سلامت یا جنگل انتن؟

علی علی نژاد

مدیرعامل مخابرات خراسان رضوی توپ اختلالات تلفن همراه را به زمین شهرداری مشهد انداخته و اعلام کرده است اگر شهرداری مجوز بدهد اختلالات تلفن همراه رفع می‌شود، این در حالی است که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مهم ترین دلیل ساماندهی دکل های تلفن همراه را سلامت مردم عنوان کرد و گفت: نمیخواهیم شهر به جنگل دکل تبدیل شود. گزارش صبح امروز در این زمینه را می خوانید.

  76 سایت برای نصب دکل تلفن همراه

 مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی با اشاره به اختلالات در تلفن همراه گفت: برای شهر مقدس مشهد ۷۶ سایت جدید در نظر گرفته شده است که به محض صدور مجوزهای آن‌ها از طرف فاوای شهرداری مشهد نسبت به نصب آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

علی کارگزار افزود: ما از نقاط کور آنتن دهی در نقاط مختلف مشهد اطلاع داریم و برای رفع آن‌ها سایت‌های جدید را نیز طراحی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: حتی تجهیزات مورد نیاز این سایت‌ها نیز با وجود مشکلات ارزی و هزینه‌ای که در این باره در پی داشت خریداری شده است، اما به دودلیل در نصب این سایت‌ها با مشکل روبه رو هستیم.

ممانعت شهروندان برای ایجاد سایت

کارگزار اظهار داشت: مشکل اول مرتبط با شهروندان است که در هر نقطه‌ای که قصد داریم سایت جدیدی را راه اندازی و نصب نماییم، با ممانعت شهروندان روبه رو می‌شویم؛ زیرا آن‌ها گمان می‌کنند که این سایت‌ها مشکلاتی را برای زندگی آن‌ها ایجاد خواهد کرد که با توضیحات کارشناسان شرکت مخابرات مبنی بر اینکه این سایت‌ها تمام استانداردهای لازم را داراست و از این بابت مشکلی متوجه شهروندان نخواهد شد، بتدریج متقاعد  می‌گردند.

وی افزود: مشکل دوم مربوط به صدور مجوزها از سوی سازمان فاوای شهرداری مشهد است که روند صدور مجوزهای آن‌ها بسیار کند می‌باشد و موجب شده است توسعه شبکه اپراتور همراه اول در این شهر با مشکلاتی همراه گردد.

  فرصتی که از دست می‌رود

کارگزار با بیان این مطلب که روند صدور مجوزها در شهر مشهد با تمام شهرهای کشور متفاوت است، ادامه داد: شرکت مخابرات و طبیعتاً اپراتور همراه اول در صورتی که تجهیزات خریداری شده در شهر مشهد مورد استفاده قرار نگیرد، به دلیل نوسان‌های ارزی آن‌ها را در شهرهای دیگر کشور مورد استفاده قرار خواهند داد.

وی اظهار داشت: ما قادر هستیم به محض اینکه مجوز یک سایت صادر شود، در مدت ۴۵ روز آن را نصب و راه اندازی نماییم، از این رو فقط صدور فرآیند طولانی مجوزها مانع نصب این سایت‌ها شده است که امیدواریم فاوای شهرداری مشهد در این باره تمهیداتی را در نظر بگیرد تا شهروندان محترم قادر باشند از خدمات بهتر اپراتورها بهره مند گردند.

گفتنی است در هفته‌های اخیر اختلالات آنتن‌دهی در تلفن‌های همراه در سطح شهر مشهد و استان بسیار افزایش پیدا کرده است و در این باره نیز تاکنون دادستانی استان هشدارهایی را به مدیران اپراتورها در جهت رفع این اختلال‌ها ارائه کرده‌اند.

 

لزوم کاهش دکل ها از هزار به 350

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد می رویم. محمدجواد رجائیان در این باره به صبح امروزگفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد از سال گذشته طرح ساماندهی 1100 دکل مخابراتی (تلفن همراه) مشهد در دستور کار قرار گرفته است  که باید با ساماندهی به 350 دکل کاهش پیدا کند.

وی افزود: با اجرای طرح ساماندهی دیگر اپراتورها آزادی عمل قبل را ندارند و باید براساس این طرح دکل ها و تجهیزات خود را باید نصب کننند، علاوه براین باید از دکل های اشتراکی استفاده کنند بنابراین در برابراجرای این طرح مقاومت می کنند.

رجائیان ادامه داد: برخی افراد اظهار نظرهایی مبنی برایجاد مشکل از ناحیه شهرداری را مطرح کرده اند اما به دلیل اهمیت بالایی که اجرای طرح ساماندهی دارد این طرح را اجرا می کنیم.

وی تصریح کرد:  تجهیزات ماکروویو که ارتباطات دیتا را برقرار می کند در طرح ساماندهی دکل ها از طریق فیبر نوری به هم متصل می شوند که آلودگی الکترومغناطیسی را کاهش می دهد.

نصب 50 دکل طی یکسال از اجرای طرح ساماندهی

رجائیان یادآورشد: طرح ساماندهی دکل های مخابراتی باید طی 4 سال اجرا شود که با توجه به همین عدم همکاری، تاکنون پیشرفت خوبی نداشته است و طی یکسال از آغاز اجرای طرح تاکنون 50 دکل نصب شده است.

وی درباره آنتن دهی نامناسب در برخی نقاط اظهار کرد: بعضی از نقاظ تا زمانی که طرح اجرا شود نیاز به نصب دکل وجود دارد که پیش بینی این موارد نیز انجام شده است و فرآیندی پیش بینی شده سات که باید اپراتورهای تلفن همراه طی کنند.

برخی دکل ها برای شهروندان خطرآفرین است

رجائیان گفت: در حال حاضر دکل هایی در شهر وجود دارد که بدون رعایت ضابطه  و اصول مهندسی انجام شده و برای شهروندان خطرآفرین است، این گونه مشکلات باید رفع شود سپس مجوز دکل صادر شود.

وی یادآورشد: عمده مشکل به این برمی گردد که مالکان و شهروندان برای نصب دکل ها همکاری لازم را ندارندو اپراتورها این ر به گردن شهرداری می اندازند در حالی که حتی یک پرونده در شهرداری ندارند که مطل صدورمجوز شهرداری باشد و به هیچ وجه معطل شهرداری نیست.

پرونده تکمیل شود 48 ساعته مجوزصادر می شود

رجائیان افزود: اپراتورهای تلفن همراه باید برابر طرح ساماندهی با مالکان قرارداد ببندند و نظام مهندسی نیز استحکام برای بنایی که قرار است دکل روی آن نصب شود را تائید کند و زمانی که پرونده تکمیل شد ظرف مدت 48 ساعت مجوز را صادر می کنیم.

سیما و منظر، بهداشت و سلامت از جمله دلایل اجرای طرح ساماندهی

وی بهداشت و سلامت را از مهم ترین دلایل اجرای طرح ساماندهی دکل ها عنوان و تاکید کرد: یکی از اهداف این طرح ساماندهی سیما و منظر شهری  و جلوگیری از تبدیل شهر به جنگل آنتن هاست ، هان طور که در حوزه شهرسازی ضوابطی وجود دارد در این موضوع هم ضوابطی البته دیرتر اعمال می شود که تن دادن اپراتورها به این ضوابط برای شان سخت است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *