27هزار شغل در استان ایجاد شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌منابع استانداری خراسان رضوی گفت: ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و رونق تولید همواره به عنوان اولویت استان دنبال می‌شود و با بسیج امکانات و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی در پنج ماهه نخست امسال، 27 هزار شغل جدید ایجاد شد.

قربان میرزایی روز پنج‌شنبه در تور رسانه‌ای در جمع خبرنگاران و مدیران حوزه اقتصاد استان که به‌منظور بازدید از معادن منطقه سنگان خواف برگزارشد، افزود: دولت با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت از جمله اشتغال روستایی، مشاغل خانگی وکمک‌های فنی واعتباری کارآفرینان و تولیدکنندگان کمک بزرگی انجام داده است.

اولویت اشتغال روستایی

وی تصریح کرد: تنها در حوزه مشاغل روستایی،610میلیارد تومان اعتبار به این حوزه تخصیص داده شده که تاکنون 50درصد آن جذب شده است.

میرزایی با اشاره به اهمیت و ارزش‌مندی بالای اشتغال روستایی به ویژه در مناطق مرزی تاکید کرد: گسترش سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی یک اولویت است.

بالا بودن ظرفیت‌های استان

وی مزیت‌های استان را به این‌گونه تشریح کرد: خراسان رضوی با دارا بودن هفت درصد مساحت کشور و جمعیتی بالغ بر 6میلیون و 400 هزار نفر دارای ظرفیت‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد می‌باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال منطقه سنگان خواف با وجود معادن غنی سنگ آهن دارای مزیت سرمایه گذاری منحصربه فردی در این حوزه است و تاکنون 550کیلومتر عرصه معادن واگذار شده که پنجاه شرکت بزرگ در حال فعالیت هستند.

خواف قطب تولید فولاد می‌شود

وی با بیان اینکه منطقه سنگان قطب تولید فولاد کشور خواهد شد افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 30درصد فولاد کشور در این منطقه تولید می‌شود.

میرزایی اظهار داشت: براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده در افق 1404، سالانه 23.5 میلیون تن گندله، حدود 28میلیون تن کنستانتره و 10میلیون تن فولاد خام در استان تولید خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی توضیح داد: سالانه 12.5 میلیون تن گندله، حدود 6میلیون تن کنستانتره و 1.5 میلیون تن فولاد در استان تولید می‌شود که انتظار می‌رود تا پایان سال 1404 به هدف‌گذاری مورد نظر دست یابیم.

وی اشتغال ایجاد شده مستقیم در منطقه سنگان را هفت هزار شغل و میزان غیرمستقیم آن را بیست هزار شغل عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین چالش در این حوزه تامین آب مورد نیاز صنعت است که در کوتاه و میان مدت با استفاده از روان آبها و بازچرخانی آب، مدیریت و ساماندهی می‌شود.

آب‌ از عمان تا خواف

میرزایی ادامه داد: برای دراز مدت نیز موضوع انتقال آب از دریای عمان با جدیت دنبال می‌شود و سه سال است که در بخش مطالعات آن کار می‌کنیم و احتمالا بخش مطالعاتی آن امسال به اتمام رسیده و در بخش اجرایی نیز باید فکر اساسی برای این سرمایه گذاری‌ها بشود.

وی منطقه خواف را دارای ظرفیت بالایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: تونل باد و انرژی خورشیدی از این جمله ظرفیت‌هاست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی، با تاکید براینکه هیچگاه کشاورزی را فدای صنعت نکرده ایم اظهار کرد: تامین آب مورد نیاز صنعت از محل صرفه جویی و مکانیزاسیون بخش کشاورزی مدیریت آب‌های سطحی و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی انجام شده است.

وی بیان کرد: هدف امروز ما توسعه اقتصادی بوده وحل مشکل بزرگ استان که همان اشتغال است می‌باشد، بااعتبارات صندوق توسعه ملی از سوی دولت به این مسائل رسیدگی می‌شود که در ۵ ماهه اول امسال آمار اشتغال ما ۲۷ هزار نفر افزایش یافته و به تناسب ۲۷ هزار شغل نیز ایجاد شده، و ۶۱۰ میلیارد تومان هم برای اشتغال روستایی هزینه شده است و این نشان دهنده اهمیت اشتغال روستایی و مناطق مرزی است.

وی یادآور شد: سال گذشته با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تجهیز مزارع کشاورزی به سیستم‌های آبیاری تحتِ‌فشار و قطره‌ای از اضافه‌ی برداشت 350میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آمد.

میرزایی توصیح داد: این مهم در شرایطی انجام شد که سطح زیرکِشت استان تغییر نکرد و حتی در بسیاری از حوزه‌ها نیز افزایش تولید را داشته‌ایم.

تامین آب مهم‌ترین دغدغه استان

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: تامین آب مورد نیاز صنعت همواره دغدغه مدیریت عالی استان بوده است.

علی رسولیان افزود: استفاده از پس آب‌ها و آب‌های سطحی برای تامین آب بخش صنعت در دستور کار قرارگرفته، ضمن آنکه به‌کارگیری روش‌های نوین مانند تولید کنستانتره بدون آب توسط تولیدکنندگان دنبال شده و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

رشد ۲ هزار درصدی منطقه صنعتی سنگان در ۵ سال اخیر

فرماندار خواف گفت: درمنطقه سنگان از توابع شهرستان خواف از ابتدای سال ۹۲ تا الان در حوزه‌های صنعتی،کشاورزی و عمرانی ۲ هزار درصد رشد داشته ایم.

محمدرضا پهلوان‌نژاد فرماندار خواف در مراسم بازدید خبرنگاران از مجموعه فولاد سنگان افزود:  پنج هزار نفر در این مجموعه مشغول فعالیت و اشتغال هستند و با افتتاح طرح‌های بعدی نیز میزان اشتغال‌زایی به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید و با توجه به ۱۲۳ هزار کلیومتر مرز مشترک با کشور افغانستان هم می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم و هم کمک به دیگران را داشته باشیم.

وی بیان کرد: علاوه بر حوزه صنعت در این منطقه به لحاظ کمی و کیفی بهترین معادن سنگ آهن کشور در این محل است، چون میزان گوگرد و فسفر به مراتب کمتر از جا‌های دیگر مشاهده می‌شود.

فرماندار خواف ادامه داد: ۱۰ درصد رشد عمرانی در منطقه در حوزه‌هایی مانند؛ بحث راه‌های روستایی، محور‌های مواصلاتی، آب روستایی، آب شهری داشته‌ایم، در حوزه برق و خط انتقال آن، فیبر نوری، راه آهن خواف_هرات، قطعه سوم که در تعهد جمهوری اسلامی‌ایران است در خاک افغانستان ۴۰ کیلومتر ریل گذاری شده، در حوزه بهداشت و درمان نیز ۲۰ خانه بهداشت ساخته شد، ۲۰ فضای آموزشی و ۱۰ مدرسه ساخته شد.

پهلوان‌نژاد اظهار داشت: در حوزه کشاورزی نیز محصولات کم‌آب پرورش داده می‌شود و ۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری کشاورزی و شاخص گازرسانی این شهرستان هم رشد داشته‌است.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه انرژی‌های نو نور خورشید و تونل بادی را داریم که بهترین تونل بادی دنیا محسوب می‌شود که بازدهی این تونل‌ها بین ۵۰ تا ۵۵ درصد می‌باشد.

فرماندار خواف تاکید کرد: منطقه خواف باتوجه به مرزی بودن آن یک منطقه امن است به همین دلیل سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در این منطقه دارند.

وی یادآور شد: معادن سنگ آهن سنگان خواف به لحاظ عیار مرغوب‌ترین معادن سنگ آهن خاورمیانه است و به لحاظ روی زومین بودن آن، مقرون به صرفه ترین معادن در بحث هزینه‌های برداشت و استخراج است.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *