ضرورت شناساندن هنجارهای اقتصادی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عملکرد “صبح امروز” به خاطر گفت وگو ها، گزارش ها و رویکرد متفاوتی که در حوزه اقتصادی طی کرده، قابل تحسین است.

راضیه علیرضایی در بازدیدی که به مناسبت روز خبرنگار از دفتر روزنامه صبح امروز به عمل آورد با تقدیر از تحریریه روزنامه خصوصی و با اشاره به این که پوشش فراگیر این رسانه باعث شده است که تفاوتی با رسانه های دولتی استان نداشته باشد، افزود: یکی از مزیت های “صبح امروز” این است که تمرکز صرف بر تبلیغات تکراری ندارد و هنجارهای اقتصادی را تقویت و به مردم معرفی می کند. در حالی که این هنجارها به راحتی ممکن است با مسائلی کوچک به هم بریزند.

وی اضافه کرد: برای مثال اصل پرداخت مالیات و یا تسهیلات بانکی یک هنجار و قانون است، این که خبرنگاری با یک بدهکار بانکی مصاحبه کند و شخص بگوید که من قصد پس دادن آن را ندارم یا مالیات را قبول ندارم، یک چالش و ناهنجاری در جامعه ایجاد می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: نگاه هوشمندانه در این است که روزنامه نگار از بدهکار بانکی بپرسد که شما دقیقا در چه زمانی این پول را دریافت کرده اید؟ و چرا وامی که دریافت کردید با هدف این بوده که تولیدی داشته باشید، ولی حالا تولیدی ندارید؟ چرا تسهیلات در جای دیگری هزینه شود و تولیدکننده واقعی از تسهیلات محروم باشد؟ یا اگر تولیدی را راه اندازی کردید، چرا پول بانک را برنگرداندید؟

علیرضایی تصریح کرد: ما امروز به سختی های اقتصادی واقفیم تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا به خصوص از بخش خصوصی که فشار بیشتری تحمل می کند، حمایت کنیم به همین دلیل در ستاد تسهیل زمینه استهمال و چند نوبت تقسیط مالیات را برای فعالین واقعی پیگیری می کنیم اما نباید این روال باعث شود که جامعه خواه و یا ناخواه درگیر یک نگاه غیر اقتصادی نسبت به راه اندازی و حمایت از واحدهای تولیدی به شکل دیگری تعریف شود.

علیرضایی گفت: من تاکید می کنم که وظیفه ما حمایت از تولیدات داخلی است. اما رسانه ها نباید به محض تعطیلی یک واحد تولیدی از آن به عنوان یک گردن آویز بزرگ انتقام گیری از مقام های دولتی استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که رسانه پیشرو در اصلاح نگاه جامعه است، تصریح کرد: مثلا شما اگر کشور های خارجی را ببینید متوجه می شوید که وقتی مشکلی پیش می آید مردم سعی در رفع آن مشکل و ریشه یابی آن دارند اما در کشور ما در حال حاضر همه افراد یاد گرفته اند که هجمه ای درست کنند و برای هر مسئله ای که پیش می آید این هجمه را به سمت دولت پرتاب کنند. بی توجه به این که علت اصلی این مشکل چه بوده است.

اوی تاکید کرد: اگر این کار راه حلی برای مشکلات امروزه کشور بود، جای بحثی باقی نمی ماند. اما در شرایط فعلی  با این روالی که در پیش گرفته ایم، فقط به مشکلات دامن زده و خواهیم زد. در هرجای دنیا وقتی شخصی تسهیلاتی را از بانک دریافت می کند و آن را در زمان معین پس نمی دهد، مشکلاتی را خواهد داشت. اما در کشورما این مساله نهادینه نشده است، عده ای با سواستفاده از هجمه های تحریمی و فشاری که از بیرون کشور وارد می شود، سعی می کنند دستگاه های داخلی را تحت فشار قرار دهند و حتی بدهی های خود را پرداخت نکنند. ما هم به عنوان دستگاه متولی مجبور می شویم که نقش واسطه را ایفا کنیم و بارها فرصت دوباره و تقسیط بدهی در نظر بگیریم.

رئیس سازمان صنعت و معدن تاکید کرد: به عنوان جایگاهی که مدیریت آن را به عهده بدهم وظیفه خودم می دانم که باید دربرابر بانک ها و متولیان آب، برق، گاز و غیره از صنایع دفاع کنم و این را وظیفه خودم می دانم که در ستاد تسهیل از ان ها دفاع کنم. اما اگر میخواهیم تسهیل واقعی در تولید ایجاد شود، باید حساب آن هایی که قصد بازپرداخت ندارند را از دیگران جدا کنیم.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *