آشنایی مردم با وظایف شهروندی، مهم اما کم رنگ

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: اصلی ترین وظیفه ما در معاونت خدمات شهری کم کردن دغدغه های زائرین و مجاورین و برآورده کردن خواسته های به حق آن ها است. همه باید بدانند مسئولان هم شهروند همین شهر هستند و با مشکلات و تنگناها آشنایی دارند.

دکتر خلیل الله کاظمی که در تحریریه روزنامه “صبح امروز” حضور یافته بود با اشاره به اهمیت آموزش و فرهنگسازی برای شهروندان افزود: اینکه توقع مردم را از مدیریت شهری به اندازه و به جا بالا ببریم و روحیه مطالبه گری را در آن ها ایجاد کنیم کار بسیار خوبی است اما یک نکته مهم وجود دارد که نباید از آن غافل شد و آن آشنا کردن مردم با وظایف و مسئولیت هایی است که باید برعهده بگیرند.

وی با طرح این سوال که براستی چقدر روی آموزش وظایف شهروندی کار کرده ایم، ادامه داد: نمی شود بعنوان یک شهروند، قوانین شهری را زیر پا بگذاریم و هنگام بروز مشکلات تمام آن را گردن مسئولان بیندازیم؛ اگر به این موضوع نپردازیم مطمئنا مشکلات دوچندان می شود

کاظمی از یک مثال روشن هم در این خصوص نام برد و تصریح کرد: اکثر مردم به “سد معبرها” اعتراض دارند و هزینه زیادی از طرف شهرداری برای رفع آن می شود. اما این هزینه درواقع از جیب تمام شهروندان هزینه می شود درحالیکه عده معدودی عامل این اتفاق هستند. ما می توانیم روی آموزش همین عده کار کنیم و آن ها را با وظایفشان آشنا کنیم و با کاهش هزینه ها از این طریق، فضاهای مطلوب شهری بیشتری مانند پارک ها احداث کنیم.

معاون شهردار مشهد اضافه کرد: در مجموعه خدمات شهری هرشب زباله ها را جمع آوری می کنیم اما با این وجود بازهم در برخی از محورها، شهروندان خارج از ساعت مقرر زباله خود را بیرون می گذارند و بعد هم از اینکه جمع آوری نشده است اعلام نارضایتی می کنند؛ با اینکه به این نکته واقف هستند که باید در ساعت مشخصی این کار را انجام دهند. درواقع فرهنگ آن را دارند اما وظیفه مندی خود را نمی دانند.

وی اظهار داشت: حقیقتا هزینه های حاصل از دوباره کاری و چندباره کاری بسیار بالا است درصورتیکه می توان این هزینه ها را با آموزش تاحد قابل قبولی کاهش دهیم.

وی درباره علت اصلی این موضوع نیز بیان کرد: متاسفانه حلقه پاسخگویی به رفتارهای شهروندی گم شده است که این معضل در مشهد بسیار پررنگ تر از سایر شهرها است زیرا با افرادی از فرهنگ ها و سطح توقعات مختلفی مواجهیم.

کاظمی تاکید کرد: پاسخگویی وظیفه مسئولان است اما قسمت کوچکی از آن هم به مردم مربوط است. و رسانه ها نقش مهمی در آموزش و فرهنگسازی دارند و می توانند تلنگرهای لازم را بزنند. جامعه به بالندگی رسیده است و مردم قدرت تشخیص خوب از بد را دارند. مردم را باید به رفتارهایشان حساس کنیم و نیم نگاهی به آموزش وظایف شهروندی داشته باشیم. اینکار باعث تشدید احساس مسئولیت و کاهش آسیب ها می شود.

استفاده از آب های خاکستری در فضای سبز شهری

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد درخصوص کم آبی گفت: یکی از نگرانی ها و دغدغه های این روزها کمبود منابع آبی است. علی رغم اینکه آب مصرفی برای فضای سبز شهری نسبت به شهر مشهد نزدیک به 1 درصد و چیزی حدود 23 میلیون متر مکعب است اما این میزان از نظر ما بازهم زیاد است و باید کاهش یابد.

کاظمی خاطرنشان کرد: دو راهکار وجود دارد؛ یکی کاهش یا توقف توسعه فضای سبز است که بعنوان یک مدیر با آن مخالفم زیرا آسیب زا است و راه دیگر مدیریت شرایط کنونی و کاهش دغدغه های موجود است که در این خصوص برنامه ریزی هایی صورت گرفته است تا در دوره آبیاری سال آینده حدود 30 درصد از آب های مصرفی با آب های خاکستری جایگزین شود و همچنین طی یک دوره 5ساله، میزان آب شرب مصرفی در فضای سبز مشهد به صفر برسد.

انتهای خبر/صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *