الیت، اتوبوس های تندرو (BRT)

روز گذشته متن نوشته طولانی عضو محترم شورای شهر مشهد مقدس در مورد مخالفت با الیت را از آن جهت که به به نویسنده نوشته‌های وی علاقمند بوده و در خصوص موضوع مورد بحث الیت از قدیم نظر و حساسیت دارم مطالعه کردم. با اینکه اصلا نمی دانم در شورا چه افرادی موافق و چه افرادی مخالف الیت هستند ، اما چه کنم که در این مورد با نماینده محترم رای اولی مشهد هم نظر نبوده و نیستم.

البته مخالفت و سخن من در باب کم و زیاد بودن نرخ ۱۲۰۰ یا ۱۶۰۰ تومانی الیت نیست. می‌خواهم از این زاویه به موضوع نگاه کنم که همین مساحتی که توسط یک خودروی 10 یا 900 میلیون تومانی پارک می‌شود، برای شهر مشهد و شهروندان این کلانشهر ارزشی فراتر از این قیمت‌ها دارد که ممکن است به 3میلیارد تومان هم برسد. حال برای اشغال این مساحت در بازه یک ساعت 1600 تومان تعیین شده است؟ در این مورد چند مطلب و سوال مطرح است.

چرا باید افرادی که ماشین دارند بتوانند به نرخ ارزان خیابان های  که با عوارض شهری همه مردم مشهد از جمله کسانی که ماشین ندارند ساخته شد استفاده کنند ؟

چرا مالکین ماشین ۱۰ میلیون تومانی بتواند فضای ۲ میلیارد تومانی حاشیه خیابان ها که افراد بدون ماشین نیز در آن سهم مشاعی دارند به نرخ ارزان بهره برداری کنند ، بدتر از آن چرا باید مالک ماشین یک میلیارد تومانی تقریبا به نرخ مفت ملک مشاع شهروندان مشهد را ساعت‌ها در اختیار بگیرد ؟.

مطابق قوانین شهری تمام ساختمان‌های تجاری، مسکونی، اداری، فرهنگی ، مذهبی ، آموزشی و تفریحی باید موظف به تامین پارکینگ بوده و هستند ، چرا باید ارزانی کرایه باعث شود حاشیه خیابان‌ها که با بودجه سنگین مردم برای تردد احداث شده است به محل پارک شبانه روزی خودرو‌ها تبدیل شود؟

چرا باید نرخ پارک در حاشیه خیابان‌ها آنقدر پایین باشد که با وجود خالی بودن پارکینگ ساختمان‌ها افراد به خود زحمت پایین رفتن از رمپ برای پارک ندهند و خودرو را حاشیه خیابان پارک کنند و یا مغازه داران انگیزه‌ای نداشته باشد که با وسیله عمومی به محل کسب خود برود و یا ماشین را در پارکینگ مجتمع پارک کنند تا مردم بتواند برای چند دقیقه در مقابل مغازه پارک  و خرید خود را انجام دهند و مجبور نباشند به دلیل نبودن جای پارک و توقف کوتاه مدت ‌دوبله پارک و ترافیک مشکل دار ایجاد کنند ؟

اصولا چرا باید حاشیه خیابان‌ها که بطور مشاع متعلق به همه مردم است آن قدر بی ارزش محسوب شود که هر فردی حق داشته باشد ساعت ها بخشی از انرا دراختیار بگیرد ؟

آیا زمانی که پارک در حاشیه خیابان‌ها مفت، فراوان، راحت و آزاد است پارکینگ سازی که نیاز امروز و فردای مردم مشهد است توجیه اقتصادی دارد تا سرمایه گذاران حاضر شوند برای احداث پارکینگ سرمایه گذاری کنند؟

قلم در مورد صدور مجوز پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها به نرخ تقریبا مفت نسبت به سرمایه گزاری برای احداث آن و ایجاد خط ویژه در وسط خیابان‌ها بویژه خیابان شیرازی همیشه مخالف بوده و معتقد است حاشیه و وسط خیابان‌ها نباید اختصاصی و ویژه به الیت و بی آرتی به اجاره داده شود.

چرا نباید به وسایل عمومی دیگر چون تاکسی اجازه داده شود از مسیرجدا شده از اموال همه مشهدی‌ها برای استفاده اتوبوس‌های تندرو یا همان بی ارتی ، تردد کنند.؟

به نظر می‌رسد اگر شورا و شهردار محترم از شهروندان که «مشهد را برای همه می‌دانند» نظر بخواهند حتما پاسخ این است که باید سرمایه‌های همه مردم مشهد برای همه  بصورت بهینه استفاده شود.  سخن در این مورد بسیار است پیشنهاد می کنم؛

⁃ وسط خیابان ها برای استفاده تمام وسائل نقلیه عمومی ازجمله تاکسی اختصاص داده شود

⁃ اجاره حاشیه خیابان ها برای پارک نیم ساعت اول در طول یک خیابان مجانی و بعد از آن سه برابر اجاره پارکینگ های عمومی تعیین شود تا انگیزه پارک در حاشیه خیابان وجود نداشته باشد و اگر مالک خودرو خواست به پارک در حاشیه آن خیابان ادامه دهد اجاره واقعی پرداخت کند

⁃ شورای محترم شهر جمعی کارشناس توانمند را به چند کشور دور و نزدیک از جمله امارات، اتریش و .. اعزام کند تا بامطالعه چگونگی بهره برداری از خیابان‌ها و پارکینگ‌ها طرحی بهینه براساس توان و امکانات مشهد تدوین و ارائه نمایند.

باز هم میگویم با اجاره دادن تقریبا مفت حاشیه خیابان‌ها برای ساعت ها و لج بازی برای تداوم اختصاص وسط خیابان‌ها بویژه خیابان شیرازی فقط به بی آرتی همیشه مخالف بوده‌ و اعلام امادگی کرده ام  تا در نشست یا مناظره ای  در این مورد با دوستان موافق و مخالف گفتگو کنیم .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *