افزایش ظرفیت به 500 تن

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در صورت محیا شدن زیرساخت‌های لازم، ظرفیت تولید قارچ‌های ارینجی به 500 تن در سال قابل افزایش خواهد بود.
به گزارش ایسنا، جواد جانپور افزود: مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی زیرمجموعه گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بوده که در سال 81 رسما فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: این مجموعه فعالیت خود را با تولید بذر قارچ خوراکی دکمه‌ای (اسپاون) و صدفی آغاز کرده است و طی چند سال فعالیت آن بیش از 200 تن اسپاون این دو قارچ خوراکی را به تولید کنندگان قارچ در داخل و خارج از کشور عرضه کرده است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: از حدود 2 سال گذشته تاکنون فعالیت‌های این مجموعه تخصصی‌تر شده و با نگاه ویژه به گسترش تولید قارچ‌های خوراکی و دارویی، مسیر تولید نژاد و اصلاح قارچ خوراکی دیگر و همچنین تولید بستر کشت و میوه این قارچ‌های خوراکی در مرکز خدمات تخصصی تغییر پیدا کرده است.
جان‌پور عنوان کرد: با حمایت ویژه ریاست محترم جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، معاونت پژوهشی و معاونت پشتیبانی این جهاد، شرکتی با هدف تولید انواع قارچ خوراکی و دارویی در حال شکل‌گیری و ایجاد است. فعالیت این شرکت شروع شده و تولید بذر و بستر کشت چند نوع قارچ خوراکی- دارویی را در برنامه تولید دارد.
وی تصریح کرد: در این شرکت واحد تولید بستر کشت و واحد تولید میوه به صورت مجزا فعالیت می‌کنند. در همین راستا مجموعه‌ای با 7 سالن کشت در 35 کیلومتری مشهد در حال راه‌اندازی و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در داخل دانشگاه فردوسی گلخانه پایلوت تحقیقات قارچ‌های دارویی را داریم و در این مجموعه تولید بذر و بستر کشت قارچ‌هایی دارویی انجام می‌گیرد. تحقیقات هدفمند برای فرمولاسیون بستر کشت و اصلاح‌نژاد برای صفات مطلوب زراعی در برنامه این مجموعه قرار دارد.
جانپور تاکید کرد: طبق آمار‌های رسمی (FAO) در سال 2016، ایران با تولید حدود 150 هزار تن رتبه هفتم را در بین تولید کنندگان قارچ‌های خوراکی داشته است.
وی بیان کرد: در این رتبه‌بندی ایران پس از چین، ایتالیا، آمریکا، هلند، لهستان و اسپانیا رتبه هفتم را دارد. این درحالی است که در ایران بیش از 99 درصد تولید قارچ خوراکی به قارچ خوراکی دکمه‌ای اختصاص پیدا کرده است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: قارچ دکمه‌ای که در کشور شناخته شده است ودر مجموعه شرکت قارچ های خوراکی و دارویی نیز این قارچ تولید می‌شود با این تفاوت که تحت نظارت اعضا هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی در مراحل میوه‌گیری و تولید آن از هیچگونه سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود و حذف آلودگی‌ها و عوامل کاهنده تولید با روش‌هایی انجام می‌گیرند که در نهایت به تولید یک محصول سالم منجر گردد. همچنین از نژادهای پر محصول اصلاح شده قارچ دکمه‌ای نیز برای تولید در این مجموعه استفاده می‌شود.
جانپور اضافه کرد: قارچ ارینجی (شاه صدف) قارچ دومی بوده که در شرکت قارچ‌های خوراکی و دارویی در حال تولید بوده برای تولید این قارچ از بستر کشت و نژاد اصلاح شده که در نتیجه طرح‌های پژوهشی است استفاده می‌شود، در حال حاضر خط تولید قارچ ارینجی در حال صنعتی شدن است و به زودی توان تولید بالاتری را پیدا خواهد کرد.
وی گفت: قارچ ارینجی یکی از قارچ‌های شناخته شده در دنیا بوده و تولید آن در حال افزایش است. در دهه اخیر شاهد آن بودیم که حجم تولید انواع قارچ‌های صدفی به خصوص قارچ ارینجی (شاه صدف) افزایش پیدا کرده است و از حجم تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای در طی این سال ها کاسته شده است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: مشکلات تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای از جمله هزینه بالای تولید به دلیل مصرف خاک پوششی و نیروی کارگری (در مراحل تخته کوبی، خاکدهی، رافلینگ، برداشت) و مصرف آب به دلیل نیاز به شستشوهای مکرر و … از یک سو و ماندگاری پایین محصول از سوی دیگر باعث می‌شود این صنعت در معرض خطر قرار گیرد.
جانپور اظهار کرد: مذاکرات اولیه برای صادرات میوه و بستر کشت این قارچ به چند کشور همسایه انجام شده است و با برطرف شدن برخی مشکلات در ارسال محصول به این کشورها، امکان صادرات برای این محصول وجود دارد.
وی تاکید کرد: در فاز اول ظرفیت تولید برای مجموعه تولید قارچ ارینجی، 200 تن بستر کشت در سال است که پیش‌بینی می‌شود در صورت محیا شدن زیرساخت‌های لازم، این ظرفیت تولید به 500 تن در سال قابل افزایش خواهد بود.
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از دلایلی که مردم در غرب کشور به سمت قارچ‌های وحشی و کوهی تمایل پیدا می‌کنند، طعم، شکل ظاهر و خواص غذایی و دارویی آن است، اظهار کرد: قارچ ارینجی یکی از گونه‌های نزدیک به گونه‌های وحشی است که در شرایط کاملا کنترل شده و به صورت پرورشی تولید می‌شود و بنابراین می‌توان به مشتاقان مصرف قارچ‌های کوهی بدون خطر سمی بودن آن‌ها، مصرف این قارچ پرورشی را پیشنهاد کرد.
جانپور اضافه کرد: در حال حاضر در بیشتر هایپرمارکت‌های سطح شهر مشهد قارچ‌های ارینجی در حال عرضه است.
وی در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده در مجموعه کاری خود، ادامه داد: در مجموعه کاری خود برای 8 نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال را فراهم کردیم و با توجه به بحث فروش و توزیع حدود 25 نفر هم به صورت غیرمستقیم مشغول هستند.
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه نظام تک کشتی در امور کشاورزی یک سیستم بسیار ریسک‌پذیر است، خاطرنشان کرد: زیرا در این سیستم به محض وارد شدن تنش و یا بیماری احتمال درگیر شدن کل مجموعه تولید وجود دارد، تک کشتی بودن قارچ خوراکی دکمه‌ای در ایران در سنوات گذشته نیز چنین مشکلاتی را به وجود آورده است.
جانپور افزود: اتفاقی که در خرداد سال جاری در مورد قارچ‌های سمی افتاد، از دو منظر قابل بررسی است، موضوع اول، مسائل و مشکلات درمانی و متاسفانه فوت تعدادی از هموطنان‌مان که بسیار متاثر کننده بود و مسئولین مربوطه بایستی در این موضوع ورود کنند و با آگاهی بخشی مردم از تکرار آن جلوگیری به عمل بیاورند و موضوع دوم، لطمات و خساراتی است که تولید کنندگان قارچ خوراکی به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست و شایعه سمی بودن قارچ‌های پرورشی مواجه شدند.
وی بیان کرد: اگر در صنعت قارچ کشور محصولات جایگزین و یا صنایع تبدیلی (به تعداد و گستردگی کامل) و همچنین امکان صادرات قارچ خوراکی دکمه‌ای وجود داشت، در صورت تحمیل چنین تنش‌هایی به بازار، می‌توان با مدیریت صحیح از آن‌ها گذر کرد. در صورتی که در حال حاضر اینگونه نیست و شوک‌های وارد شده به بازار قارچ خوراکی باعث نابودی تعدادی از تولیدکنندگان می‌شود.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *