حجامت و اهدای خون ​

برخلاف برخی تصورات  که آگاهانه و یا نا آگاهانه به آنها دامن زده شده است، اهدای خون با حجامت تقابل ندارد. اهدای خون با حجامت معادل نیست وبا هم تفاوت دارند. مجموعه عام المنفعه انتقال خون با توجه به جایگاه و شرح وظایف خویش همواره از اظهار نظر در خصوص علل، شیوه‌ها و نتایج اقدام به حجامت خودداری نموده و تاکید دارد که اگر چالش و یا تردیدی در اعتبار نظرات منتشره در باره حجامت وجود دارد باید بطور شفاف در گفتمان حرفه ای بین مسئولان متولی بهداشت و درمان ، اساتید دانشگاه و صاحب نظران آگاه بحث و تبادل نظر شده و نتایج آن به اطلاع عموم و اهل فن رسانده شود.

در اهدای خون، از هر داوطلب واجد شرایط پس از مراحل مختلف، مقدار 450 میلی لیتر خون وریدی با وسایل کاملا استریل اخذ می‌گردد. کلیه مراحل اهدای خون بر اساس استانداردهای بین المللی در قالب دستورالعمل‌های مستند تدوین و اجرا می‌شوند.

مراجع نظارتی مستقر در هر پایگاه انتقال خون، گروه ناظران ستاد مرکزی انتقال خون کشور و نیز مراجع نظارتی بین المللی به‌طور مستمر بر نحوه انجام فرایندهای مختلف انتقال خون و بویژه فرایند اهدای خون ، فراوری و بررسی‌های آزمایشگاهی فراورده‌های خونی نظارت می‌نمایند. با توجه به اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و استفاده از وسایل استریل، اهدای خون منجر به انتقال آلودگی و عفونت در اهداکنندگان خون نخواهد شد. از هر واحد خون سالم، حداقل سه فراورده مختلف خونی تهیه شده که هر کدام از آنها برای نجات بیماران مصرف می‌شوند و به این ترتیب هر یک واحد خون اهدایی نجات بخش جان سه بیمار خواهد شد.

قابل تصور و انتظار است که برخی از مراکز انجام حجامت ، اصول بهداشتی را رعایت می نمایند اما اظهار نظرها و شواهد غیر رسمی نمی‌تواند  ملاک تشخیص آن مراکز قرار گیرند و بنابراین همه مراکز انجام حجامت شامل این رویکرد بازدارنده خواهند شد. بدیهی است در چنین شرایطی، سازمان انتقال‌خون به‌عنوان تنها متولی تهیه خون سالم، با حذف شدن موقت تعدادی از اهداکنندگانی که اخیرا اقدام به حجامت نموده اند، بیشترین نقصان را متحمل گردیده ولی سلامت محصولات خونی و جامعه اولویتی است که باید تحت هر شرایطی مد نظر قرار گیرد.

در حال حاضر اقدام به رفتارهای مخاطره آمیز با معافیت اغلب یکساله از تاریخ آخرین انجام آنها همراه است که پس از سپری شدن این مدت، داوطلبان اهدای خون میتوانند مجددا برای اهدای خون پذیرش شوند . داوطلبانیکه از اهدای خون معاف گردیده اند، می‌توانند با ترغیب دیگران به اهدای خون به وظیفه انسانی و اخلاقی خویش عمل نمایند. با توجه به موارد فوق، مراکز انتقال خون فقط به همه افرادی که مایل به اهدای خون هستند تاکید می‌نماید تا حجامت ننمایند و اگر اقدام به حجامت نمودند، تا یکسال از آخرین حجامت، جهت اهدای خون مراجعه ننموده و خون اهدا نکنند. مراکز انتقال خون برای سایر افراد جامعه در خصوص انجام حجامت نظر ترغیبی و یا بازدارنده ابراز ننموده و تاکید دارد مراجع  آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، سلامت و درمان با تبادل نظر و ارزیابی‌های لازم به این مهم پرداخته و نتایج آن را برای افکار عمومی و بهره برداری اهل فن منتشر نمایند. مجموعه انتقال خون همچنین از کلیه نهادها، ارگان‌ها، گروه‌ها و اقشار مختلف دعوت و درخواست دارد تا در ترویج فرهنگ خداپسندانه، حیاتی و انساندوستانه اهدای خون در جامعه، همفکری و همکاری نموده و نقش موثر خویش را در جهت تامین کافی خون سالم ایفا نمایند .

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *