ایران سر آمد کمک نقدی به صنایع

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: هیچ دولتی در دنیا به اندازه ایران در پرداخت کمکهای نقدی به صنایع خرد و متوسط کمک نکرده و از این نظر ایران سرآمد کشورها است.

حسن حسینی روز یکشنبه به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک افزود: بعضا حمایت های دولت از صنایع بی‌جا بوده است، به عنوان مثال حمایت از خودروسازان دیگر کافی است و نباید ادامه پیدا کند و نیز پرداخت کمک نقدی به برخی صنایع که روزآمد نیستند و به لحاظ کیفی پیشرفتی نداشته اند، اتلاف منابع است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به نظر می رسد حمایت های دولت از صاحبان صنایع به نوعی بی حساب و کتاب بوده و در برخی موارد فقط به اتلاف منابع انجامیده است.

عمده اشتغال در دنیا مربوط به صنایع کوچک

حسینی ادامه داد: صنایع کوچک فقط مختص به ایران نیست و در تمام کشورهای دنیا، سهم زیادی در تولید دارند و عمده اشتغال نیز مربوط به صنایع کوچک است.

وی بیان کرد: 80 درصد از کل صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می دهند و در شرایط بد اقتصادی چند سال اخیر، دولت کمکهای نقدی خود را در قالب تسهیلات طرح رونق تولید از طریق ثبت نام در سامانه بهین یاب، به رغم داشتن چک برگشتی و دیون معوق، به صاحبان صنایع کوچک پرداخت کرده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید به همه صاحبان صنایع تعلق نگرفت و برخی از آنان، علیرغم مشکلات زیاد، نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از اشکالاتی که در حمایت های دولت از صاحبان صنایع کوچک وجود دارد، این است که صنایع از نظر اقلیمی به یک چشم دیده می شوند به این معنا که ارائه مشوق های دولت به صنایع در مناطق برخوردار و غیربرخوردار تفاوتی ندارد.

حسینی اظهار داشت: در حالی که شرایط صنایع شهرک صنعتی توس در حوالی مشهد با شرایط صنایع در شهرک صنعتی رشتخوار متفاوت است، اما سیاست های تشویقی دولت برای هر 2 شهرک یکسان است.

وی افزود: موارد تشویقی دولت برای صنایع در مناطق مختلف بسیار معنادار است و باید مشوق ها متناسب با شرایط هر صنعت به لحاظ شرایط جغرافیایی، اقلیمی و زیرساخت ها در نظر گرفته و دیده شود.

مهاجرت تهدید بزرگ صنایع کوچک

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: یک تهدید جدی برای صنایع کوچک، مهاجرت روستاییان به شهرها است که باعث از بین رفتن صنایع کوچک در شهرهای کوچک و روستاها می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از صنایع به لحاظ نوع مواد اولیه، نیروی انسانی و خدمات نمی توانند در روستاها رونق بگیرند لذا ارائه تسهیلات به طرحهای کوچک اقتصادی روستایی در بخش صنعت می تواند به حمایت از صنایع کوچک منجر شود.

حسینی اظهار داشت: دولت اخیرا تسهیلاتی را برای طرحهای اقتصادی به روستاییان اختصاص می دهد که برای راه اندازی و رونق صنایع کوچک شهرها و روستاها بسیار مناسب است و مانع مهاجرت روستاییان به شهرها و شهرنشینان شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ می شود.

وی در ارزیابی خدمات دولت به صنایع کوچک در حوزه زیرساخت ها در شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: همه خدمات زیربنایی در برخی شهرک ها مانند فاز 2 شهرک صنعتی قوچان، ارائه شده اما هنوز متقاضی در آنجا مستقر نشده است.

وی افزود: در مقابل خیلی از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی توس مستقر شده اند اما هنوز برخی از آنها با مشکل برق، گاز و سایر خدمات زیربنایی مواجه هستند که عمده مشکل به دلیل عدم پیش بینی در تامین انرژی مورد نیاز این صنایع است.

شهرک صنعتی توس توسعه ارضی نداشته

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: برخی از واحدها در شهرک صنعتی توس هستند که برای توسعه نیاز به زمین دارند اما شهرک صنعتی توس جایی برای ارائه زمین به صاحبان صنایع ندارد.

حسینی افزود: همه این اشکالات نشان می دهد که نقشه راهی برای توسعه صنایع کوچک و ایجاد و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی نداریم و در این خصوص برنامه ریزی منسجمی انجام نگرفته است.

به گزارش ایرنا،پنج هزار و 674 واحد صنعتی در استان خراسان رضوی با سرمایه گذاری 152 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 188 هزار و 500 نفر فعالیت دارند که بیش از 90 درصد آنها صنایع کوچکند. ترکیب صنایع خراسان رضوی به لحاظ میزان سرمایه گذاری شامل 22 درصد فلزی، 16 درصد غیرفلزی، 16 درصد صنایع شیمیایی و 11 درصد صنایع محصولات غذایی است.

بیشتر صنایع خراسان رضوی خرد و متوسط است با این حال سهم صنایع از اشتغال استان حدود 30 درصد و از تولید ناخالص داخلی 11 درصد است.

کل تسهیلات مصوب دولت برای تامین سرمایه در گردش صنایع خرد خراسان رضوی در سال گذشته پنج هزار و 600 میلیارد ریال بود که از این میزان هزار و 160 میلیارد ریال پرداخت شد، کل تسهیلات مصوب دولت برای تامین سرمایه ثابت برای صنایع خرد استان نیز پارسال هزار و 370 میلیارد بود که بانکها 380 میلیارد ریال را پرداخت کردند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *