تبلیغ واگذاری سگ‌ها امری اصولی است

یک فعال حقوق حیوانات شهری گفت: تبلیغ واگذاری سگ‌ها امری اصولی است و باید به دور باطل پناهگاه سگ‌ها پایان داد.

به گزارش ایسنا، کتایون زنگنه افزود: دو دیدگاه در حیطه حمایت از حیوانات وجود دارد؛ دیدگاه رفاهی و دیدگاه حقوقی. همه فعالیت‌های من مثل فرهنگ‌سازی، آگاهی‌رسانی و  کمک به حیوانات شهری آسیب‌دیده، تحت تاثیر دیدگاه حقوقی قرار دارد. ابتدایی‌ترین حقوق حیوانات حق حیات و زندگی است تا حق آزادی و تولید مثل که،  محترم است و باید رعایت شود. طبق این دیدگاه ما حق نداریم حقوق طبیعی حیوانات را از آن‌ها سلب کنیم.

وی با بیان اینکه «بر اساس یک دستورالعمل  که در سال 78 وزارت کشور به شهرداری‌ها  ارسال کرد، که در آن دستور کشتار سگ‌ها را با شرایطی با مرگ آرام داده بودند و کسی که متولی این کار شد سازمان میریت پسماند بود»، عنوان کرد:  من با کشتار سگ‌ها توسط سازمان مپ مخالفم زیرا علاوه بر تجاوز به حق حیات آن‌ها، سبب ترویج خشونت در جامعه می‌شود و از سویی هیچ آماری حاکی از موفقیت این طرح که با هدف کنترل  جمعیت سگ‌های آزاد ارائه شده است، وجود ندارد و درخواست من و همکارانم همواره توقف سراسری کشتار سگ‌ها و جایگزین‌کردن طرح‌هایی بر مبنای علمی و اخلاقی بوده است.

این فعال حقوق حیوانات شهری با اشاره به اینکه «سگ‌ها بومی ایران بوده‌ و همیشه این‌جا زندگی کرده‌اند»، تصریح کرد: با گسترش نابه‌سامان شهرنشینی که بدون هیچ اصولی شهرها بزرگ‌تر می‌شوند، درواقع  این سگ‌ها نیستند که  به محل زندگی ما می‌آیند‌، ما وارد حیطه‌ی زندگی آن‌ها شده‌ایم و با بی‌رحمی آن‌ها را حذف می‌کنیم. این سگ‌ها لزوما عامل انتفال بیماری نیستند. شهرداری‌ها به جای  اینکه فقط کشتار این سگ‌ها را انجام دهند، باید سگ‌ها را واکسینه کنند تا عامل انتقال بیماری احتمالی نباشند و عملکرد باید تغییر کند. من حقوقی معتقد هستم  که نباید حتی سگ‌ها و گربه‌ها را عقیمشان بکنیم. من معتقدم که آن‌ها خودشان می‌توانند جمعیت خود را کنترل کنند. از دیدگاه اخلاقی درست نیست که ما یک حیوان را از غریزه‌ش محروم کنیم یا ابزار تولید مثل آن را بگیریم.

زنگنه با بیان اینکه «این سگ‌ها جمعیت‌شناسی نشده‌اند و هیچ  آمار و ارزیابی وجود ندارد که در این ده سال که این سگ‌ها را معدوم کرده‌اند از جمعیت آن‌ها کاسته شده باشد»، اظهار کرد: ما معتقدیم که این کشتار ده ساله از تعداد جمعیت سگ‌ها کم نکرده است؛ چون بدون اصول بوده و اتلاف کشتار کار اشتباهی است. اگر زباله‌ها در مکان‌های نامناسب توسط شهرداری‌ها و مدیریت پسماند رها نشوند و دخالت نابه‌جا  در سگ‌ها  انجام نشود جمعیت سگ‌ها می‌تواند خودش جمعیت خود را کنترل کند؛ زیرا یکی از منابع تغذیه سگ‌ها همین زباله‌هایی است که در مکان نامناسب رها می‌شوند؛ یک‌سری کارهای اصولی و علمی در دنیا وجود دارد که ما از آن‌ها کیلومترها دور هستیم و ما می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم و به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بگوییم سگ‌ها پسماند و زباله نیستند و نباید حذف فیزیکی شوند.

وی  به دیگر کارهای غیر اصولی به فضای حمایتی ایران  که هر کسی سلیقه‌ای عمل می‌کند اشاره کرد و گفت: عملکرد  برخی حامیان براساس اصول نیست ودر آن  دخالتهای نابه‌جا می‌شود . بیشتر گروه‌های حمایتی شروع به غذا رسانی به سگ‌ها  و گربه‌های آزاد می‌کنند که این کار باعث می‌شود که در چرخه‎‌ی طبیعت دخالت نا به جا شود  و در زادوولد آنها دست برده شود. غذا رسانی باید بر اساس یک اصولی باشد . حیوانات برای اینکه زادوولد کنند به یک سری فاکتورهایی نیاز دارند. باید لانه،  غذا و آب داشته باشند که اگر ما مصنوعی و بدون رعایت اصول در اختیارشان قرار بدهیم دیگر آن سیستم طبیعی شان نمی‌تواند زادوولدشان را براساس امکانات واقعی موجود کنترل  کند و به  این صورت ما به صورت ناخاسته خودمان یک عامل ازدیاد جمعیت غیر طبیعی سگ‌ها و گربه‌ها می‌شویم.

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه  « تا به امروز شهرداری‌ها در تمام ایران  راه حل  پناهگاه را پیش روی حامیان گذاشته‌اند»، عنوان کرد:   پناه‌گاه‌ها هیچ کمکی نکرده و حتی از طرفی دست سو‌استفاده مالی را برای  سو‌استفاده‌گران باز گزاشته است و این مکان‌ها را تبدیل به بنگاه‌های سود ده اقتصادی کرده است . راه اشتباهی که هم از دیدگاه اخلاقی و انسانی و هم از نظر علمی کاملا ناکارآمد و ناقص است که نتیجه  تلخ و فاجعه بار  این راهکار امروز پیش روی چشم‌ها قرار دارد.در مشهد دو تا پناه‌گاه وجود دارد یکی در مهرکه طرف بولوار شاهنامه است و یک مکان خصوصی است  و  یکی هم پناه‌گاه وفاداران پردیس در منطقه  ده غیبی که قبلا سوله مرگ بوده است .سوله‌ای که سگ‌ها  را در شرایط  اسفناکی  در هوای گرم،  زیرباران و گرسنه  نگه  می‌داشتند تا نوبت کشته شدن‌شان برسد که  آنجا را به پناه‌گاه تبدیل کردند.

زنگنه ادامه داد: پناه‌گاه وفاداران پردیس زیر نظر شهرداری است. شهرداری این‌جا را ایجاد کرد و خانمی از شهرداری این کار را به عهده گرفت و اعلام کرد کشتار در مشهد متوقف شده است؛ در صورتی که شاهدان عینی بسیاری وجود دارند که می‌گویند کشتار متوقف نشده است و در سوله‌های مخفی انجام می‌شود. بیشتر این سگ‌ها توسط روستایی‌ها چون پیرشده‌ و از کار افتاده‌اند رها شده‌‌اند و متاسفانه بعضی روستایی‌ها توله‌های ماده را زنده به گور می‌کردند یا  برخی از افراد این سگ‌ها را پشت در پناهگاه‌ها رها می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت این سگ‌ها در آن منطقه گفت: این سگ‌ها فضایی در اختیار ندارند. خوراک‌دهی این همه سگ مشکل است. بیشتر این سگ‌ها زخم‌هایی دارند که کهنه شده و اصلا کسی آن‌ها را ندیده است. آن‌ها زنده‌زنده دارند می‌پوسند. توله‌هایی که از بین می‌روند و آن‌ها مرگهای خاموش دارند. روزی چند تا ورودی دارد وخروجی آن چه چیزی می‌تواند باشد جز مرگ و فقط پروسه مرگشان طولانی‌تر شده است و دارند زنده‌زنده می‌میرند. وقتی زمین محدود است و روزی 30 الی 40 تا سگ اضافه می‌کنند این‌ها رسیدگی و فضا می‌خواهد و این  قرار است به چه چیزی ختم شود این که همان کشتار است با این تفاوت که فقط از چند تا حامی پول می‌گیرند. اینکه 700  تا سگ را یک‌جا قرار دهیم و از آن‌طرف خانمی که متولی آن‌جا شده‌اند، شماره شخصی خودش را بگذارد تا مردم کمک کنند اشتباه است و اصلاً هم خرج این سگ‌ها نمی‌شود و در آنجا  بیشتر سوءاستفاده مالی انجام می‌گیرد.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: این سگ‌ها باید رهاسازی اصولی شوند. یکی از کارهایی که می‌شود انجام داد تبلیغ واگذاری سگ‌ها است. یک تعدادشان باید برای باغ‌ها و گله‌ها از پناهگاه‌ها واگذار شوند. من در مذاکراتی که با مدیر عامل پسماند خواهم داشت از ایشان درخواست می‌کنم تا به دور باطل پناه‌گاه خاتمه بدهند، زیرا چه از نظر اخلاقی و چه از نظر انسانی درست نیست و نه راه اصولی هست که بتواند گرهی از این مشکل باز کند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *