لزوم ورود وزارت کشور در تعیین تکلیف خدمات آتش نشانی

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در موضوع حاکمیتی بودن خدمات آتش‌نشانی تشکیک است و ضرورت دارد وزارت کشور در این خصوص وارد عمل شود.

محمد حاجیان شهری با بیان این مطلب در نشست خبری که در سالن جلسات تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان یک عضو شورا مطرح می‌کنم بررسی‌های صورت گرفته، مطالعات جامع، استعلامات وزارت کشور و سیاست شوراهای قبلی همگی نشان می‌دهد در عدم حاکمیتی بودن خدمات آتش‌نشانی تشکیک است. یعنی وزارت کشور به صراحت اعلام کرده موضوع حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست. در عین حال عده‌ای معتقد به خصوصی‌سازی هستند.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد وزارت کشور به عنوان ناظر فعالیت شهرداری‌ها به موضوع ورود پیدا کند، افزود: خوب است وزارت کشور در این زمینه دستوری بدهد. اتفاقا اگر دستور دهد که موضوع حاکمیتی نیست، بسیاری از کلانشهرها کار خصوصی‌سازی را دنبال می‌کنند و نهضتی در این زمینه شکل می‌گیرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه50 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر مشهد فعال است، توضیح داد: با توجه به استاندارد 50 هزار نفر به ازای هر ایستگاه باید گفت تعداد 16 ایستگاه دیگر مورد نیاز است.

تصمیمی گرفته شود که بعدها پشیمانی نداشته باشد

حاجیان شهری در خصوص واگذاری ایستگاه‌های آتش‌نشانی به بخش خصوصی، اظهار کرد: موضوع واگذاری ایستگاه‌ها از شورای سوم شروع شد، در شورای چهارم به نتیجه قطعی نرسید و در شورای پنجم همچنان در کش و قوس بوده و امید است تصمیمی برای شهر گرفته شود که بعدها پشیمان نشوند.

وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت شورای پنجم، محمد آذری سرپرست وقت شهرداری مشهد نامه‌ای نگاشت و تقاضای تعین تکلیف کرد. همزمان نیز قرارداد 4 ایستگاه آتش‌نشانی در دست اجرا بود. همزمان نیز به دنبال شرکت‌ها و پیمانکاران توانمند در این عرصه بودیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حالی‌ که بر اساس استعلام شربتدار، معاون وقت شهرداری از وزارت کشور، موضوع حاکمیتی اعلام شد و کار قابل واگذاری نبود.

حاجیان شهری در ادامه اظهار کرد: در آن زمان بیان شد قرار داد به مدت 2 ماه تمدید شود. اما این 2 ماه به 4 ماه افزایش یافت. سپس در لایحه 2 فوریتی که از سوی شهرداری ارائه شد قرار شد این ایستگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از برگزاری نشست‌ها و تصمیم‌گیری، در نتیجه 4 ماه تا پایان سال 96 قرارداد تمدید شد و مقرر گردید ظرف 2 ماه شهرداری در این خصوص اقدام کند. گرچه کتبا چیزی از وزارت کشور ابلاغ نشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تنها به شهرداری اعلام شده بود که می‌تواند از طریق مجلس استفساریه بگیرد، گفت: آنجا هم مشخص شد چیزی مطرح نشده که موضوع حاکمیتی است.

حاجیان شهری با تاکید بر اینکه شهرداری تمایل به خصوصی‌سازی دارد، افزود: لایحه جدید شهرداری مبتنی بر خصوصی‌سازی در خصوص 16 ایستگاه دیگر نیز است.

وی بیان اینکه با وجود استعلامات صریح، عده‌ای معتقدند این مهم می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود، ابراز امیدواری کرد: تکلیف این لایحه در صحن علنی مشخص شود و فرمانداری نیز مهر تایید بزند. کما اینکه پیش از این فرمانداری مصوباتی که به سمت خصوصی‌سازی رفته، رد کرده است.

شهرداری سال ها کار غیرقانونی انجام داده!

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اتفاقی که افتاده خصوصی‌سازی نبود بلکه واگذاری بود. بر اساس اعداد و ارقام، 78 میلیارد تومان عملیات آتش‌نشانی است و 41 میلیارد تومان امداد و نجات است. خوب است امداد و نجات به بخش خصوصی واگذار شود. اما بخش خصوصی هم می‌گوید اجرای امداد و نجات صرف برایمان صرفه ندارد.

حاجیان شهری با تاکید بر اینکه یک نفر باید مسئولیت را بپذیرد، گفت: اگر اتفاقی مانند پلاسکو رخ داد، باید مسئولان پای کار بیایند. شهرداری می‌تواند مسئولیت این کار را شهرداری بپذیرد و اقدام کند.

وی یادآور شد: اگر مبانی حقوقی وجود دارد که شهرداری برای خصوصی‌سازی باید از شورا اجازه بگیرد، پس این همه سال که مجوز نداشته کار غیرقانونی انجام داده‌اند. اگر هم نیازی به مجوز شورا نیست که بروند و کار را انجام دهند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهم فعالیت‌های این کمیسیون اشاره کرد و گفت: بررسی تدوین برنامه میان مدت 4 ساله، بررسی مبانی سیاست‌های راهبردی 1400، بررسی متمم بودجه 96، بررسی بودجه پیشنهادی 97 در حوزه خدمات شهری و غیره از دیگر اقدامات قابل ذکر است که در کمیسیون تصمیم‌گیری شده است.

حاجیان شهری با اشاره به کمبود منابع آبی، گفت: در بحث منابع آبی، استفاده از گونه‌های کم آب طلب مورد تاکید قرار گرفت. در حوزه تامین منابع آبی و تصفیه پساب‌ها 2 مورد قرارداد منعقد شد که تحویل موقت آن در شهریور ماه اجرایی خواهد شد. این مهم سبب می‌شود از حجم آب مصرفی در فضای سبز کم کرده و به سمت بهینه‌سازی آب پیش رویم.

وی در خصوص نشست‌های طولانی مدتی که با سمن‌های حوزه محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: انتظار می‌رود کمک بیشتری در این زمینه از سوی سمن‌ها به عنوان تشکل‌های مردمی صورت گیرد. گر چه بیان شده قادر نیستیم کمک‌های مادی به سمن‌ها ارائه کنیم. اما شهرداری در حوزه‌های مختلف کمک‌های معنوی می‌تواند ارائه دهد.

اعطای تسهیلات 15 میلیارد تومانی برای بهره‌برداری هر چه سریعتر مجتمع‌های ساماندهی مشاغل شهری

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد پیرامون حمایت از احداث مجتمع‌های ساماندهی مشاغل مزاحم، بیان کرد: مصوبه‌ای در اختصاص 15 میلیارد تومان اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای این منظور گذرانده شد تا هر چه سریعتر این مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسد.

حاجیان شهری با اشاره به فعالیت 5500 شغل مزاحم شناسایی شده در سطح شهر، گفت: ضرورت دارد این تعداد مشاغل ساماندهی شود. چه اینکه قانون بر اساس بند 20 ماده 55 به شهرداری تکلیف کرده است شهرداری‌ها باید در این زمینه ورود کنند.

وی در خصوص جمع‌آوری پسماندها‌، توضیح داد: پسماند در برخی کشورها خریداری می‌شود. اما در ایران باید شهرداری‌ها برای جمع آوری پسماند و دفن آن هزینه کنند و در مراحل بعدی این هزینه در قالب عوارض دریافت می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه به سازمان پسماند تاکید شده به سمت فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا حرکت کند، گفت: در مشهد به صورت میانگین بیش از 2 هزار تن زباله در روز جمع‌آوری و در 2 محل دفن می‌شود.

حاجیان شهری در خصوص راه‌اندازی خط جدید بازیافتی در مشهد، افزود: به دلیل ضعف فنی، خط هزار تنی برای بازیافت زباله طراحی و اجرا شده، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی راه‌اندازی این خط برای شهرداری را حائز اهمیت خواند و گفت: چون پیمانکار نتوانسته به تعهدات خود عمل کند، از شرکت خلعیت خواهد شد. چرا که نتوانسته با وجود فرصت‌های ارائه شده چند ساله، ظرفیت را چند برابر کند و مشکلات فنی را رفع نماید. مسیر حقوقی آن در حال اجرا است و با شرکت دیگری در حال مذاکره هستیم.

5 درصد بهره‌وری در خدمات شهری معادل 50 میلیارد تومان صرفه جویی

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه آرامستان بهشت رضا(ع) و رضوان در اختیار شهرداری است، گفت: ترافیک بسیاری در بهشت رضا(ع) وجود دارد. پس شورای چهارم آرامستان بهشت رضوان را در نظر گرفت اما برای استفاده از آن باید مشوق‌های جدی بکارگیری شود.

حاجیان شهری در خصوص احداث مسیر جدید برای آرامستان رضوان، بیان کرد: بیان شده مسیر 7 کیلومتری در مدت 8 ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه 400 مرده در آرامستان رضوان دفن شده، گفت: با توجه به اینکه خدمات این آرامستان بخش قابل توجهی از شهر مشهد را می‌تواند پوشش دهد، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده تا مراجعات بیشتری صورت گیرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بودجه معاونت خدمات شهری در سال 97 را حدود 768 میلیارد تومان در بخش عمرانی و جاری دانست و افزود: بیش از 950 میلیارد تومان مجموع بودجه خدمات شهری و سازمان‌های زیر مجموعه آن است که معادل یک سوم بودجه عمومی شهرداری محسوب می‌شود. پس حتی اگر 5 درصد افزایش بهره‌وری در حوزه خدمات شهری داشته باشیم، می‌توانیم 50 میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام دهیم.

مسیر عادی سازی زباله‌های بیمارستانی هموار شده است

حاجیان شهری در خصوص پسماندهای ویژه توضیح داد: طبق قانون شهرداری‌ها مکلف به تحویل‌گیری پسماندهای عادی و نه بهداشتی هستند. پسماندهای بهداشتی باید عادی سازی و سپس تحویل‌گیری شوند. پس باید خود بیمارستان‌ها وارد فاز عادی سازی شوند و مستقیما این کار را انجام دهند و یا با شرکت‌هایی قرارداد بسته و سپس پسماندهای عادی سازی شده را تحویل شهرداری دهند.

وی با اشاره به موضوع اعمال قانون در این زمینه یادآور شد: مطب‌های پزشکی عمدتا زیر بار نمی‌روند و دستگاه‌های بیمارستان‌ها نیز بعضا خراب است و با پیگیری‌های صورت گرفته مسیر باز شده و با حضور دادستانی، پزشکان مکلف شدند پسماندها را تحویل شرکت داده یا خود عادی سازی کنند. ضمن اینکه تعرفه پیش بینی شده به این منظور به ازای هر کیلو 1 هزار تومان است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص استفاده از آب شرب در آرامستان‌ها، گفت: آرامستان رضوان خود یک چاه دارد. در بهشت رضا هم همینطور و هر کدام منابع آبی خاص خود را دارد و از آب شرب در آنجا استفاده نمی‌شود.

استفاده 10 درصدی آب شرب در آبیاری فضای سبز

حاجیان شهری میزان نیاز آبی فضای سبز شهر مشهد را در سال 22 تا 23 میلیون متر معکب دانست و گفت: حدود 4 میلیون متر مکعب آب شرب در فضای سبز استفاده می‌شود. اما در آخرین گزارشات 2.5 میلیون متر مکعب معادل 10 درصد آب شرب در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز در هر جایی قرار است اتفاق بیافتد، مخاطرات خاص خود را دارد، توضیح داد: طوری‌ها و تابلوهایی در ساختمان‌های بزرگ می‌شود که مخاطرات به حداقل برسد.

حاجیان شهری در عین حال گفت: برشکاری در سطح شهر ممنوع است. اما در وقوع برخی تخلفات شهرداری آنقدر نیرو ندارد که تمام خیابان‌ها را بررسی کند. اگر اقدامات صورت گرفته کارساز بود که 20 هزار رای قلع بنا روی دست شهر باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به تهیه لیستی از گیاهان کم آب طلب، گفت: این لیست شامل 300 گونه گیاهی است و طی 2 هفته آینده خروجی کمیته در این خصوص اعلام می‌شود. این لیست عناوین گونه‌های گیاهی که کم آب‌طلب است که در شهر مشهد می‌تواند بکارگیری شود و طراحان فضای سبز مکلف به استفاده از آن هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در حال حاضر 12 درصد پسماند شهر بازیافت می‌شود، گفت: این رقم باید به بیش از 20 درصد برسد. گرچه شهرداری در حوزه آموزش‌های شهروندی تفکیک از مبدا ضعیف عمل کرده است.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *