والیبال خراسان رضوی حرف اول را در کشور می‌زند اگر…

در سال 1337 در یک خانواده چهار نفره در مشهد به دنیا آمد. پدرش از قهرمانان شناخته شده ورزش باستانی بود و اجداد وی بختیاری بودند. دوران کودکی خود را در منطقه بازار سرشور مشهد گذراند. وی از سوم دبستان والیبال را آغاز نمود و از سال ششم خارج از مدرسه به صورت جدی‌تر ادامه داد. در رشته طبیعی (تجربی) تحصیل کرد و دیپلم خود را در این رشته اخذ نمود. برای دو سال معلم بود و پس از آن مسئول ورزش شرکت گاز شد. وی از طریق سفارت ایتالیا جهت اعزام به شهر کیاتی و تحصیل در رشته داروسازی انتخاب شد. در مسیر حرکت به ایتالیا در آلمان ساکن شد و در آن کشور به تحصیل در رشته فیزیوتراپی پرداخت و در رده‌های سنی مختلف نیز به کار آموزش والیبال مشغول شد. سلیمان‌نژاد از سال 1985 تا 1995 میلادی به مدت ده سال در آلمان ماند و در باشگاه‌های آرمینا بیلفد، پادربرن، دلبرک و تیگی دلتمند به مربیگری پرداخت و مدارک کاتاگوری یک، دو و سه مربیگری را کسب نمود و در رشته تحصیلی خود تا مقطع کارشناسی ارشد پیش رفت. وی در آلمان نشان برلیان درخشان ایرانی و لقب فیلسوف توسعه دهنده والیبال در اروپا را اخذ نمود و قبل از این که موفق شود مدرک  دکتری خود را کسب کند به دلیل بیماری والدینش مجبور به ترک آلمان و بازگشت به ایران شد.

باقر سلیمان‌نژاد دبیر هیئت والیبال استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: والیبال استان ستاره‌های درخشانی را در دامن خود پرورش داده است. کافی است مدیران اجرایی با حمایت‌های مالی خود فرصت عرض اندام و حضور در میادین بزرگ ورزشی را چه در سطح آقایان و بانوان ایجاد کنند تا این سرمایه‌ها نشان دهند حرف اول را در والیبال کشور می‌زنند.

2 هزار باشگاه فعال در استان

وی افزود: هیئت والیبال بیش از 2هزار باشگاه فعال به ثبت رسیده در خراسان رضوی دارد که زیر نظر هیئت فعالیت می‌کند و با تلاش‌های صورت گرفته سعی کردیم با برگزاری مسابقات استانی و منطقه‌ای در سطح امیدها، جوانان، نوجوانان و بزرگسالان مسابقات دوره‌ای برگزار کنیم تا همچنان پای بند به اصول اخلاقی خود در هیئت باشیم.

وی درباره مهمترین اهداف هیئت والیبال خراسان رضوی نیز گفت: استفاده از پتانسیل و ظرفیت داوران استان در هنگام برگزاری مسابقات، دانش افزایی مربیان در سطح بانوان و آقایان، فعال کردن هیئت‌های شهرستانی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، نیاز سنجی و دعوت از مربیان تراز اول جهان برای به روزرسانی دانش مربیان، فعال کردن کمیته آموزش، تشکیل کمیته پیشکسوتان و تقدیر از آنان و همچنین استفاده از تجربیات آنان، استعدادیابی و توجه به تیم‌های پایه از مهتمرین اهدافی است که هیئت والیبال استان در جهت توسعه و رشد والیبال در خراسان رضوی دنبال می‌کند.

نمره 20 به هیئت

وی در پاسخ به این سوال که به فعالیت هیئت از نمره 20 چه نمره‌ای می‌دهید گفت: به فعالیت‌ها و خدماتی که طی چند سال در هیئت انجام شده است، نمره 20 را می‌دهم و اگر فردی پیدا شود که به اندازه چند صدم امتیاز کمتری به این هیئت بدهد من حاضرم والیبال را در سطح کشور کنار بگذارم.

میزبانی والیبال شرق کشور

پاسور سابق والیبال کشور خاطر نشان کرد: برگزاری مسابقات سوپر لیگ استان با حضور 20 تیم و رقابت‌های دسته اول والیبال استان در سال‌های 95-96-97، برگزاری مسابقات مینی والیبال، استعدادیابی و معرفی بازیکنان تراز اول در سطح والیبال کشور، برگزاری 9 کارگاه آموزشی مربیگری درجه 3 و 2 براساس بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌های فدراسیون در شهرستان‌ها را از جمله فعالیت‌های هیئت در سال گذشته ذکر کرد و ادامه داد: در صورتی که حمایت شویم می‌توانیم میزبانی مسابقات شرق کشور را میزبانی کنیم.

بازیکن تیم ملی بزرگسالان و کاپیتان تیم ملی جوانان با اشاره به رشد صددرصدی والیبال جوانان در استان گفت: بیش از 16 نفر به اردوی تیم ملی دعوت شدند که 2 نفر در بخش آقایان و بانوان بازیکن ثابت تیم ملی کشورمان نیز می‌باشند.

وی از برگزاری مسابقات لیگ برتر استان و لیگ دسته اول خبر داد و گفت: از اول آبان ماه سال جاری مسابقات لیگ برتر و دسته یک استان با حضور تیم‌هایی از شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

مربی بدنساز تیم ملی کشورمان در ادامه درباره وضعیت والیبال استان خاطر نشان کرد: خراسان رضوی پتانسیل و ظرفیت مربی، داور و بازیکن را برای حضور در لیگ برتر والیبال کشور را دارد اما امکانات و تجهیزات و سالن ورزشی حال حاضر در شان والیبال خراسان رضوی نیست به همین دلیل حاضر نیستم در مسابقات لیگ تیم داری کنیم، چون احساس می‌کنیم خراسان رضوی ظرفیت بالاتری از این امکانات و تجهیزات را دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای حضور قوی در میدان لیگ برتر نیاز به سرمایه بیش از 3 میلیارد تومان است که کمتر حامی مالی است که بخواهد در این بخش سرمایه گذاری کند.

سلیمان‌نژاد عملکرد فدراسیون والیبال را در دو دوره گذشته بسیار خوب ارزیابی می‌کند. به عقیده وی رئیس سابق فدراسیون آقای یزدانی خرم، والیبال ایران را احیا نموده و سطح آن را به سطح حرفه‌ای و تخصصی رساندند. همچنین سه اصل را در دوران آقای یزدانی خرم، سه اصل مهم در پیشرفت والیبال کشور می‌داند که به ترتیب آزاد شدن لیبرو، آمدن آقای ایوان بگانیگف (معروف به گاگاریا) جهت تقویت زیربنایی و پایه‌ای والیبال در ایران که به مدت 10 سال به امور استعدادیابی و مربی‌گری در سطوح نوجوان و جوانان مشغول بودند و برگزاری کلاس‌های بین المللی مربی‌گری که موجب بالا رفتن سطح مربی‌های کشور شد.

امپراطور؛ تمرین دهنده در تیم ملی

وی از مربی تیم ملی والیبال ایران به امپراطور تمرین دهنده یاد کرد و گفت: قبل از اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی فرصتی دست یافت تا از سرمربی تیم ملی ایران دعوت کنیم به مشهد بیایند و بیش از یک ساعت به صورت شخصی پای درس وی نشستم و به دانش و دانسته‌های خود اضافه کردم، چون اعتقاد دارم آموختن در هر مقطعی در والیبال مورد نیاز مربیان است. در طول مدت فراگیری به این نتیجه رسیدم که باید لقب امپراطور تمرین دهنده را به سرمربی تیم ملی ایران بدهیم.

سرمربی تیم والیبال ابومسلم یادآور شد: بسیاری از علاقه‌مندان به والیبال انتظار دارند که هیئت تیم داری کند اما لازم است این موضوع روشن شود که کار هیئت تیم داری نیست و این باشگاه‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی هستند که باید تیم داری کنند و هیئت وظیفه نظارت و حمایت از تیم‌های شرکت کننده در مسابقات، هماهنگی با فدراسیون را نیز بر عهده دارد.

ثبت رکورد در گینس

وی در ادامه تصریح کرد: به خاطر علاقه‌مندی به والیبال همچنان تمرینات ورزشی خود را ادامه می‌دهم و قصد دارم نام خود را به عنوان یکی از رکورداران در گینس در سرویس زدن به ثبت برسانم. وی هم اکنون 6 ساعت بدون استراحت به صورت متوالی سرویس می‌زند و امیدوار است که بتواند این زمان را به  8 ساعت افزایش دهد و رکورد گینس را به نام خود ثبت کند.

وی درباره برنامه‌های آینده در هیئت والیبال خراسان رضوی گفت: استعدادیابی و کارهای زیربنایی در بخش نوجوانان و جوانان، شناسایی استعدادهای والیبال در شهرستان‌ها، برنامه‌ریزی‌های بلند مدت با همکاری کمیته‌های هیئت، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ویژه مربیان و داوران، برگزاری مسابقات استانی و منطقه‌ای از جمله برنامه‌های آتی در هیئت نیز می‌باشد.

مانع تراشی بدخواهان

وی درباره جذب حامیان مالی برای هیئت والیبال استان نیز گفت: حامیان مالی دوست دارند سرمایه گذاری کنند، اما متاسفانه دست‌هایی در کار است که مانع تراشی می‌کنند که این برای والیبال استان خوب نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر امکانات و تجهیزات مناسب و همکاری شورای شهر و شهرداری را پشت سر هیئت دارا باشیم حرف‌های زیادی در والیبال لیگ برتر کشور خواهیم زد. با همین جوانان و سرمایه‌های استانی که داریم می‌توانیم تیمی در خور شان خراسان رضوی را راهی مسابقات کشوری کنیم.

وی در پایان ضمن آرزوی پیروزی در مسابقات جهانی برای مردان بلند قامت کشورمان یادآور شد: امیدواریم رسانه‌ها و مطبوعات استان برای پیشرفت و توسعه والیبال یاری رسان ما باشند تا بتوانیم برای جذب حامیان مالی و سرمایه گذاری در رشد و توسعه والیبال استان گام‌های مثبتی برداریم تا مانند گذشته ستارگانی چون محمد جوانشیر، تابش‌نژاد، شمشیری، ظریف، محمد مومنی و در والیبال بانوان خواهران صدراتی و جانداری را تحویل تیم ملی والیبال کشورمان دهیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *