

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی پس از کسب مدال‌های ارزشمند خراسانی‌ها از این بازی‌ها گفت: ورزشکاران استان با کسب 21 مدال علاوه براینکه برای کشور افتخار آفرینی کردند به همگان درس خود باوری و امید دادند.

فرزاد فتاحی ضمن تبریک درخشش ورزشکاران استان در بازی‌های پارا آسیایی جاکارتا گفت: کاروان ورزشی «خودباورى و امید» ایران در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی در جاکارتا عملکرد فوق العاده‌ای داشت که ورزشکاران خراسان رضوی در این موفقیت نقش پررنگی را ایفا کردند.

مدیر کل ورزش وجوانان خراسان رضوی ادامه داد: استان ما از نظر تعداد ورزشکار نسبت به دور گذشته افزایش کمی و کیفی مثبتی داشت و تمامی ورزشکاران اعزامی براساس شایستگی و احتمال مدال آوری بالا راهی مسابقات شدند.

وی افزود: پیش از مسابقات پیش بینی ۱۰ مدال برای ورزشکاران خراسانی شده بود؛ اما در پایان کار ورزشکاران استانمان، ۲۱ مدال برای کاروان ایران به ارمغان آوردند.

فتاحی تصریح کرد: شاهین ایزدیار طلایی‌ترین ورزشکار کشورمان در شنا توانست شش مدال طلا و یک نقره کسب کند و در جایگاه سومی ایران در جدول توزیع مدال نقش مهمی را ایفا کرد و برای همیشه در تاریخ ورزش استان ماندگار شد.

مدیر کل ورزش وجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: بعد از ایزدیار عاطفه نقوی با سه مدال طلا در انفرادی و تیمی شطرنج بیشترین طلا را بین نمایندگان خراسان رضوی کسب کرد؛ در همین رشته ملیحه صفایی سه نقره تیمی و انفرادی را برای ما به ارمغان آورد.

وی افزود: در ترکیب دو رشته تیمی والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر که توانستند قهرمان این دوره شوند از استان نماینده داشتیم که نقش موثر آنها برکسی پوشیده نیست هادی رضایی سرپرست خراسانی کاروان ایران توانست باری دیگر باهدایت تیم ملی والیبال نشسته قدرت فنی خود را بر آسیا تحمیل کند.

فتاحی خاطرنشان کرد: راضیه شیرمحمدی در تیراندازی با کمان، نداپنجه باشی و معصومه زارعی در والیبال نشسته و رضا غلامی در جودو صاحب نشان نقره شدند؛همچنین محمد حسن کریمی در شنا و رضا غلامی در جودو دو برنز کسب کردند تا پرونده سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا با ۲۱ مدال برای خراسانی‌ها بسته شود.

حامد دایمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *