هیچ تمایلی به تیم داری نداریم

استان خراسان رضوی با وجود داشتن جمعیت، استعداد و ظرفیت مناسب، جایگاهی درخور در ورزش بویژه رشته فوتبال نیافته و نتوانسته انتظاراتی را که از دومین استان پرجمعیت کشور می رود، برآورده کند.

این استان اگرچه سالیان سال است که در فوتبال تیم داری کرده و نمایندگانی در این رشته پرطرفدار داشته است، اما هیچکدام از این تیم‌ها در حد و اندازه این استان ظاهر نشده و به توقعات فوتبال دوستان خراسانی پاسخ نگفته‌اند.

به گزارش ایرنا، دست اندرکاران این رشته ورزشی، عدم حمایت مالی و سرمایه گذاری جدی بخش دولتی و نیز خصوصی در این حوزه را عامل اصلی ضعف و نتیجه نگرفتن تیم‌های فوتبال استان عنوان می‌کنند.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: عدم حمایت مالی از تیم‌های ورزشی در استان مربوط به همه رشته‌های ورزشی است و تنها به فوتبال خلاصه نمی‌شود.

امیر زارعی افزود: اما از آنجا که حمایت از تیم‌های فوتبال، بویژه در لیگ برتر بسیار پرهزینه است، نمایندگان فوتبال استان از جمله ‘پدیده' و ‘مشکی پوشان' دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: هزینه بالای فوتبال در مقایسه با دیگر رشته‌های ورزشی موجب شده تا حضور و فعالیت حامیان مالی بخش خصوصی در این بخش همراه با عدم موفقیت باشد چرا که تنها بخش دولتی از عهده هزینه‌های گزاف فوتبال بر می‌آید.

صنعت و فوتبال خراسان رضوی وفاق ندارند 

این مقام مسئول اظهار داشت: هنوز وفاقی بین صنعت و ورزش استان شکل نگرفته و البته مشکلات اقتصادی چند سال اخیر نیز به عنوان عاملی بازدارنده برای حضور صنایع خصوصی در این بخش نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت خوب تیم‌های فوتبال استان اصفهان، اضافه کرد: حقیقت این است که در خراسان رضوی بر خلاف دیگر استان‌های دارای صنعت، این بخش ورود خوبی به عرصه فوتبال نداشته و حتی بخش‌های غیرخصوصی استان نیز در این حوزه عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند.

زارعی با تجلیل از حمایت‌های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد از فعالیت‌های ورزشی و تیم‌های استان گفت: جا دارد بخش‌های دیگر مانند آستان قدس رضوی نیز در صورت امکان در ورزش و بویژه فوتبال استان فعالیت کنند.

تمایلی به تیمداری مشهد نداریم 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه 2 تیم مطرح فوتبال مشهد دچار بحران هستند، گفت: بحران تیم پدیده به حدی بود که فدراسیون اجازه ثبت بازیکن در بازی دوم را در لیگ فوتبال نمی‌داد.

محمدرضا حیدری افزود: در این شرایط هیچ شخص و نهادی پا وسط نگذاشت ولی با ورود و کمک شهرداری مشهد، آن هم صرفا با رویکرد اجتماعی و تقویت ورزش پرطرفدار فوتبال در این کلانشهر، مشکل تیم پدیده برای حضور در لیگ برطرف شد.

وی اظهار داشت: این در حالی بود که برخی با ارائه تحلیل‌های نادرست در فضای مجازی و بعضا توسط جریان‌هایی علیه شهرداری و شورای شهر مشهد، شائبه‌های بهره برداری سیاسی از فوتبال را متوجه این نهادها کردند.

وی ادامه داد: در شرایطی که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تیم‌های ورزشی را رها می‌کنند شورای شهر مشهد هیچ تمایلی به تیمداری ندارد.

رئیس شورای شهر مشهد اظهار داشت: تیم مشکی پوشان تصمیم گرفته روی پای خود بایستد که تصمیم خوبی است و تیم پدیده نیز باید همین مسیر را طی کند.

حیدری گفت: در حد توان به تیم‌های ورزشی کمک می‌کنیم اما در خصوص خرید سهام باشگاه پدیده نیز توسط شهرداری مشهد هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم‌.

مشکل اصلی دولتی بودن باشگاه‌های فوتبال است 

رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی در اداره تیم‌های باشگاهی این است که برخی در احاطه بخش دولتی هستند و همین وضعیت خصوصی سازی دیگر تیم‌ها را دچار مشکل می‌کند.

مهدی برادران افزود: اگر همه باشگاه‌ها خصوصی می‌شدند رقابت عادلانه بود اما در حال حاضر باشگاه‌های خصوصی از جمله تیم‌های خراسان رضوی توان رقابت با تیم‌های دولتی لیگ برتر را ندارند.

وی ناکامی تیم‌های فوتبال استان در لیگ برتر را ناشی از ناتوانی مالی آنها و در عوض منابع غنی مالی تیم‌های رقیب دانست و گفت: اکنون منابع مالی خراسان رضوی از جمله در فولاد نیشابور، ایران خودرو خراسان و مجموعه پالایشگاه گاز سرخس در اختیار تیم‌های رقیب پدیده و مشکی‌پوشان قرار دارد.

برادران، خواستار حمایت مسئولان استان از تیم فوتبال لیگ برتری پدیده شد و گفت: این تیم در شرایط فعلی توان رقابت با دیگر تیم‌ها را ندارد و به حمایت استانداری و شهرداری مشهد نیازمند است.

ناکامی، سهم همیشگی خراسان رضوی از فوتبال 

رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی، سهم مردم این استان از فوتبال را تنها ناکامی عنوان کرد و افزود: علاوه بر لیگ برتر فوتبال، فوتسال استان نیز مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است.

برادران، این استان را پیشگام در خصوصی‌سازی تیم‌های فوتبال دانست و گفت: نه تنها از تیم خصوصی فوتسال فرش آرای مشهد حمایت نمی‌شود بلکه در بخش معافیت مالیاتی نیز مورد حمایت قرار نگرفته و از طرف دیگر به دنبال ایجاد یک رقیب بخش خصوصی برای آن نیز هستند.

وی مدعی شد: به دلیل نظارت ضعیف، برخی باشگاه‌های دولتی دچار فساد شده و متاسفانه تبدیل به حیاط خلوت برخی افراد شده‌اند.

مسئولان تمایلی به حضور تیم‌های لیگ برتری در استان ندارند 

مالک باشگاه مشکی پوشان خراسان که تیمش فصل گذشته به لیگ دسته یک سقوط کرده است، گفت: مشکل عمده تیم‌های فوتبال در خراسان رضوی عدم حمایت مسئولان ورزش است به گونه‌ای که احساس می‌شود اصلا تمایلی به داشتن تیم‌های لیگ برتری در استان ندارند.

محمدرضا عباسی با یادآوری حضور تیم باسابقه ‘ابومسلم' در لیگ برتر فوتبال افزود: سال‌های گذشته خراسان رضوی نه تنها در فوتبال که رشته‌های کشتی، بسکتبال و والیبال حضوری پررنگ در لیگ‌های دسته یک کشور داشت اما تیم‌های استان یکی پس از دیگری حذف شدند و امروز اثری از آنان نیست.

وی افزود: از آنجا که این مساله کوچکترین واکنش و تحرکی در مسئولان ایجاد نکرد می‌توان نتیجه گرفت که آنان اصولا تمایلی به وجود تیم‌های مطرح در استان ندارند و علت نیز این است که هرچه این تیم‌ها کمتر باشد دردسر آقایان کمتر می‌شود.

عدم مشارکت صنایع بزرگ خراسان رضوی در فوتبال 

عباسی با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی بزرگ پالایشگاه گاز سرخس، ایران خوردو خراسان، سنگ آهن خواف و فولاد نیشابور گفت: این صنایع دولتی هستند و توسط مدیران استانی اداره می‌شوند و در این سال‌ها شاهد عدم مشارکت آنان در حمایت از تیم‌های فوتبال بوده‌ایم.

وی افزود: بی‌مهری صنایع بزرگ دولتی در خراسان رضوی از باشگاه‌ها در حالی است تیم‌های پیکان در تهران و فولاد در خوزستان از مالیات و درآمدهای مجموعه‌های مرتبط با آنان در خراسان رضوی بهره‌مند می‌شوند.

مالک باشگاه مشکی‌پوشان خراسان با تشکر از کمک شهرداری مشهد از تیم فوتبال پدیده خراسان گفت: مدیریت شهری جایگاهی در کمک به فوتبال مشهد ندارد، اما دلسوزانه وارد عمل شده و از تیم شهر حمایت کرد و اگر این کمک‌ها در هفته اول لیگ نبود امکان به میدان رفتن پدیده در لیگ برتر فراهم نمی‌شد.

وی تاکید کرد: شورای شهر مشهد با کمک به تیم‌های مشهدی در مسیر ایجاد امید و نشاط در شهر قدم برداشته و در حقیقت به شعار انتخاباتی خود عمل کرده است.

دو تیم مشکی پوشان و پدیده خراسان، یک ماه مانده به پایان هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور، در خطر سقوط به دسته یک قرار داشتند که در هفته‌های پایانی لیگ پدیده توانست با شکست تیم همشهری در شهرآورد مشهد، از سقوط نجات یابد.

در پایان این دوره لیگ برتر تیم پدیده جایگاهی بهتر از رده 11 جدول لیگ 96-97 به دست نیاورد و مشکی پوشان قعر جدولی نیز با جا خوش کردن در رده 16 لیگ، به رقابت‌های دسته یک فوتبال کشور سقوط کرد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *