ادبیات ما در مرز گمشدگی قرار دارد

سعید تشکری گفت: ادبیات ما امروز در مرز گمشدگی قرار گرفته است.

دبیر علمی جایزه داستان‌های حماسی که در نشست خبری تشریح برنامه‌های نخستین جایزه داستان‌های حماسی در محل آرامگاه فردوسی سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: ما در سالیان اخیر اثری که در بین مردم گم نشده باشد نداریم؛ ادبیات ما به سمت جزیره‌ای شدن پیش رفته‌ و نتوانسته‌ایم سطح خرد را به سطح عمومی جامعه متصل کنیم.

وی ادامه داد: من خوشحالم که برای نخستین بار در خراسان مکتب این استان دارد جدی گرفته می‌شود زیرا ما شاهد آن هستیم که در این استان فردوسی و اخوان آرمیده‌اند اما شاهد نویسنده‌ای در این سطح نیستیم که علت این امر همان بی‌توجهی به مکتب خراسان است.

تشکری تصریح کرد: ادبیات در تمام دنیا با کهن الگوها جاودانه می‌شود و خود شاهنامه نیز چنین وضعیتی دارد و از آثار قبلی خود با نهایت امانت بهره برده است ولی ما خودمان را از کهن الگوهای خود محروم کرده‌ایم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: ما تصمیم گرفتیم که در این جایزه به طرح داستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و ما آثار را در حین نگارش هدایت خواهیم کرد و طرح‌های پذیرفته شده در یک بازه 6 ماهه به یک اثر کامل تبدیل شود.

وی عنوان کرد: اگر ادبیات ما به جایگاه اصلی خود نرسیده علت آن این است که نتوانسته‌ایم جایگاه خرد را به عموم مردم گره بزنیم کاری که شاهنامه انجام داده است و ما امروز اسامی ایرانی و فنون و آداب و رسوم مختلف خود را مدیون و مرهون این اثر هسستیم.

تشکری اضافه کرد: شگردهای داستان‌نویسی شاهنامه چیزی هستند که ما در این سالیان به فراموشی سپرده‌ایم در حالی که این‌ها می‌توانند کلید راهگشای ما برای شکلگیری جریان جدید نویسندگان حماسی باشد.

این نویسنده با بیان اینکه برای نجات ادبیات نیازمند فردوسی هستیم؛ گفت: ما باید از شاهنامه، سراینده شاهنامه و خدای شاهنامه استعانت بطلبیم تا بتوانیم ارتباط بین مردم و ادبیات را مجددا احیا کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص راهکارهای ذائقه‌سازی برای مخاطبان اظهار کرد: ریتم ادبیات ما لکنت دارد و جایزه‌های ادبی ما به گونه‌ای است که همه می‌توانند در جشنواره‌ها شرکت کنند و از همین رو ما شاهد آن هستیم که هدف تعداد آثار شرکت کننده است ولی نگاه ما در این جایزه نخبگانی است.

تشکری ادامه داد: نگاه ما در این جشنواره به سمت نویسندگان حرفه‌ای است؛ یعنی نویسندگانی که به طور طبیعی در جریان اقبال عمومی قرار دارند مورد توجه ما قرار می‌گیرند تا به سلیقه مخاطب نیز نزدیک شویم.

نگاه جایزه داستان‌های حماسی صرفا نوستالژیک نیست

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: نگاه جایزه داستان‌های حماسی صرفا نوستالژیک نبوده و به دنبال ایجاد آثار هنری جدید مطابق با نیاز روز است.

میثم مرادی بیناباج در این نشست خبری اظهار کرد: در سراسر ایران شاهنامه‌خوانی و توجه به این اثر ارزشمند ظهور و بروز داشته است.

وی ادامه داد: خوشحالیم که در شرایطی این نشست را برگزار می‌کنیم که در آستانه عید غدیر خم قرار داریم و نکته جالب توجه این است که فردوسی هم عصر سید رضی است که در زمانی که خلفای عباسی و اموی تلاش می‌کردند تا یاد و نام امیرالمونین را به فراموشی بسپارند؛ سید رضی با جمع آوری کلام حضرت در نهج البلاغه و فردوسی با اشعارش در شاهنامه به احیای یاد و نام و روش و منش علوی پرداخته‌اند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: مردم در سابقه تاریخی خود توجه خاصی به شاهنامه داشته‌اند و نگاه تمدنی و ایران‌سازی که در اشعار شاهنامه وجود داشته همواره برای مردم ما راهگشا بوده است.

مرادی خاطرنشان کرد: نگاه صرفا نخبگانی به شاهنامه کفاف نیاز جامعه ما را نمی‌دهد و ما باید کاری کنیم که مضامین شاهنامه به متن زندگی مردم راه پیدا کند.

وی عنوان کرد: ما در جامعه باید به حماسه‌های امروزی توجه کنیم و کاری کنیم که مردم از مضامینی مثل غم و اندوه و… فاصله بگیرند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی اضافه کرد: فردوسی در شرایطی شاهنامه را سرود که ایران در معرض حملات گسترده بوده است و از همین رو باید توجه داشته باشیم که در شرایط امروزی نیز ما باید از روش فردوسی یعنی بلند کردن علم ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن استفاده کنیم.

مرادی با بیان اینکه فردوسی در عصر خود در برابر استعمار ایستاد؛ گفت: بزرگان امر تاکید دارند که فردوسی برای حفظ زبان فارسی و هویت ایرانی و اسلامی، شاهنامه را سرود و ما تا امروز به این اثر مدیون هستیم و امیدواریم که بتوانیم از این منبع بزرگ استفاده‌های زیادی را ببریم.

وی اظهار کرد: در قیام‌هایی مانند قیام عباس میرزا یا نهضت جنگل ما شاهد آن هستیم که سربازان برای افزایش روحیه به شاهنامه‌خوانی می‌پرداختند و این مساله در قیام‌های دیگری نیز مصداق داشته است و از همین رو ما امیدواریم که بتوانیم در قالب این حرکت در این مسیر به ایفای نقش بپردازیم.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر بتوانیم قدم‌های خوبی در مسیر احیای فرهنگ حماسه برداریم و بتوانیم خلایی را که در سالیان اخیر در این مجموعه رخ داده است برطرف کنیم.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *