زندگی بدون مطالعه عقب‌ماندگی از فرهنگ و زمان را به‌همراه دارد

اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان رضوی برگزارشد

استاندار خراسان رضوی گفت: ملاک برای پیشرفت و توسعه یک کشور میزان مطالعه مردم ان کشور است بنابراین هر قدر بتوانیم فرهنگ مردم را با کتابخوانی عجین کنیم به توسعه یافتگی بیشتر می رسیم.

علیرضا رشیدیان در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: زندگی بدون مطالعه عقب‌ماندگی از فرهنگ و زمان را به‌همراه دارد. وی همچنین ائمه اطهار(ع) را بهترین الگو برای سیره و روش زندگی و مدیریت در جامعه توصیف و بیان کرد: باید در مناسبتهای مختلف در کنار جشنهای مذهبی ظرفیتی ایجاد شود که مردم به‌مطالعه در سیره و روش ائمه معصوم(ع) بپردازند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: جشنواره کتابخوانی رضوی گامی مناسب برای ترویج فرهنگ رضوی است.وی در خصوص کتابخانه مرکزی مشهد نیز اظهار امیدواری کرد این کتابخانه دهه فجر امسال بهره برداری شود که البته تامین اعتبار لازم برای آن صورت گرفته است.

رشیدیان همچنین ضمن تبریک سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) گفت: این امام بزرگوار را به عنوان باب الحوائج و امام رحمت می شناسیم اما در حل و فصل حوائج مردم احساس مسئولیت نمی کنیم. در شرایط و زمان فعلی باید توجه ویژه ای به اقشار مختلف به ویژه اقشار ضعیف و دهکهای پایین داشته باشیم و با بسیج عمومی جامعه مدنی و افزایش مشارکت برای حل مشکلات مردم اقدام کنیم. وی افزود: با انسجام و همکاری دولت، مجلس، قوه قضاییه و گروههای مدنی باید از شرایط موجود عبورکنیم، در این مسیر با بهره گیری از سیره ائمه اطهار(ع) جامعه زیبایی خواهیم داشت.

اهداف برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان  مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان‌رضوی در این همایش درباره اهداف برگزاری این جشنواره اظهار کرد: جشنواره کتاب‎‌خوانی رضوی با سه هدف کلی شروع شده است، ابتدا برای احیای امر اهل‌بیت (ع) وارد این حوزه شدیم، سپس هدفمان ترویج زیبایی‌های کلام اهل‌بیت (ع) بود که به خوبی اتفاق افتاد و در اخر هدف هم بحث ترویج فرهنگ مطالعه  از طریق منابع و سیره فرهنگ و سبک زندگی رضوی بوده است. وی با بیان اینکه 70هزار نفر در سال در این جشنواره شرکت کرده‌اند، ادامه داد: امسال بیش از 160هزار نفر در این جشنواره در یک رقابت فرهنگی سالم شرکت کردند و جا دارد که تشکر ویژه‌ای از همکاران در این حوزه انجام دهم.

کتابخوانی در حاشیه شهرها

مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: کتاب‌داران امسال را با اردوی جهاد کتاب‌خوانی و دانایی گذراندند و با اتوبوس کتاب‌خوانی وارد روستا شدند تا در بین مردم و بچه‌ها حضور داشته باشند. همچنین کتاب‌داران با عشق و علاقه و ارادت به پیشگاه امام رئوف برای بچه‌ها قصه‌های رضوی تعریف کردند و بچه‌ها هم نقاشی کشیدند و همگی با عشق و علاقه برای احیای امر اهل‌بیت (ع) و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در حاشیه شهرها حضور یافتند.

سبزیان خاطرنشان کرد: مشارکت خوبی در سربازخانه‌ها اتفاق افتاد، کتاب را جمع‌خوانی کردند و توانستند  در این جشنواره شرکت کنند، ضمن اینکه پیام استاندار برای اهمیت فرهنگ کتاب‌خوانی و دعوت به شرکت مردم در این جشنواره بسیار مهم بود.

حضور چشمگیر اقشار مختلف مردمی

مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عموی خراسان رضوی عنوان کرد: در این جشنواره 38هزار خانواده از استان خراسان شرکت کردند و قرار است که اتفاقات مهم‌تری در بحث زنان و خانواده رخ دهد که به کاهش اسیب‌های هنجاری در جامعه کمک می‌کند. مشارکت 125هزار از زندانیان در این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است، ضمن اینکه 15هزار از ارتشیان هم در این جشنواره شرکت کردند و از امروز پرونده این جشنواره بسته و پرونده جشنواره نهم باز می‌شود.

سبزیان اظهار کرد: با تلاش مضاعف و کار جهادی و زحمت طاقت‌فرسا تا پایان امسال رشد قابل توجهی در بخش کتاب‌خوانی داشتیم و خدا را شاکریم که در ایام هفته دولت پنج پروژه حوزه کتاب‌خانه‌ها افتتاح می‌شود. وی افزود: نکته‌ای هم در رابطه با کتاب‌خانه‌های سیار وجود دارد و ان اینکه این کتاب‌خانه سیار دومین کتاب‌خانه‌ای است که توسط خیر افتتاح می‌شود و مسیر ان هم حاشیه شهر است و فرزندان ما را در حاشیه شهر از نعمت دانایی بهره‌مند می‌کند و امیدواریم که بیشتر بتوانیم در حوزه محتوایی و کیفی ورود پیدا کنیم.

هنجارشکنی ممنوع

در ادامه این همایش رئیس مجمع خیرین کتاب‌خانه‌ساز خراسان رضوی، محمدحسین روشنک طی سخنانی گفت: چرا احساسات جوانان را برنمی‌انگیزیم که ان‌ها در جوانی بزگ بشوند و رشد کنند؟ وی در ادامه بیان کد: متاسفانه هنوز جوانان را کودکی فرض می‌کنیم و به‌ان‌ها مسئولیت نمی‌دهیم.

روشنک اظهار کرد: هنجارهای جامعه سال‌های سال است که شکل گرفته و مادامی‌که ما در ساختارها دستکاری کنیم، شرایط به هم می‌ریزد. از روزی که من به حوزه کتاب وارد شدم، احساس کردم که در این زمینه غفلت شده است و امروز افتخار می‌کنم که وارد این حوزه شدم.

وی ادامه داد: امسال قرار است که کتاب‌خانه مرکزی با حضور هیئت‌دولت راه‌اندازی شود و لازم می‌دانم از انجمن کتاب‌خانه‌های مشهد از جمله اقای عباسی تشکر کنم که به ما کمک کردند تا به این نقطه برسیم.

گفتنی است  در انتهای این مراسم، دومین کتاب‌خانه عمومی سیارشهر مشهد به همت انجمن خیرین  کتاب‌خانه‌ها، جناب اقای علیرضا روشنک و به یاد سردار ابوالفضل روشنک در محوطه استانداری افتتاح  شد.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *