کشور را به بحران نزدیک نکنیم

  • قلم بارها به «خطرات دستکاری در ساختارها» اشاره نموده این بار در مسیر جاده نیشابور و توقف در پمپ بنزین بهانه ای شد تا به مصادیق این دستکاری‌ها دوباره اشاره کند.
  • در این توقف کوتاه، باک ماشینم را با 50 لیتر بنزین پر و 50 هزار تومان بابت آن پرداخت کردم. در سوپری کنار پمپ بنزین، یک فنجان چای خوردم و 8هزار تومان بهای آن شد جالب ترین قسمت این بود که یک بطری یک لیتری آب معدنی نیز شد 2هزار و 500 تومان لحظه ای درنگ کردم، در این که آب مایه حیات و ایران دچار خشکسالی است شکی نیست اما چرا باید یک لیتر بنزین از نیم لیتر آب معدنی ارزان تر باشد؟
  • خواستم بگویم که این مساله جنبه مثبتی دارد که مردم آب را ارزشمند بدانند، اما چشمم به شیرآب افتاد که در کنار مغازه نیمه باز مانده بود و از آن آب هدر می‌رفت. پس دیگر توجیهی در کار نبود.
  • این مساله آن قدر ذهنم را مشغول کرد که چند کیلو متر بعد از پمپ بنزین دوباره توقف کردم و در سایه درختی قلم را به نوشتن و ثبت بخشی از مصادیق دستکاری در ساختارها تشویق تا ذهنم را از دغدغه‌ها آسوده کند، اولین سوال این بود که چه کسانی این وضعیت را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده اند ؟ برای پیدا کردن پاسخ، «یک پرسش» را بارها قلم یادآوری کرد.
  • چه اجباری بوده که با دستکاری و توجیهات دروغ «سمند » با مصرف 10 تا 12 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر را با جمع آوری هر قطعه آن از کشوری سرهم کنیم و خودرو ملی بخوانیم، درحالی که بنزینی در آمریکا هر لیتر 3 دلار قیمت دارد. و خودرو‌های هم تراز خودرو «سمند » ما را طوری ساخته اند که در 100 کیلو متر فقط 5 لیتر نوش جان نمی کند؟
  • چرا باید برای حمایت از “سمند” بنزین را به نصف قیمت آب بفروشیم تا سوارشدن «سمند» با 12 لیتر مصرف توجیه داشته و داد مردم در نیاید ؟
  • این چه ظلمی است به مردم که با دستکاری درساختار‌های قانون تجارت اجازه ندهیم خودروی خارجی با مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر با یک سوم قیمت « سمند » وارد کشور شود تا «سمند » با 12 لیتر نوش جان کردن بنزین مشتری داشته باشد؟
  • چه توجیهی وجود داشته که با دستکاری در ساختار‌ها پرایدی تولید کنیم که بنزین ارزان تر از آب مصرف و سالانه هزاران میلیار تومان خسارت مالی و هزاران نفر کشته در شهر‌ها و جاده‌ها ایجاد و به چهار برابر قیمت مشابه خارجی قدیم «حالا که در خارج به اینگونه خودرو‌ها حتی نگاه نمیکنند » بفروشیم، در حالی که با ورود خودرو مشابه خارجی می‌توان علاوه بر صرفه جویی مصرف بنزین که در عرض یک سال ارزش خود را صفر کند، از داغدار شدن هزاران خانواده جلوگیری و جیب مردم خالی نشود؟
  • چرا باید با دستکاری در ساختارها امروز شاهد باشیم،فردی که خودرو شخصی دارد معادل بیش از حقوق قانون کار افرادی که خودرو ندارند، یارانه «سوبسید » از محل تفاوت نرخ بنزین دریافت کنند ؟ آنگاه بگوییم عدالت محور هستیم؟
  • چه توجیهی وجود داشته که با دستکاری در ساختار‌ها و حیاط خلوط قرار دادن بنگاه‌های خودرو سازی دولتی بجای برسیم که نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بگوید سایپا 11هزار نیروی مازاد دارد. ایران خودرو نیز قطعا رقمی بیش از این نیروی مازاد دارد ولی آن را اعلام نمیکند ؟ آیا این‌ها تنها بخشی از هزینه‌های سربار تولید خودرو نیست که خودرو سازی ایران را از توان رقابت با خودرو سازان خارجی محروم کرده تا دولت مردان و مجلسیان برای اقوام و دوستان به اصطلاح شغل فراهم کنند؟
  • چرا با دستکاری و مداخله در قیمت و نحوه توزیع بنزین و بطور کلی انرژی کاری کرده ایم که در روز میلیون‌ها لیتر بنزین با یک سوم قیمت آب از ایران به کشور‌های همسایه قاچاق و به نرخ چند برابر بفروش برسد؟
  • چه را باید به اینجا برسیم، به فردی که خودرو ۲ میلیارد تومانی و بیشتر سوار میشود بنزین با نرخ کمتر از نصف آب یعنی یک هزار تومان به فروشیم ؟
  • چرا باید سیاست بازی و گروه گرایی باعث شود افرادی در مدیریت‌های اقتصادی کشور بکار گرفتیم شود که نتیجه کار آن‌ دلار ۱۵هزار تومان و آب ۲۵۰۰ تومان و بنزین هزار تومانی باشد ؟
  • ترامپ گفته است در حالی که در دنیا برای کم یا زیاد کردن یک دهم درصد سود بانکی ماه‌ها تحقیق و برنامه ریزی می‌کنند دولت ما به توصیه و مشورت ذینفعان در تار یخ ۱۳۹۶/۶/۱۱ تصمیم بگیرد با دستکاری و مداخله غیر منطقی و ناشیانه و بر خلاف امری که ده‌ها سال در دنیا تجربه شده، معتاد ۴۰ ساله نظام پولی کشور را یک شبه ترک دهد؟ و بعد این موضوع باعث شود در ساعت ۲۳ روز بیست فرودین ۱۳۹۷ تحت عنوان تک نرخی کردن ارز، تانکر بنزین روی اقتصاد کشور بریزیم تا نرخ ارز و سکه از کنترل خارج و آب به نرخ 2500 تومان برسد؟
  • آیا دستور دستکاری و مداخله غیر معمول در تعیین تعرفه واردات کالا به بهانه «حمایت از تولید» که فقط خودرو و چند کالای دیگر که ریشه دولتی و خصولتی دارند از آن بهره‌مند میشوند سالی ۲۰ میلیار دلار کالای قاچاق به کشور وارد شود و اکثر صنایع کوچک و محلی نابود کند، را نتانیاهو داده است؟
  • آیا دستور دستکاری در رویه تجاری معمول جهان با وضع تعرفه‌های نامعقول «تا صد در صد و بیشتر» برای بعضی کالا‌ها شرایطی ایجاد کنیم که اگر تعرفه‌ها را برداریم ابتدا سنبل و دور دانه و نور چشمی صنعت کشور که همان خودروسازی‌های دولتی هستند، در ادامه برای بسیاری از صنایع دیگر نیز این اتفاق طبسعی است را ترامپ قلدور صادر کرده نموده اشت؟
  • آیا دستور مداخله و حمایت‌های ناشیانه و تزریق بنگاه‌های اقتصادی ناکارآمد و در مواردی منفعت طلب که زمین مجانی، تسهیلات ارزی فراوان، وام‌های ریالی ارزان، آب و برق و گاز و … بسیار ارزان استفاده کرده و میکنند به فضای کسب و کار که اگر سوبسید و تعرفه و … نباشد حتی یک روز قادر نیستند با بنگاه‌های مشابه خارجی رقابت کنند را عربستان سعودی صادر کرده است ؟
  • آیا انگلستان دستور داده وسط میدان جنگ اقتصادی با دشمنان خارجی رئیس جمهور کشور را برای پاسخ به اشکالاتی که همه از جمله خود نمایندگان مجلس شورای اسلام در آن مقصر بوده اند به مجلس فرابخوانیم ؟!
  • حتما امارات متحده عربی خواسته است در زمانی که وزیر امور خارجه می‌بایست در حال مذاکره و مشورت با کشورهای دیگر برای کنترل جنگ روانی و اقتصادی امریکا باشد، برای پاسخ به سوالات بی ارزش به مجلس کشانده شود؟
  • چه کسی گفته است، در مقطع حساسی که بایستی سرمربی تیم اقتصادی دولت (رئیس جمهور) بازیکنان ضعیف خود را که بعضی نمایندگان به او تحمیل کرده اند و از ترس همان نمایندگان آنها را تعویض نمی کند، رییس جمهور را مجبور کنیم بازیکنان دیگرش (وزیر کار) را از زمین بیرون بکشد تا برای عوض کردن بازیکنان ضعیف و کم کاری که وضعیت تیم را به این روز انداختند، زمان بخرند؟
  • کدام مشاورین باعث شدند با دستکاری در ساختار وزارتخانه‌های اقتصادی، و ادغام ناشیانه صنعت، معدن، تجارت و راه، ساختمان و … مدیریت اقتصادی کشور را از کنترل خارج کنیم؟
  • آیا نظام آموزشی و دانشگاه‌ها توصیه کردند تصمیمات اقتصادی و بنگاه داری را بگونه ای اتخاذ کنیم که فساد تار و پود حوزه‌های اقتصادی کشور را نابود کند. و همزمان بنگاه‌های دولتی و خصولتی و نهاد‌ها و موسساتی ایجاد شود که هزاران میلیارد‌ها تومان بودجه عمومی که میبایست صرف عمران کشور شود را مصرف کنند ؟
  • کدام شعار انقلاب اسلامی توصیه می‌کرد که ده‌ها برابر حقوق حتی چند دوره نمایندگی مجلس برای انتخاب نمایندگی و صد‌ها برابر آن در تعیین رییس جمهوری از بودجه‌های غیر شفاف هزینه شود و بعد شعار بدهیم ما انقلابی هستیم ؟
  • این قبح شکنی را چه افرادی بوجود آورده اند که نمایندگان مجلس خود را از دیگران برتر بدانند و در تصویب قوانین مثلا مدرک تحصیلی، عدم بکارگیری بازنشستگان « که خود نابود کننده مدیریت کشور خواهد شد » و حقوق و مزایا و ده‌ها قانون دیگر برای خود رانت مخفی ایجاد کنند؟
  • چرا وقتی محمود صادقی نماینده تهران رشوه خواری جمعی از نمایندگان مجلس را افشا کرد اگر دروغ بود با صادقی برخورد نشد و اگر صحت داشت که چون برخورد با صادقی صورت نگرفت صحت آن تایید شده با نمایندگان رشوه خوار برخورد نشد تا اعتماد مردم به نظام حاصل شود؟
  • کدام مداخل و فضا سازی کاری کرده که در دادگاه‌های کشور حرمت خرید و فروش رای شکسته و وکلا بجای وکالت دلال تعیین قیمت رای شوند ؟
  • کدام فرهنگ و تفکر فضا را مهیا کرد که با دخالت و دستکاری در قوانین به ده‌ها موسسه مالی خانوادگی تحت عنوان تعاونی و بانک خصوصی «چون ثامن الحجج » مجوز بدهیم تا آنها در سایه حمایت تفکر خواص و بانک مرکزی با وعده پرداخت بهره‌های صوری و نجومی به مردم هزاران میلیارد تومان پول‌های مردم را جمع آوری و حیف و میل کنند؟
  • ترامپ از دولت خواست که با دستکاری در نظام بانکی و چاپ پول به سپرده‌گذاران موسسات منحله حتی به افراد و بنگاه‌های که به طمع سود هنگفت در موسسات و تعاونی‌های اعتباری و بانک‌های خصوصی وابسته به سازمان‌ها و نهاد‌های ویژه که در دولت‌های احمدی نژاد چون قارچ روییدند از بودجه عمومی کشور پرداخت کند؟
  • احتمالا عربستان دستور مداخله و حمله به سفارت خانه کشور‌های مسلمان منطقه صادر کرده بود تا زمینه رقص شمشیر را فراهم کند؟
  • آیا ترامپیست‌ها با رقص شمشیر فضایی فراهم کردند تا دشمنی را که می‌دانیم سلاح‌های شیمیایی و اتمی و پشتیبانی شیطان بزرگ و ایادی منطقه ای او را در اختیار دارد تحریک شود و او بتواند ادعا کند که بیش از دویست بار نیروهای ایرانی را بمباران کرده و پاسخی دریافت نکرده است؟
  • صدها سوال دیگر نیز در ذهن بود که چرا با ده‌ها و صدها دستکاری و مداخله در ساختار‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که مهم‌ترین آن مداخله در اجرای مفاد قانون اساسی است، شرایط فعلی را برای کشور رقم زدیم که بنزین را به کمتر از نصف آب بفروشیم،اما خسته بودن و دیر شدن برای رسیدن به مقصد باعث شد ادامه نوشتن را رها و راهی مجلس عزاداری سالار شهیدان شوم به این امید که شاید در فرصتی دیگر باز هم قلم من حقیر را یاری و آقای صادقی نه آن نماینده افشاگر_ که همین صادقی طرف گفت‌وگوی خودم در گروه اقتصاد مقاومتی و دیگر دوستان را وادار به نوشتن بخشی از دستکاری‌ها کند تا اگر توفیقی باشد در کتاب در حال تدوین دستکاری در ساختار‌ها منتشر شود.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *