برآورده کردن آرزوها از جیب دیگران!

ماجرای شکایت از پسر نوجوان مشهدی، پرده از راز تنهایی او برداشت

او 13 سال بیشتر نداشت و اغلب در خانه تنها بود. در اینترنت به دنبال شارژ رایگان می‌گشت در پی آشنایی با تله فیشینگ به اطلاعات حساب بانكي ۹ شهروند مشهدی دست یافت.

این موضوع زمانی فاش شد که یکی از مالباختگان به خاطر برداشت مشکوک از حساب بانكي‌اش، شکایت کرد. بررسي‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه از حساب بانكي چند شهروند ديگر نيز وجوهي برداشت شده و كارشناسان در ادامه تحقيقات علمي خود عامل اين اقدام مجرمانه كه پسر 13ساله‌ای را شناسایی کردند.

پسر نوجوان پس از احضار پلیس فتا، عشق به گوشی را انگیزه فعل مجرمانه خود دانست و گفت؛ از آنجایی که پدر و مادرم توانایی خرید گوشی تلفن همراه هوشمند را نداشتند، وقتم را در فضای مجازی صرف بدست آوردن شارژ رایگان می‌کردم.

او به همين خاطر با کانالی که فروش نرم افزارهای هک و نفوذ را آموزش می‌داد، آشنا شده و در پی این آشنایی اقدام به نصب این نرم افزار کرده و با بدست آوردن اطلاعات حساب بانکی 9 تن از کاربران، تنها از دو حساب مبلغ ۶ میلیون ریال پول برداشت كرد. او با اين پول براي خودش گوشي تلفن همراه مي‌خرد اما با فرا رسيدن فصل تابستان در روياي دوچرخه به سر مي‌برده كه از اين طريق با مراجعه به سايت شيپور يك دستگاه دوچرخه خريداري مي‌كند.

این پسر كه نمي‌دانست دوچرخه خریداری شده‌اش سرقتي است از سوي پليس شناسايي و به ناچار دوچرخه را به مالك آن تحويل مي‌دهد اما پس از گذشت چند روز كارشناسان پليس فتا او را دستگير مي‌كنند.

نكته قابل توجه نحوه‌آشنايي و علاقمندي پسر نوجوان به فضای سایبری بوده و آن اين كه بنابر اظهارات اين پسر 13 ساله از 2سال قبل، رايانه كيفي خواهرش وسیله بازی‌های رایانه‌ای‌اش بوده و از یک سال قبل که اینترنت داشته در جستجو با کانال‌ها و گروه‌ها با پخش تبلیغات شارژهای رایگان دریافت می‌کرده.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اين مطلب كه اقدامات قانوني در اين رابطه با هماهنگي مراجع قضايي به عمل آمده است، گفت: به والدین توصیه مي‌كنيم هرگز بدون نظارت آگاهانه، فرزندان خود را در فضای سایبری تنها نگذاشته و با کشف استعداد و خلاقیت فرزندان خود آن‌ها را در هدایت مسیر تربیتی به سمت فرهنگ ارزشمند انسانی کمک كنند.

سردار كريمي تاكيد كرد: والدین عزيز در صورتی که استعداد خاصی را در فرزند خود مشاهده می‌كنند با مراجعه به سازمان‌های ذی‌ربط نظیر پارک علمی فناوری و ادارات آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط در شکوفایی هرچه بهتر این استعدادها تلاش نمایند.

رابطه جرم و آرزوها در نوجوانان

یک جرم شناس در رابطه با علل وقوع جرم و بزه توسط نوجوانان و کودکان گفت: ‌در حقيقت وقتي کودکان در معرض خشونت يا عقايد منفي و ناپاک قرار گيرند، اين عقايد در ذهن‌شان ثبت مي‌شود و از آن پس تمام عمر در معرض آسيب‌هاي آن خواهند بود. با اين‌حال، برخي کودکان و نوجوانان، در طول هفته ساعت‌ها به تماشاي قتل، جنگ‌ و جرم مي‌نشينند، بدون آن‌که بزرگ‌ترها به آن‌ها بگويند زندگي حقيقي شباهت چنداني به اين‌ها ندارد. يکي از آسيب‌هاي جديِ تماشاي برنامه‌هاي پر از خشونت، القاي اين نکته است که خشونت در زندگي امري عادي است و کار‌هايي مثل تيراندازي و کلاهبرداري راه‌هايي ميان‌بر براي رسيدن به موفقيت هستند. به اين ترتيب، اين بي‌اعتقادي اغلب آن‌ها را به سمت مسير اشتباه در آينده هدايت مي‌کند.

محسن محققی در ادامه افزود: دومين علت آمار بالاي جرايم نوجوانان به ويژگي‌هاي شخصيتي اين گروه بازمي‌گردد. نوجوانان فعلي عموماً نسبت به نسل پيشين خود، تمايل بيشتري به ايجاد شورش و آشوب دارند. همچنين اين گروه نسبت به نسل‌هاي پيش از خود استقلال‌طلبي بيشتري دارند و هنگامي‌ که اين گرايش از حد بگذرد، مشکل‌ساز خواهد شد. در حقيقت بسياري از آن‌ها نمي‌خواهند تمام اصول و عقايد سنتي را بپذيرند. بعضي از اين اصول، براي آنکه شخصاً تجربه و آموخته شوند، بسيار مناسبند. نوجوانان به شنيدن نصيحت‌هاي ديگران تمايلي ندارند و اگر آن‌طور که خودشان مايلند رفتار کنند، ممکن است بدون اينکه بفهمند و واقعاً قصد ارتکاب جرم داشته باشند، گرفتار آن شوند.

وی تصریح کرد: سومين عامل تأثيرگذار در ميزان جرايم نوجوانان، افزايش آمار خانواده‌هاي تک‌ سرپرست است. مطالعات نشان مي‌دهد آمار بزهکاري نوجوانان در خانواده‌هاي تک‌ سرپرست، دو برابر بيشتر از خانواده‌هاي معمولي است. بچه‌ها در چنين خانواده‌هايي کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرند و در نتيجه از جانب ديگران احساس بي‌اعتنايي يا تبعيض مي‌کنند. اين حس در نهايت، منزوي شدن، مخالفت و بدبيني آن‌ها نسبت به جامعه را در پي خواهد داشت. احساسي که از کمبود عشق والدين سرچشمه مي‌گيرد.

این جرم شناس در پایان خاطرنشان کرد: درک متقابل بين والدين و کودکان است. در واقع نظارت و راهنمايي والدين يکي از عوامل کليدي است که با پايه‌گذاري ارزش‌ها در ذهن کودک، او را براي همة عمر تربيت مي‌کند، همانند زميني که براي کشت کردن بايد اول به خوبي آماده شود. براي انجام اين وظيفة خطير، والدين بايد زمان بيشتري را به کودکان خود اختصاص دهند و صبورانه وظيفة آموزش خانواده را برعهده گيرند. در صورتي که اين کار به شايستگي انجام پذيرد، مي‌توان شاهد از بين رفتن ناسازگاري‌ها و اختلال ميان نسل‌ها بود.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *