حفاظت بر مسئله غدیر، حفاظت بر اساس مکتب وحی است

آیت‌اللّه سید جعفر سیدان گفت: حفاظت بر مسئله غدیر، حفاظت بر اساس مکتب وحی است و با این اجمال هر کس به هر جهت و هر صورتی و در هر حدی که بتواند در جهت حفظ این حقیقت نجات‌بخش، سعادت‌بخش و حفظ‌کننده مکتب وحی در تلاش باشد، همه این‌ها می‌تواند نزد پروردگار ارزنده باشد.

این استاد حوزه علمیه که در نشست خبری تشریح برنامه‌های یازدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: هرچه افراد دانشمند و فرهیخته از نظر عقلی و فکری بررسی بیشتر و منصفانه‌تری داشته باشند، به این حقیقت می‌رسند که تنها مکتبی که می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه انسانی باشد، مکتب وحی، خاندان رسالت و اهل‌بیت (ع) است و تنها مکتبی است که برتر از همه مکتب‌هاست و اگر بنا به تفسیر آن باشد، فرصت بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: حفاظت این مکتب بستگی به جریاناتی دارد که این جریان‌ها نقش مهمی در حفظ این مکتب دارند که مسئله اول وجود شخصیت‌های علمی آگاه است، یعنی کسانی که این مکتب را به خوبی می‌شناسند و در آن توانا هستند و می‌توانند آن را عرضه بدارند.

سیدان تصریح کرد: این گروه همراه با تقوا و پرهیزگاری، شخصیت‌هایی هستند که حفاظت مکتب بستگی به آن‌ها دارد؛ اما مرحله بعد مسئله غدیر و حفاطت بر مسئله ولایت است. آنچه در غدیر از جانب خدا به پیامبر (ص) ابلاغ شد، مسئله نصب امام علی (ع) به عنوان ولایت، امامت، خلافت و رسالت است که با همه این عناوین ایشان دارای چنین موقعیتی هستند و البته این از جانب خداست؛ نه این‌که انتخاب شخص پیامبر (ص) باشد.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مسئله انتخاب شخص شایسته که بتواند همه حقایق دین را به احسن وجه بیان‌کننده باشد و از جهت حفاظت و اجرا بی‌نظیر باشد، بسیار مهم است. منصوب شدن چنین شخصیتی به معنای این است که آنکه می‌تواند این مکتب را حفاطت کند، برای خلق اعلام شده است و حال اگر خلق آن را رعایت نکنند و نتیجه کامل گرفته نشده باشد، تقصیر با آن‌هاست؛ والّا مکتب از نظر آنچه که لازم است در جهت ترویج و تبیین و تثبیت خود انجام دهد، به‌کار گرفته است.

وی افزود: توحید اسلام، اخلاق اسلام، عقاید اسلامی و حقایق  مختلف اسلامی و… در گروی تبیین شخصیت شایسته‌ای است که محور باشد و محور هم در وجود مقدس امام علی (ع) به این حقیقت در جریان غدیر ابلاغ شده است.

سیدان با بیان این‌که هدفی را که خداوند متعال در غدیر می‌خواسته تثبیت شود، همین برنامه‌هاست که می‌تواند در راستای این هدف در جریان باشد، عنوان کرد: برنامه‌های غدیر، برنامه‌ها و کارهایی است که شایستگی‌اش از نظر عقلی و نقلی کاملا مشخص است و امیدواریم که افراد شایسته‌ای که توانایی‌های جسمی، مالی، علمی و…دارند، همه مشمول لطف پروردگار و وسیله حفظ مکتب سعادت‌بخش و سعادت جامعه انسانی باشند.

وی در خصوص شبهات مطرح شده درباره واقعه غدیرخم بیان کرد: شبهاتی که از گذشته تابه‌حال در ارتباط با غدیر مطرح شده، در طول تاریخ پاسخ داده شده و برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، همه در راستای دفع این شبهات است. همچنین با اثبات جریان غدیر خم این شبهات هم پاسخ داده می‌شود و تمامی این برنامه‌ها این شبهات را پاسخ می‌دهند؛ ضمن این‌که شایسته است یک برنامه جدی در ارتباط با شبهاتی که در دنیا مطرح می‌شود، هم درنظر گرفته شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *