آزادی بیان در گردشگری

تریبون آزاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برگزارشد. به گزارش صبح امروز، ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، دربرنامه تریبون آزاد اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی که در سالن همایش موزه خراسان بزرگ برگزار شد، گفت: دفاتر خدمات مسافرتی یکی از ارکان توسعه گردشگری محسوب می شوند و فعالیت آن ها رشد و رونق گردشگری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: دفاترخدمات مسافرتی نقش محوری در گردشگری دارند و لید تورها در راهگشای گردشگری هستند.

مکرمی فربا بیان این که دفاتر خدمات مسافرتی چرخ گردشگری را به حرکت درمی آورند، تصریح کرد: تمام حمایت های لازم را از دفاتر خدمات مسافرتی انجام می دهیم و از هرگونه پشتیبانی دریغ نداریم.

درادامه یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که مشکلات در جریات مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی هستیم، اظهار کرد: درمشهد واحدهای اقامتی زیادی هستند که حدود 60 درصد از ظرفیت اقامت آن ها خالی است و می تواند با همکاری هتل ها و دفاتر خدمات مسافرتی تکمیل شود.

آمادگی برای شنیدن انتقادات وجود دارد

در ادامه سعید ولی زاده رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی دبراره برگزاری این تریبون آزاد اظهار کرد: درچند ماه گذشته با تغییر نرخ ارز مشکلاتی برای دفاتر خدمات مسافرتی به وجود آمد، علاوه براین مسائلی با دیگر سازمان ها و نهادها پیش آمد و درخواست داشتیم که جلسه ای با حضور مدیرکل برگزارو با طرح مسائل و مشکلات، موضوعات به مقامات بالاتر نیزمنتقل شود.

وی با بیان این که در حال حاضر آمادگی برای شنیدن انتقادات وجود دارد، یادآور شد: اگر چه گلایه هایی داریم اما در مدتی که مدیر کل فعلی آمده است تغییراتی در سازمان میراث فرهنگی اتفاق افتاده و درخواست هایی که سال ها معطل بود با همت مکرمی فر به سرانجام رسیده است.

ولی زاده ادامه داد: هم چنین مسئله ضرورت استقرار دفاترخدمات مسافرتی درمراکز تجاری نیز با همت و تدبیر مدیرکل بر طرف شد، البته مشکلاتی از جمله مالیات و ارزش افزوده وجود دارد که کمر ما را شکسته است.

وی یادآور شد: برخی مسائل پیش آمده که ما نقشی نداشتیم، اگر افرادی به سفارت تعرض صورت گرفته و یک میلیون زائر و مسافر از ما گرفته شده است، چه بسا که این نوع مسائل از خود آن ها بوده باشد و در ادامه نیز دیدیم که دشمنان تلاش کردند زائرعراق را نیز از ما بگیرند، که خوشبختانه نتوانستند.

در ادامه یکی از فعالان دفاترخدمات مسافرتی با اشاره به برگزاری تریبون آزاد و ایجاد فرصتی برای بیان آزادانه دغدغه های تاسیسات گردشگری، گفت: طی 15-16 سال که سابقه کار در دفاتر خدمات مسافرتی هستم اولین باراست که این فضا فراهم شده است.

وی بر ضرورت ثبات مدیریت، ثبات در بازار ارز و حمایت ازدفاتر با پرداخت تسهیلات برای تامین نقدینگی تاکید کرد و افزود: برخی از مشکلات ناشی از وزارت خانه های دیگر است، بارها صحبت کرده ایم اما به نتیجه نرسیده ایم برای مالیات بر ارزش افزوده بارها پیگیری کردیم ولی به این نتیجه  می رسیم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اشاره به جلسه دفاتر با مشاور مالیاتی سازمان میارث فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: نتیجه جلسه این بود که مشاور مالیاتی بیاید و 2-3 ساعت درباره مالیات صحبت کنیم و مشاور اعلام کرد که دفاتر مشاور مالیاتی بگیرند و نمی توانند از زیر بارش بروید، از بازنشسته های مالیاتی استخدام کنید.

این فعال دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی مجاز موجب می شود که دفاترغیز مجازکارشان رونق می گیرد، باید تصمیمات در سطح کلان کشور در این زمینه صورت گیرد،  اداره کل و انجمن خراسان رضوی تلاش خوبی را انجام داده است.

هم چنین فردی که خود را کارشناس مالی دفاتر خدمات مسافرتی معرفی کرد نیزمدعی شد: جلساتی برای مشکلات دفاتر در حوزه مالیات  برگزارشده است، علاوه بر مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد، مالیات اجاره نیز بر دوش دفاتر است

هم چنین یکی از دفاترخدمات اظهار کرد: یکی از آسیب های کنونی برخورد های  دوگانه با دفاتر غیر مجاز و مجوز دار است، دفاتر دارای مجوز اگر مدیر فنی نداشته باشند یا ایرادی داشته باشند اداره کل پیگیری زیادی انجام می دهد اما برای دفاتر غیر مجاز این اقدامات صورت نمی گیرد، فقط به مکاتبات اکتفا نکنید بلکه رایزنی های بیشتری  را برای جلوگیری از فعالیت دفاتر غیر مجاز داشته باشید.

وی ادامه داد: فردی گروهی تلگرامی راه اندازی کرده و  372 نفر را در قالب ده دستگاه اتوبوس تور یک روزه برگزار کرده است، بارها به پلیس امنیت اخلاقی رفته ام اما نتیجه ای نگرفته ام .

هم چنین یکی دیگر از دفاتر خدمات مسافرتی با قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دتی و گردشگری به دلیل برگزاری تریبون آزاد و حمایت هایی که از دفاترخدمات مسافرتی انجام شده،  اظهارکرد:در حال حاضر برای ضمانت 25 میلیون سفته و 25 میلیون تومان ضمانت نامه دریافت می شود که این مبلغ برای ضمانت کافی نیست، پیشنهاد داریم که ضمات نامه را به بیمه نامه تغییر دهید.

در ادامه مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با قدردانی از حضور دفاتر خدمات مسافرتی و با تائید درخواست های دفاتر خدمات مسافرتی اظهار کرد: تا دو ماه قبل بسیاری از این مشکلات را نداشتیم، اما با تغییراتی که در بازار ارز به وجود آمد، دفاتر نیز با مشکلاتی مواجه شدند.

وی با اشاره به رابطه صنعت گردشگری با ارتباطات کشورها با یکدیگر، یادآورشد: مشکلات فعلی دفاتر گذارست و تداوم نخواهد داشت و برای رفع مشکلات فعلی دفاتر نیز تسهیلات پرداخت می کنیم، با دریافت وام عبور از این مشکل برای دفاترامکان پذیر است.

وی به حمایت دولت از بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اهتمام ما براین است که مشکلات را رفع کنیم، استانداری و دارائی نیز دلسوز هستند و به ما کمک خواهند کرد البته باید مشکلات و مسائل را به آن ها منتقل کنیم.

راهکار و پیشنهاد

هم چنین احمد دیناری سرپرست معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با ارائه راهکارهایی اظهارکرد: در این شرایط پیشنهاد می کنم دفاترخدمات مسافرتی در حوزه تور های تخصصی فعالیت کنند، چون هر چه تخصصی تر فعالیت کنند رقبا کاهش پیدا می کند.

وی فعال کردن رزرواسیون و کاهش فضای مورد استفاده برای دفاتر و رفتن از طبقات تجاری در همکف به واحدهای اداری در طبقات بالا را برای افزایش درآمد و کاهش هزینه های دفاتر پیشنهاد کرد.

وی تهسیلاتی که امکان پرداخت به دفاتر خدمات مسافرتی را دارد را نیز تشریح کرد.

جایگزینی ضمانت نامه قابل بررسی است

هم چنین یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درباره دریافت ضمانت نامه ها گفت:  با توجه به حجم گردش مالی مبلغ ضمانت نامه زیاد نیست البته این ضمانت ها برای  زمانی است که فردی شکایتی داشته باشد، البته جایگزینی بیمه به جای ضمانت نامه قابل بررسی است.

هم چنین  فرید جواهر زاده  مشاور مدیرکل در پایان این تریبون آزادگفت:  باید این جلسات و گفت و گو ها تداوم پیدا کند و گفتمان تاسیسات گردشگری به صورت تخصصی ادامه پیدا کند.

علی‌نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *