یک مشت آدم تو سری خور

محسن ترکی که با 7 بار قضاوت در دربی تهران رکورددار حضور در این مسابقه حساس است، به شدت از اوضاع این روزهای کمیته داوران فدراسیون فوتبال گله مند است و برخی کارهای آنها را غیراخلاقی و غیرانسانی می‌داند.

پس از پایان دیدار دربی پایتخت برای صحبت در مورد عملکرد علیرضا فغانی با چند کارشناس داوری تماس گرفتیم که تمامی آنها گفتند بازی را تماشا نکرده‌اند و نمی‌توانند صحبتی در مورد عملکرد داور دربی داشته باشند.

نفر بعدی محسن ترکی رکورددار قضاوت در دربی با 7 حضور بود؛ ترکی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد، داوران از انتقاد از فغانی به دلایل مختلف اجتناب می‌کنند، توضیح داد: من بازی را ندیدم، چون اینقدر مشغله دارم که اصلا دیگر فوتبال ایران را نمی‌بینم. اگر صحنه خاصی بوده بگویید تا در مورد آن صحبت کنیم. ولی بازی را ندیدم. ابایی نداریم و مشکلی نیست. خودم در مرتبه‌های قبلی درباره قضاوت فغانی در دربی به تلویزیون رفتم و کلی هم انتقاد کردیم و او هم پذیرفت.

در ادامه اما گفتگو با محسن ترکی شرایط تغییر کرد و بحث به سمت و سویی دیگر کشیده شد. ترکی پس از چند سوال ما به نکات مهمی در مورد کمیته داوران و فدراسیون فوتبال اشاره کرد. صحبت‌هایی که عواقب خوبی برای او در پی ندارد؛ اما ترکی می‌گوید که برای او اهمیت ندارد.

ترکی در پاسخ به این سوال که آیا از دنیای داوری به طور کلی کنار رفته، توضیح داد: نه من ناظر afc هستم و همواره اطلاعاتم را به روز می‌کنم و باید ارتباطاتم را حفظ کنم.

محسن ترکی که اصلا از نحوه اداره کمیته داوران و فدراسیون فوتبال رضایت نداشت در ادامه مصاحبه به توضیح در مورد دلایل خود پرداخت.

تنها ناظر AFC هستم که در ایران کار ندارم

من تنها ناظری هستم که در آسیا نظارت می‌کنم ولی در ایران کار نمی‌کنم؛ دنبالش هم نیستم. آنها (کمیته داوران فدراسیون فوتبال) باید قدر بدانند. شاید دوست دارند یک بازی بیشتر هم که شده، خود بروند و شاید می‌گویند امثال ترکی نباشند بهتر است.

وقتی آنها نمی‌خواهند ما هم نمی‌خواهیم 

این دوره‌هایی که می‌گذرانیم می‌توانیم به جوانان انتقال دهیم، ولی وقتی آنها نمی‌خواهند ما هم نمی‌خواهیم.
نه ارزش معنوی دارد و نه مادی؛ این هم جز عجایب فوتبال ایران است که من در آسیا هستم، ولی در ایران تا حالا ناظر نبوده‌ام (بعد از کناره‌گیری از داوری).

دوست دارند که به آنها(کمیته داوران) زنگ بزنیم 

الان هشت هفته از لیگ امسال گذشته و سال گذشته هم بوده ولی طی این مدت هیچ تماسی با من برای همکاری گرفته نشده است؛ چرا؟ چون مثل اینکه عادت کرده‌اند که به آنها زنگ زده شود؛ ولی من تمایلی به این کار ندارم.

امروز AFC به من خبر داد که اسمم حذف شده!

امروز از AFC خبر داده‌اند که برای کلاس مدرسین داوری فیفا دعوت شده‌ام ولی اسم شخص دیگری را به جای من رد کرده‌اند! جالب اینکه از آن طرف یعنی (AFC) به من خبر داده‌اند. سال گذشته من و آقای‌اصفهانیان در این دوره شرکت کردیم و برای تبدیل شدن به مدرس AFC باید کلاس‌های امسال را هم پشت سر می‌گذاشتیم؛ ولی امسال اسم من را حذف کرده‌اند.

چرا اسم خودتان را خط نزدید آقای اصفهانیان!

اسامی من و آقای اصفهانیان بوده و آقای جهانبازی را جای من گذاشته‌اند. من اصلا مخالف نیستم ولی می‌خواهم بدانم اگر می‌خواهید شخص دیگری را ببرید چرا اسم خود را خط نمی‌زنید آقای اصفهانیان؟!

این برای من، فدراسیون و AFC بد است

از AFC تماس گرفتند و گفتند چرا خط خورده‌اید؟ این هم برای من بد است و هم برای فدراسیون و هم دهن کجی است به AFC .

یک نفر در فدراسیون به من نگفته نامه زده‌اند!

تعجب می‌کنم کسی در این فدراسیون به من نگفته که شما را خواسته‌اند. خودشان تصمیم گرفته‌اند و یک نفر دیگر را جایگزین من کرده‌اند. من هم مشکلی ندارم ولی سال گذشته را با آقای اصفهانیان گذراندم؛ تقدیر و به دوره بعدی دعوت شدیم. بعد به راحتی سهمیه من را می‌خورند. این می‌توانست افتخاری برای فوتبال ایران باشد. من چون 15 سال داور بودم، ناظر بازی‌های بین المللی هستم؛ ولی برای مدرسی فیفا باید دو دوره پیاپی شرکت می‌کردم و امسال می‌توانست فرصت بسیار خوبی برای من و داوری ایران باشد.

به من گفتند برو تا فغانی بیاید 

آقای اصفهانیان چرا می‌خواهید همه جا باشید؟ اصلا رفتن شما چه چیزی را عوض می‌کند؟ من به این کار ندارم ولی این رفتار توهین است. یک روزی آقای عسگری تماس گرفت و گفت این دوره (جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی) اگر کسی هم نتوانست برود، مشکلی نیست ولی می‌توانیم سال 2014 داور داشته باشیم. به من گفتند بگذارید آقای فغانی را جایگزین کنیم (اما بعدها سن را برداشتند و این مسائل بی‌معنی شد)، من هم گفتم هر طور فکر می‌کنید به نفع داوری است تصمیم بگیرید؛ شخص مهم نیست و داوری مهم است. با من مشورت کردند و آقای فغانی را بالا آوردند. خوشبختانه اتفاقات خوبی هم رخ داد و ایشان در روسیه بسیار افتخار آفرین بودند. الان هم می‌گویم که فقط به من زنگ می‌زدید و بعد اسمم را خط می‌زدید. این یک توهین است که اسم را عوض می‌کنید و فکر می‌کنید کسی نمی‌فهمد!

به من گفتند فدراسیون مگر با شما مشکل دارد؟

به من زنگ زده‌اند (AFC) مگر با شما مشکل دارند چرا به شما نگفته‌اند؟ فدراسیون از من خواست دو روز برای لیگ پایه در مشهد کلاس برگزار کنیم. هر وقت آقای اصفهانیان از من کمک خواسته انجام دادم ولی این کار (خط زدن اسم) غیراخلاقی و غیرانسانی است. شما (اصفهانیان) چرا از خودتان مایه نمی‌گذارید. این صحبت‌ها شاید این ذهنیت را پیش بیاورد که شخصی فکر می‌کنم ولی باور کنید این صحبت‌ها شخصی نیست و داوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در پاسخ به این سوال که اصفهانیان می‌تواند مدرس شود یا خیر؟

دوره‌ای بوده و گذشته و نتایج مشخص است.

دلم برای داوری می‌سوزد

پاسخگو که نیستند. تازه مشکلات بعد از این سرباز می‌کند. من نمی‌خواستم صحبت کنم شاید مشکلم این بوده که اصلا صحبت نمی‌کردم؛ اما دلمان برای داوری این مملکت می‌سوزد. من فوتبال را تعقیب نمی‌کنم ولی شما و دوستانتان لطف دارید و تماس می‌گیرید و در صحنه بین‌المللی هم اطلاعاتم را به روز نگه می‌دارم.

داورها توسری خور شده‌اند

نمی‌دانم چرا داورها صحبت یا اعتراض نمی‌کنند. یک مشت آدم تو سری خور که هرچه به آنها بگویند گوش می‌کنند. یک عده هم منافع خود را دارند. متاسفم برای همکارانم که اصلا باهم متحد نیستند. 7 سال است که درآمد داوران زیاد نشده است؛ ما تا زمانی که بودیم تا جایی که نیاز بود، حرف می‌زدیم.

فدراسیون هیچ برنامه‌ای جز راضی کردن یک نفر ندارد!

فدراسیون تمام کارش شده راضی نگه داشتن یک نفر. برای هفته دیگر هم برنامه ندارد. این را اعضای هیئت رئیسه می‌گویند! اگر برنامه‌ای دارند چرا تمام فکر و ذکرشان این است که حقوق یک نفر را جور کنند. با این حجم هزینه‌ای که می‌شود باید گارانتی بدهند که تیم قهرمان می‌شود. فدراسیون در حال تلاش است که از همه پول بگیرد و آخر هم هیچی.

تاج باید برای قهرمانی آسیا گارانتی بدهد

فدراسیون فوتبال جزیره‌ای عمل می‌کند و هرکس سهم خواهی خودش را دارد. در هیئت رئیسه هم هستند عده‌ای که حتی همکاران خودشان را قبول ندارند؛ من فکر می‌کنم یک برنامه وجود دارد و آن هم تامین حقوق کی‌روش است؛ ولی این حق من و مردم ایران است. آقای تاج باید گارانتی بدهد. مردم باید بدانند چقدر پول رد و بدل می‌شود. ما بین مردم هستیم؛ مردم برای پول درمان خود مانده‌اند. بعد ما میلیارد میلیارد به شکم یک فرد می‌ریزیم که به ایرانی‌ها توهین می‌کند.

در جام جهانی فقط از بازی ژاپن لذت بردم که مساوی بود ولی تلاش کرد تا باز هم گل بزند؛ ولی اگر ما بودیم اصلا این کار را نمی‌کردیم. بیش از هشت سال است که الکی پول می‌دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *