پشتیبانی دادستانی از هرس جنگل دکل ها

معاون دادستان مشهد حمایت قاطع خود در زمینه همکاری دستگاه‌ها در طرح تجمیع و ساماندهی دکل‌های مخابراتی مشهد و سایر طرح های فناوری را اعلام کرد.
به گزارش صبح امروز، محمد بخشی‌محبی در جلسه معرفی مهم‌ترین اقدامات سازمان فاوا در حوزه شهر هوشمند،ضمن تشکر از اقدامات انجام‌شده در حوزه فناوری اطلاعات در شهر مشهد، گفت: سامانه‌های شهرداری به دلیل ارتباط نزدیک با حوزه کاری سایر دستگاه‌ها همیشه مورد استفاده قرار گرفته که ضمن تسریع در خدمات‌رسانی به شهروندان موجب شفافیت عملکرد شهرداری نیز شده است.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد فعالیت‌ها و اقدامات فناوری اطلاعات شهرداری افزود: آثار مثبت این اطلاع‌رسانی را در همکاری مثبت شهروندان و حس تعلق آن‌ها به شهر و شهرداری بیشتر می‌توان مشاهده کرد، شفاف سازی از طریق سامانه فاش و ارایه اطلاعات مربوط به قراردادها و پیمان‌ها، مناقصه و مزایده ها و… حرکت بزرگی است که باید اطلاع‌رسانی بیشتری روی آن صورت گیرد.
معاون دادستان مشهد با تاکید بر اهمیت و ضرورت خدمت به شهر و شهروندان، تصریح کرد: وظیفه ما این است که با تمام ظرفیت و توان در این راه به هم کمک کنیم و حمایت کامل خود را از طرح‌های شهرداری اعلام می‌کنیم.
مسیریابی هوشمند با اتوبوس و قطارشهری
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز در ارائه و معرفی برخی از مهم‌ترین سرویس‌های الکترونیکی شهروندی، اجرای این طرح‌ها را گامی مؤثر در ارائه خدمات بهینه و ارتقای کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی شهروندان دانست و اظهار داشت: یکی از معضلات این روزهای زندگی شهری، نبود جای پارک خودرو و سایر وسایل نقلیه است که با همکاری بخش خصوصی و اعلام آدرس تمامی پارکینگ‌های سطح شهر، فرد به سمت نزدیک‌ترین پارکینگ هدایت می‌شود.این نرم‌افزار داخلی است و با همکاری متقابل شهرداری و بخش خصوصی هم‌اکنون از طریق موبایل قابل استفاده است. در این نرم‌افزار علاوه بر پیدا کردن پارکینگ، ظرفیت موجود و لحظه‌ای آن نیز قابل مشاهده است.
محمد جواد رجائیان در خصوص سرویس مسیریابی هوشمند نیز گفت: نقشه‌ شهر مشهد به آدرس اینترنتی map.mashhad.ir با جزئیات مختلف به همراه لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با موقعیت‌های مکانی، به صورت آنلاین در دسترس شهروندان است. در این سرویس شهروندان می‌توانند علاوه بر مسیریابی شهری، با تلفن همراه خود خطوط مورد نظر را انتخاب کرده و از مسیرهای اتوبوس‌ها مطلع شوند. به عبارتی دیگر، کاربر با استفاده از این سرویس (مسیریابی آنلاین اتوبوس و …) و با کلیک روی نقشه، مبدا و مقصد خود را تعیین و مسیر یا مسیرهای پیشنهادی را از سرور مرکزی دریافت می‌کند. مسیر‌ها یک به یک بر روی نقشه ترسیم شده و توصیف مرحله به مرحله مسیر نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
سیستم سنجش آلودگی هوا 
رجائیان در ادامه به راه‌اندازی چندین نمایشگر مجهز به سیستم سنجش آلودگی هوا در سطح شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به آثار مخرب ذرات گرد و غبار ریز بر سیستم تنفسی و سلامت شهروندان به ویژه گروه‌های حساس مانند کودکان و سالمندان، این سامانه در جهت اطلاع‌رسانی و تامین سلامت مردم و افزایش آگاهی آن‌ها در خصوص وضعیت آلایندگی هوا راه‌اندازی شده است . در این سامانه، نقش نیروی انسانی تنها در موارد ضروری و برای رفع اشکالات، کنترل سرویس و نگهداری سیستم‌ها تعریف شده است و کلیت سیستم به‌صورت خودکار اداره می‌شود.
طرح تشویقی ارایه 5 درصد شارژ بیشتر با استفاده از دستگاه‌های شارژ الکترونیکی 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در ادامه معرفی مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات فناوری اطلاعات در حوزه شهروندی به موضوع پرداخت‌های الکترونیکی به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم حوزه شهر هوشمند اشاره کرد و اظهارداشت: در این زمینه ابزارهای متنوعی در دسترس شهروندان است؛ از جمله من‌کارت که می‌توانند آن را شارژ و استفاده کنند و همچنین نرم‌افزار مخصوص تلفن همراه که می‌توانند از طریق تغییر سیم‌کارت تلفن همراه و نصب نرم‌افزار کیف پول و نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه‌های کارت‌خوان در اتوبوس و گیت‌های قطارشهری، پرداخت خرد را انجام دهند
رجائیان ضمن اشاره به نصب دستگاه‌های الکترونیکی شارژ من‌کارت نیز گفت: در ابتدای سال دستگاه‌های شارژ الکترونیک در برخی از نقاط پرتردد از حیث مسافر مانند برخی ایستگاه‌های قطارشهری، پایانه‌های اتوبوسرانی و ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس و بدون نیاز به اپراتور نصب شد که شهروندان می‌توانند 24ساعته من‌کارت خود را شارژ کنند. بر اساس طرح تشویقی تصویب‌شده در شورای اسلامی شهر هم چنانچه شهروندان از دستگاه‌های شارژ الکترونیک و یا نرم‌افزار موبایلی شارز من‌کارت استفاده کنند، 5درصد شارژ بیشتر به صورت جایزه دریافت خواهند کرد .
راه‌اندازی سامانه فاش 
رجائیان در خصوص راه‌اندازی سامانه فاش نیز بیان کرد: سامانه ای «فاش» (فضای اطلاع رسانی شفاف) با هدف ارتباط شفاف با مردم و به عنوان نمادی از شفافیت دوره جدید مدیریت شهری راه‌اندازی شده است؛ به نحوی که تمامی قراردادها، مناقصه ها، اسناد، پیمان نامه‌ها، اطلاعات اجرایی شهرداری و… با همه مشخصات، در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد پیش از این درباره دکل های مخابراتی گفته بود: 1100 دکل در شهر مشهد وجود دارد؛ متاسفانه هر اپراتور به اقتضای زمان در یک نقطه از شهر دکلی را نصب کرده و باعث بروز آسیب‌های روانی برای شهروندان و همینطور آسیب منظر شهری شده است،در حال حاضر با حجم زیادی از دکل‌های نصب شده در شهر مواجه هستیم که جنگلی از درخت‌ها را تداعی می‌کند؛ این دکل‌ها با اصول شهرسازی نیز منطبق نیست.
او با اشاره به آغاز طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی مشهد از سال گذشته گفته بود: در سال جاری فاز اول این طرح با ساماندهی و زیباسازی 50 عدد دکل آغاز شد؛ طق این طرح هر دکل چهار اپراتور را می‌تواند تجمیع و تحت پوشش قرار دهد.

هم چنین مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی با اشاره به اختلالات در تلفن همراه گفته بود: برای شهر مقدس مشهد براساس طراحی‌ها و امکان سنجی‌های انجام شده ۷۶ سایت جدید در نظر گرفته شده است که به محض صدور مجوزهای آن‌ها از طرف فاوای شهرداری مشهد نسبت به نصب آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *