مکمل‌ها بلای جان جوانان

 

حضور ورزشکاران در مسابقات برون مرزی و عناوین کسب شده و همچنین تأمین مکمل‌های غذایی باکیفیت و سالم همواره مسئله‌ای اساسی و مهم برای خانواده‌های جوانان علاقه‌مند به رشته بدنسازی و پرورش اندام در استان است که به ‌موازات آن کنترل دقیق و مناسب آن حائز اهمیت است. در همین رابطه پای صحبت دبیر هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان نشستیم تا درباره افتخارات ورزشی ورزشکاران خراسان رضوی و همچنین استاندارد سازی و توزیع مطلوب و یا نامطلوب مکمل‌های غذایی در باشگاه‌ها آگاه شویم.

علیرضا کرباسچیان درباره حضور قهرمانان رشته پرورش اندام که به عنوان یاران کمکی و به نام باشگاه‌های شهرستانی در مسابقات حضور پیدا می‌کنند گفت: ورزشکاران رشته بدنسازی و پرورش اندام که به عنوان نمایندگان تیم‌های شهرستانی در مسابقات حضور پیدا می‌کنند، در صورتی که در مسابقات استانی شرکت کنند و عناوینی کسب کنند، این عناوین به همان تیم شهرستانی تعلق خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: معمولا تیم‌های شهرستانی برای ایجاد انگیزه و گرما بخشی مسابقات از نفرات برتر باشگاه‌های مشهد در مسابقات خود سود می‌برند، به طوری که شاهد حضور یک ورزشکار از شاندیز در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های طرقبه و شاندیز بودیم و اغلب ورزشکاران حاضر در مسابقات از شهرستان مشهد بودند.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان هیئت‌های ورزشی در شهرستان‌ها شرایط و انگیزه حضور جوانان ورزشکار و علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی را با توزیع بسته‌های تشویقی افزایش دهند.

دبیر هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان درباره کسب عناوین قهرمانی جهانی و مستر المپیا توسط ورزشکاران خراسان رضوی گفت: با وجود برگزاری مسابقات و صرف هزینه‌های جاری هنوز در سطح بین‌المللی و جهانی در این چند دهه اخیر ورزشکار حرفه‌ای تحویل کشور نداده‌ایم و اغلب عناوین کسب شده از نظر کیفی در سطح پایینی قرار دارد و اصولا ورزشکارانی که در مسابقات برون مرزی شرکت می‌کنند از کانال هیئت نیست و اغلب با هزینه شخصی و کسب عنوان برای باشگاه‌های شخصی حضور پیدا می‌کنند که معمولا به دلیل هماهنگ نبودن با هیئت و فدراسیون شاهد مشکلاتی برای ورزشکاران و جوانان علاقه‌مند در این مسابقات هستیم و فدراسیون نیز برای ورزشکاران هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

کرباسچیان افزود: برخی مدیران باشگاه‌های استان از ناآگاهی ورزشکاران و علاقه‌مندان به بدنسازی و پرورش اندام سواستفاده کرده و با دریافت هزینه‌های کلان(6 تا 20 میلیون تومان) جوانان علاقه‌مند را برای شرکت در مسابقات برون مرزی آماده و تشویق می‌کنند با تصور اینکه عناوین به دست آمده از نظر فدراسیون مورد تایید است، اما این عناوین مورد تایید فدراسیون جهانی نیست، چرا که اغلب از قوانین و مقررات فدراسیون پیروی نمی‌کنند.

وی با اشاره به مسابقات مستر المپیا جهانی که در آمریکا برگزار می‌شود و از نظرکیفی در سطح بالایی است  گفت: مسابقات مستر المپیا معمولا در آمریکا برگزار می‌شود و در حال حاضر فقط دو نفر ورزشکار ایرانی به نام‌های هادی چوپان و جعفر غفارنژاد در کشور داریم که مورد تایید فدراسیون بوده و دو ماه دیگر برای مسابقات مستر المپیا که در آمریکا برگزار خواهد شد، اعزام می‌شوند.

وی در ادامه درباره مسابقات بدنسازی و پرورش اندام و کسب عناوین قهرمانی که در رسانه‌ها و در میان ورزشکاران توزیع می‌شود گفت: IFBB فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام است و ما هم از قوانین و مقررات این فدراسیون پیروی می‌کنیم که از نظر بین‌المللی قابل تامل است و از ایران آقایان سامان سرابی (نفر سوم) و تبریزی (نفر اول) توانسته‌اند در این مسابقات افتخار برای ایران کسب کنند. در حاشیه برگزاری مسابقات برون مرزی که برخی قهرمانان ما حضور دارند و بیشتر با هزینه شخصی است، عناوینی به دست می‌آید که البته خوشحال می‌شویم، اما این عناوین افتخار جهانی نیست و فقط جنبه تشویقی برای ورزشکان دارد.

وی گفت: WBPF-NABBA-WFFN مسابقاتی است که به صورت عام در برخی کشورها برگزار می‌شود و از نظر کیفی در سطح پایینی است و معمولا از ایران ورزشکارانی حضور پیدا می‌کنند.

کرباسچیان در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره استفاده و توزیع مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی گفت: بسیاری از مکمل‌های توزیع شده در بازار غیر استاندارد و مورد تایید نیست و حتی بارها سعی کردیم از طریق رسانه‌ها جوانان و خانواده‌ها را درباره مصرف این مکمل‌ها آگاه سازیم.

وی در ادامه درباره اصالت برچسب‌های استاندارد روی ظروف توزیع شده مکمل‌های غذایی در میان ورزشکاران گفت: اصالت این برچسب‌ها قابل شناسایی نیست و معمولا کپی شده از روی برچسب‌های اصلی است که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. باید اصالت قانونی این مکمل‌ها از نظر قانونی مشخص شود که آیا این مکمل‌ها جنبه دارویی دارد که در این صورت باید با ارز دولتی وارد کشور شود، در غیر این صورت اگر با ارز آزاد وارد کشور شود، بهای توزیع شده بسیار گران‌تر از مبلغی است که در بازار وجود دارد. مگر این‌که به صورت غیر قانونی و غیر استاندارد وارد بازار توزیع شده باشد.

وی ادامه داد: اغلب این مکمل‌ها از مرز ترکیه به صورت فله‌ای وارد کشور و سپس توسط شرکت‌ها و نمایندگان  با مارک‌های تقلبی بسته‌بندی و وارد بازار کشور می‌شوند.

کرباسچیان یادآور شد: مصرف مکمل‌ها یک راه حل ساده نیست. قسمت دشوار در ارزیابی سازندگان مکمل این است که بر خلاف داروها و مواد غذایی لازم نیست که سازندگان مکمل به طور قانونی بی‌خطر بودن یا موثر بودن مصرف آنها را اثبات نمایند. این بدان معنی است که شما به عنوان یک مصرف کننده باید در این که از مکمل استفاده کنید یا خیر، بسیار محتاط باشید.

وی خواستار حضور جدی مقامات قضایی درباره ساماندهی توزیع و واردات مکمل‌های غذایی به کشور شد و گفت: هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان آمادگی هرگونه همکاری با دستگاه قضا را دارد تا قبل از اینکه شاهد حوادث ناگواری در میان جوانان علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی به خصوص بدنسازی و پرورش اندام باشیم نسبت به استانداردسازی واقعی این مکمل‌ها که شاهد توزیع روز افزون آن در باشگاه‌های ورزشی می‌باشیم اقدام شود.

دبیر هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان تصریح کرد: تأمین مکمل‌های غذایی باکیفیت و سالم همواره مسئله‌ای اساسی و مهم برای متخصصان در این زمینه است که به ‌موازات آن کنترل دقیق و مناسب آن از فرآیند تولید تا مصرف، حائز اهمیت است و به ‌منظور حفظ ایمنی مکمل‌‌های غذایی و رژیمی و سلامت مصرف‌کنندگان بایستی الزامات کیفی مربوطه رعایت شود، چراکه وجود هرگونه آلودگی، دارای پتانسیل انتقال به محصول نهایی بوده و خطرات زیان‌باری را می‌تواند به همراه داشته باشد، بنابراین بررسی کیفی و پایش کارایی مواد غذایی و مکمل‌های رژیمی، غذایی و ورزشی امری ضروری است.

انتهای خبر/مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *