5هزار میلیارد ریال کمک دولت به شهرداری‌های استان

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی گفت: طی یک سال اخیر پنج هزار و 70 میلیارد ریال به حساب شهرداری‌های استان از محل مالیات بر ارزش افزوده واریز شده که در واقع کمک دولت به ساختار شهرداری‌ها بوده است.

وحید قربانی روز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در دفتر ایرنا در مشهد افزود: بطور کلی دولت برای مدیریت شهرها و شهرداری‌ها چند دسته کمک در دستور کار دارد. که یک دسته از آنها کمک مستقیم ریالی و نقدی و سیاست هم این است که از منابعی که در اختیار می‌باشد به خصوص بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده بیشترین کمک را بتوان به شهرداریهای کوچکتر، شهرهای کوچکتر و مناطق به نسبت دور افتاده تر انجام داد.
وی ادامه داد: طی پنج سال اخیر بیشترین کمک دولتی در خراسان رضوی به مدیریت شهری از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرهای کوچک انجام شده و حتی در بسیاری از شهرهای استان تنها منبعی که می‌تواند ساختار شهرداریها را حفظ و هزینه‌های آنها را تامین کند همین کمکی است که از ناحیه دولت در اجرای مالیات ارزش افزوده دریافت می‌شود و تا حد زیادی همان سیاست عدالت محوری می‌باشد تا شهرداریها بتوانند خدمات حداقلی را ارائه کنند.
مدیرکل امور شهری استانداری خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از کمکهای دولت به شهرداریها سازماندهی ساختار نظام شهرداری به عنوان نظام استخدامی شهری است. دفتر مدیریت امور شهری استانداری خراسان رضوی طی چهار سال اخیر بر اساس بهینه سازی پستهای سازمانی و نیاز امروز ساختار کل شهرداریهای استان را در 73 شهر بازمهندسی کرد.
وی افزود: آخرین این مورد شهر مشهد است که ساختار سازمانی شهرداری آن ابلاغ شد. این باز مهندسی در ساختار سازمانی به چابک کردن نظام مدیریت شهری کمک ویژه‌ای می‌کند.
قربانی ادامه داد: از جمله کمکهای ویژه دولت به نظام مدیریت شهری و نظام شوراها این است که توانسته در قالب کارگروهها و کمیسیونهای قانونی ذیل شورای برنامه ریزی خراسان رضوی از جمله کارگروه زیربنایی و کمیسیون ماده پنج اختیارات خود را به شهرداریها تفویض کند و به مصوبات شوراهای اسلامی شهرها ارج بگذارد.
وی گفت: در این راستا گاه تصمیمات مدیریت شهری مغایر نظرات مدیران استانی بوده ولی استانداری خراسان رضوی سعی کرده به نظرات جامعه مدیریت شهری و شوراهای اسلامی در سیاستهایی که در مدیریت شهر به دنبالش هستند صحه بگذارد.

اتکای حداقلی شهرداری به دولت
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی افزود: علاوه بر این کمک‌ها، تسهیلات بانکی و صدور مجوز برای انتشار اوراق مشارکت ویژه شهرهای بزرگی چون مشهد صورت گرفته که دولت آنها را طی چند سال اخیر به مدیریت شهری و شورایی در خراسان رضوی ارائه کرده است.
وی ادامه داد: بطور کلی در بحث شهرداریها و مدیریت شهری سیاستی را که استانداری خراسان رضوی به عنوان دولت دنبال می‌کند این است که نهاد شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، خود بنیاد و خود اتکا باشد و به دولت و تصدی دولتی اتکا حداقلی داشته باشد و بیشترین نقش در قالب مشارکت از طریق شوراهای اسلامی در مدیریت شهری دیده شود.
قربانی گفت: زمانی به عنوان دولت می‌توانیم ادعا کنیم در عرصه مدیریت شهری موفق بوده‌ایم که نظام شورایی در سطح مطلوبی مستقر شده، اراده مردم در انتخاب شوراها شکل گرفته و در مدیریت شهری و شهرداری در حال وقوع باشد لذا اقدامات موثری که در حوزه شهری می‌توان از آنها نام برد ناشی از اراده عمومی مردم است.
وی افزود: در استانداری خراسان رضوی به عنوان نماینده عالی دولت در استان وظیفه خود می‌دانیم که مجال و امکان را برای بروز اراده مردم در مدیریت شهر فراهم و به آن افتخار کنیم. مباهات می‌کنیم به‌ای که در طول دولت تدبیر و امید این نگاه حاکم بوده است.
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون در سطح استان 75 نقطه شهری با 75 شورای اسلامی شهر وجود دارد که در همین چند ماه پیش 73 نقطه بود و اخیرا به 75 نقطه افزایش یافت. در ایام هفته دولت جاری نیز هفتاد و پنجمین شهرداری خراسان رضوی در شهر حکم آباد افتتاح می‌شود.

83 دهیاری جدید در خراسان رضوی راه اندازی شده است

در ادامه این نشست، مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: 2 هزار و 436 روستا در این استان دارای دهیاری است که نسبت به دوره چهارم مدیریت شورایی که این رقم 2 هزار و 353 دهیاری بود، 83 دهیاری به شمار دهیاری‌های استان افزوده شده است.

محمدعلی همدمی نژاد افزود: این توفیق نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید مدیریت روستاها را به خود روستاییان واگذار کرده است.
وی ادامه داد: مهم ترین اقدامی که دولت جمهوری اسلامی انجام داده واگذاری امور به خود مردم است یعنی امور روستایی که در شهرها در خصوص آن تصمیم گیری می‌شد با تشکیل شوراهای اسلامی روستایی، به خود روستاییان محول شد.
مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون 2 هزار و 540 روستا در خراسان رضوی وجود دارد که دارای شوراهای 3 و 5 نفره هستند و دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی بر فعالیت آنها نظارت می‌کند.
همدمی نژاد افزود: با تاسیس دهیاریها اعتبارات مناسبی به آنها تخصیص یافته که هر سال هم فزونی داشته و تنها در سال گذشته 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های استان تعلق گرفته است.
وی ادامه داد: در هفته دولت در استان 455 طرح با افزون بر 420 میلیارد ریال اعتبار دهیاری‌ها به بهره برداری می‌رسد و این در حالی است که پارسال این اعتبار اندکی بیش از 300 میلیارد ریال بود.
مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: اقدام دیگر دولت تدبیر و امید در حوزه روستایی که خیلی چشمگیر است، اعطای تسهیلات اشتغالزاست که به روستاها داده شده است.
همدمی نژاد افزود: پیش از راه اندازی سامانه ‘کارا' از محل صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به روستاییان واگذار می‌شد که مبلغ آن برای کل کشور 1.5 میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود.
وی ادامه داد: این تسهیلات با سود صفر درصد در مناطق مرزی و 4 درصد در روستاهای غیرمرزی پرداخت می‌شد که بازپرداخت وام‌های 4 درصدی با اقساط درازمدت بود.
مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: از سال 1396 که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه تسهیلات به طرحهای اشتغالزای ذیل برنامه اشتغال فراگیر از منابع بانکهای عامل منتخب را تصویب کرد و هیات وزیران هم آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به تصویب رساند سامانه ‘کارا' به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات، در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا طرحهای اشتغالزا از کل استان خراسان رضوی جمع آوری و به بانکها ارسال شده که طرحهای خوبی است و اشتغالزایی فراوانی را در روستاها ایجاد کرده است.
او ادامه داد: 980 دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک اعم از لودر، آتش نشانی و حمل زباله توسط دولت به دهیاریهای خراسان رضوی داده شده که حدود 356 دستگاه آن در دولت تدبیر و امید تحویل دهیاریها شده است.
مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: استانداری هم به ایستگاههای آتش نشانی روستایی تجهیزات می‌دهد و هم کمک می‌کند که توسعه پیدا کنند.
همدمی نژاد افزود: هر دستگاه ماشین آتش نشانی که تحویل روستاها می‌شود 2.5 میلیارد ریال ارزش دارد که برای خدمات رسانی در روستا استقرار می‌یابد و هزینه‌های جاری و پرسنلی این ماشین آلات از محل اعتبارات دهیاری‌ها تامین می‌شود.
وی ادامه داد: 16 نقطه روستایی در خراسان رضوی برای بحث گردشگری تعیین شده که پارسال در 2 مرحله و مجموعا یک میلیارد و 680 میلیون ریال اعتبار به هر یک از این نقاط اعتبار داده شد.
مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح‌های اجرا شده در نواحی روستایی به علاوه اعتبارات صندوق توسعه ملی که سهم خراسان رضوی از آن حدود 6 هزار و 100 میلیارد ریال است، باعث اشتعالزایی و مهاجرت معکوس می‌شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *