تخلف یا حربه؟

از سال‌ها پیش وقتی خانواده‌ها برای دریافت کارنامه فرزندانشان مراجعه می‌کردند، بعد از دیدن  کارنامه قبولی و نمرات خوب فرزندانشان، اگر تمایل داشتند، یک شیرینی به نیروی خدماتی مدرسه می دادند یا کمکی به مدرسه می کردند. اما از چند سال پیش و با مشکلاتی که مدارس به دلیل عدم پرداخت سرانه با آن مواجه هستند، آن شیرینی داوطلبانه، تبدیل به گروکشی در برخی مدارس شده است.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه «گرفتن پول از اولیاء در مدارس دولتی خلاف قانون است» گفت:‌ اگر اولیاء در هنگام گرفتن کارنامه و یا زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان با این تخلف مواجه شدند آن را به ستاد نظارت آموزش و پرورش و یا اداره بازرسی این وزارتخانه گزارش کنند.

محمد قمی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیلات تا پایان مقطع متوسطه رایگان است و دولت مکلف به فراهم کردن وسیله تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور است البته طبق ضوابط آموزش و پرورش، تحصیل در مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی و شبانه منوط به پرداخت مبلغی پول است.

وی افزود: بر این اساس برای تحصیل در مدارس دولتی به هیچ وجه نباید پولی پرداخت شود، برخی از مدیران مدارس با این استدلال که سرانه پرداختی آنها کم است و نمی‌توانند هزینه مدرسه را تامین کنند از اولیای دانش‌آموزان مبالغی را دریافت می‌کنند تا هزینه‌هایشان تامین شود، این تفکری غلط است البته اولیای دانش‌آموزان به اختیار خودشان می‌توانند مبلغی را کمک کنند که این کمک نباید اجباری باشد، اگر اجباری صورت گیرد خلاف قانون بوده و باید برخورد شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: دریافت پول در قبال گرفتن کارنامه دانش‌آموزان از والدین آن‌ها تخلفی آشکار و روشن است و به هیچ وجه نباید وجه اضافی از والدین دریافت شود.

قاسم‌علی خدا بنده در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صبح امروز افزود: متأسفانه با گذشت یک ماه از پایان یافتن سال تحصیلی هنوز برخی از والدین بدهی خود را به مدارس تسویه نکرده‌اند و کارنامه تنها حربه این مدیر مدرسه برای دریافت بدهی از آنان است اما در صورتی که والدین بدهی به مدرسه نداشته باشند دریافت هیچ وجهی از جانب مدرسه قابل قبول نیست و تخلفی آشکار است و با آن مدیر متخلف برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: گرفتن پول از اولیاء در مدارس دولتی خلاف قانون است و اگر اولیاء در هنگام گرفتن کارنامه زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان یا هنگام مراجعه برای دریافت کارنامه  با این تخلف مواجه شدند آن را به ستاد نظارت آموزش و پرورش و یا اداره بازرسی و نظارت بر ارزش و عملکرد این وزارتخانه گزارش کنند.

خدابنده توضیح داد: بسیاری از دانش‌آموزانی که طی سال تحصیلی در کلاس‌های فوق برنامه مدرسه و یا کلاس‌های کنکور و تست زنی شرکت داشتند بدهی خود را با مدارس تسویه نکردند و یا چک خیلی از والدین که در قبال استفاده فرزندان از سرویس مدارس دادند برگشت خورده‌ و گروکشی کارنامه تنها حربه مدیر و مسئولان در مقابل این‌چنین افراد بدهکار است.

وی با بیان این موضوع که کمک به مدرسه نوعی مشارکت است  همه خانواده‌ها آن را قبول دارند و به‌طور حتم هیچ خانواده‌ای از پرداخت آن ممانعت نخواهد کرد ولی با توجه به وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها در پرداخت آن با مشکل مواجه هستند، مطمئنا همه خانواده‌ها از هیچ تلاشی به‌ویژه در امر تعلیم و تربیت فرزندان خود دریغ نمی‌‌کنند گفت: گرفتن وجه اجباری از خانواده‌ها به هیچ وجه موضوعیت ندارد و در صورت مشاهده با این موضوع به شدت برخورد می‌شود.

این مدیر در انتها یادآور شد و تاکید کرد: آموزش عمومی در همه جای دنیا، به شکل رایگان انجام می پذیرد که ایران نیز یکی از آن کشورهاست و اساسا دولت ها، موظفند تا جایی که امکان دارد، وسیله آموزش آحاد جامعه خویش را به بهترین و کم هزینه ترین شکل ممکن فراهم آورند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *