علائم ناگهانی گرفتگی قلب را جدی بگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع و فراگیری بیماری قلبی مهم‌ترین علت مرگ‌و میر در همه دنیا و به تبعیت از آن در جامعه ما بوده بنابراین علائم هشدار دهنده گرفتگی قلب را بیش از پیش جدی بگیریم.

به گزارش روزنامه “صبح امروز” محسن موهبتی در نشست تخصصی به مناسبت روز جهانی که در معاونت دانشگاه علوم پزشکی صبح روز یک‌شنبه برگزار شد، افزود: با توجه به این‌که ۴۰درصد مرگ ‌و میر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است چه به صورت مرگ ناگهانی و یا به صورت مرگ تدریجی سبب مرگ و میر شده پیش‌گیری مقدم بر درمان است.

پیش‌گیری مقدم بر درمان

وی تصریح کرد: برای پیش‌گیری باید عوامل خطر را شناسایی کنیم و عوامل خطر به دو دسته قابل اصلاح و غیرقابل اصلاح تقسیم شده که فشار خون ، دیابت، سیگار، چاقی جزو دسته قابل اصلاح هستند و می‌توان از شدت این عوامل خطر کاست.

موهبتی اظهارداشت: زمینه ناراحتی‌های ژنتیکی و آلودگی هوا و استرس‌های محیطی که حداقل توسط فرد قابل اصلاح نیستند در دسته‌ غیرقابل اصلاح قرار می‌گیرند اما در زمینه عوامل قابل اصلاح جای برای شناخت و پیش‌گیری بسیار است و باید به همه این عوامل ارزش قایل شد.

شناخت مهم‌ترین اصل در پیش‌گیری

وی ادامه داد: برای عوامل خطر قابل اصلاح از جمله فشار خون و دیابت و چاقی باید نسبت‌ به علت وجود این عوامل شناخت پیدا کرده زیرا که شناخت مهم‌ترین اصل در پیش‌گیری است و کم‌تحرکی و عدم فعالیت فیزیکی نوجب انسداد رگ‌ها و در نهایت ایست قلبی می‌شود.

فشارخون فاکتور اصلی شیوع انواع سکته

 

موهبتی عنوان کرد: فشار خون به عنوان اصلی‌تریت فاکتور در شیوع سکته قلبی و مغزی شناخته شده و نیز از فشار خون به عنوان قاتل خاموش یاد شده زیرا به تنهایی نشانه‌ و علامتی ندارد و برای شناخت این بیماری باید دوره‌ای فشار خون هر فرد کنترل شود.

وی مطرح کرد: یک سوم از کسانی که مبتلا به فشار خون هستند هیچ اطلاعی نسبت به این بیماری نداشته و بی‌خبر از این مرگ خاموش بوده و یک/سوم دیگر اطلاع دارند اما راه درمانی برای آن در پیش نگرفته و تنها یک سوم از بیماری خود آگاهی داشته و درصدد درمان و کنترل آن هستند.

فشار خون تا مدام العمر

موهبتی با اشاره به قطعی نبودن درمان فشار خون بیان کرد: فشار خون قابل کنترل بوده اما درمان قطعی برای آن وجود ندارد و درمان فشار خون دراز مدت و یا مادام العمر است و به همین دلیل است که هر پزشکی موظف است هرمراجعه کننده‌ای را بدون مبنا قرار دادن دلیل مراجعه فشار خون اورا چک کند و این می‌تواند به صورت مطالبه بیمار از پزشک باشد.

وی مطرح کرد: افراد بالای ۲۹ سال حتی اگر از شرایط نرمال برخوردار بودند باید حداقل هر دو سال یک‌بار فشار خون را کنترل کند که این عمل موجب شده بیماری قبل از ایجاد عوارض شناسایی شود. همچنین برای کنترل چربی خون هر فرد نرمال هر ۵ سال و در سن بالای ۳۰ سال هر ۲ سال باید کنترل شود.

بروز عوارض منجر به شناخت

موهبتی توضیح داد: فاکتور قابل اصلاح دیگر چربی خون است که این نیز در شروع بیماری هیچ علامتی در بینار ندارد و بروز عوارض است کا منحر به شناخت بیماری می‌شود و کنترل فشار خون برای افراد بالای ۲۰ سال الزامی است و نکته مهم برای شناخت این بیماری این است که در مرحله اور که با یک آزمایش معمولی مشخص شده و گی‌توان برای وی داروی فشار خون و چربی تجویز کرد.

 

وی سیگار را یکی دیگر از عوامل خطر قابل اصلاح دانسته و گفت:  کسانی که سیگار استعمال می‌کنند علاوه بر بروز عوارض جانبی برای فرد برای اطرافیان او مضر بوده زیرا که دود سیگار از طریق لایه‌های پوستی نیز وارد بدن می‌شود و مصرف سیگار موجب کاهش اشتها شده و ترک سیگار نیز موجب چاقی مناسب و تناسب اندام فرد شده و علاوه برآن از عوارض جانبی دیگر جلوگیری می‌شود.

موهبتی استرس‌ها و افسردگی را زمینه بروز فاکتورهای خطر ساز دانست و افزود: وجود دسترس و تنش در زندگی موجب پدید آمدن چربی و قند خون در فرد شده و نیز احتمال مصرف سیگار نیز بالا می‌رود و می‌تواند شروع‌گر یک سکته قلبی باشد.

وی عنوان کرد: بروز آلودگی هوا یک عامل غیر قابل اصلاح توسط فرد بوده و به یک همت جنعی از کل ارگان‌ها نیازمند بوده تا در جهت کاهش آلودگی هوا اقدامی مثبت و موثر انجام شود‌.

شاه‌علامت بیماری قلبی تنفس است

موهبتی تصریح کرد: رسانه‌ها باید علائم هشدار بیماری قلبی را به افراد نرمال شناسانده زیرا ۵۰ درصد از کسانی که سکته کردند از قبل علائم را در خود مشاهده کرده اما این علائم را به دیگر بیماری‌ها نسبت داده و جدی نگرفتند و در این مورد نوار قلب و آزمایش سالم ملاک نبوده و تنها شرح حال اهمیت دارد.

وی ادامه داد: شاه علامت بیماری قلبی تنفس فرد است و هر زمانی که به صورت ناگهانی در راه‌رفتن اذیت شده و در قسمت قفسه سینه و راه تنفسی سوزش شدیدی حس کردید که موجب شد برای چند لحظه توقف کنید و یا در قسمت بازوها احساس درد کردید این علائم را جدی بگیرید و درصدد درمان برآیید.

موهبتی متذکر شد: در بیماری‌های قلبی اول شناخت عوامل و پیش‌گیری اهمیت دارد زیرا دد صورت بروز حادثه فلبی کیفیت زندگی فرد تا پایان عمر او کاهش می‌یابد و در مرحله اولیه شناخت ابتدا با درمان‌های دارویی شروع کرده و اگر نیاز بود درمان‌های تهاجمی از قبیل آنجی‌یو بالن نیز در راستای عمل و درمان قرار می‌گیرد.

طب سنتی در کنار درمان شیمیایی

وی خاطرنشان کرد: بیماران قلبی که سکته و یاگرفتگی رگ‌ها را داشته‌اند  دو داروی آسپرین و فشار خون تا مادام‌العمر را باید به همراه داشته باشند و نباید قطع شود و مصرف این دو دارو در درمان فرد بسیار موثر است و طب سنتی نیز در همه‌جای دنیا می‌توان موازی با درمان‌های شیمیایی از آن استفاده کرد.

موهبتی اظهار داشت: از بزاق دهان زالو داروی ضد انعقاد و ضدلخته شدن خون گرفته شده که برای درمان بیماران قلبی نیز به‌کار می‌رود  و اگر کسی شک به سکته قلبی برای او پزشک تشخیص دهد این داروی به‌دست آمده از بزاق دهان زالو استفاده می‌شود.

چاقی شکمی خطرناک است

معاون مدیرتربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: انجام فعالیت‌های ورزشی موجب به تعویق افتادن سکته قلبی و یا هرگز اتفاق نیفتادن آن می‌شود زیرا ورزش حجم رگ‌ها را افزایش داده و از لخته‌شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

سید محسن فتح‌آبادی افزود از دیدگاه خیلی از بزرگان و نیز به گفته رهبری ورزش براب بزرگسالان واجب و برای جوان لازم است و باید در همین راستا از فرصت‌های روزمره برای انجام فعالیت‌های ورزشی ایتفاده کردو در فرهنگ خود تغییر فرهنگ ورزشی را به ارمغان بیاوریم.

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: افزایش چاقی و چاقی شکمی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و باید برای کاهش وزن اقدام جدی انجام داد زیرا ۶۰ درصد از جامعه و ۵۸ درصد در خراسان به چاقی بالاس سن ۴۵ سالگی  مبتلا هستند.

 

رضا رضوانی افزود: نباید به صورت کامل روغن‌های حیوانی را از مصرف خود خط زده و به صورت دائم و زیاد از روغن زیتون استفاده کنیم و نیز نمک باید از سر سفره‌های ایرانی سفر بربندد.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *