ارز مسافرتی، رفتنی است؟

پس از اعلام سیاست  بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن دلار با نرخ 4200 تومان در فروردین ماه، نگرانی زیادی برای افرادی که قصد مسافرت خارجی داشتند به وجود آمد تا اینکه اعلام شد سالی یکبار به هر مسافر 1000 یورو به قیمت حدود 5400 تومان یا ارزمعادل آن تخصیص داده می‌شود که البته این میزان برای کشور‌‌های مشترک‌المنافع ، 500 یورو تعیین شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با گذشت حدود 3 ماه از اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی، روز به روز انتقادات نسبت به قیمت و روش تخصیص ارز بیشتر شد تا اینکه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی به آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده که تخصیص ارز مسافرتی تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت، همین خبر کافی بود تا برنامه سفرهای تابستانی تغییر کند، آژآنس‌های مسافرتی قیمت‌ها را بالا بردند و تقاضا برای سفرها نیز بیشتر شد.

این افزایش قیمت به گونه ای بود که تور7 روزه به مقصد صربستان که قیمت آن در خردادماه 2 تا 2 ونیم میلیون تومان بود در تیرماه با قیمت 4 میلیون‌تومان فروخته شد.

قیمت‌ تور‌های سنگاپورکه در اردیبهشت یک میلیون و600هزارتومان تا 2میلیون تومان بود نیز درماه اول تابستان به 4 میلیون تومان رسید.

همچنین تورهای 7روزه تفلیس با افزایش یک میلیون تومانی نسبت به خرداد‌ از یک میلیون و800 هزار تومان به 2میلیون و 800هزار تومان رسیده‌اند.

قیمت تور 7روزه به مقصد کوش ‌آداسی هم از  4 میلیون و 300 هزار تومان به 5میلیون و 600 هزارتومان افزایش یافته است.

هزینه سفر به مالزی هم با حدود 2 میلیون تومان افزایش از 3میلیون تومان به 5میلیون تومان رسیده است.

گرچه پیگیری‌های بیشتر نشان داد که بانک مرکزی هیچ دستوری مبنی بر قطع ارز مسافرتی در تیرماه به آژانس‌ها ابلاغ نکرده و رییس بانک مرکزی هم اعلام کرده که “برنامه‌ای برای حذف ارز مسافرتی نداریم ” اما ظاهرا مردم  به این اظهارات ریس کل   اعتماد ندارند و همچنان تب انجام سفرهای تابستانی تا پایان تیرماه داغ است.آژانس‌ها نیز در این میان با استفاده از جو موجود به دنبال کسب سود بیشتر هستند.

دراین زمینه یکی از کارمندان یک آژانس مسافرتی اذعان کرد که سیر افزایش قیمت‌ها واقعا سرسام‌آوراست به طوری که ممکن است الان قیمت یک تور  3 میلیون و400هزارتومان باشد و یک ساعت دیگر به 3 میلیون و 800 هزار تومان برسد، او پیشنهاد کرد اگر قصد سفر داریم هر چه سریع تر برای ثبت‌نام تور اقدام کنیم.

بر اساس این اگرچه بانک مرکزی تاکید کرده که برنامه ای برای حذف ارز مسافرتی ندارد اما همچنان شایعه حذف ارز مسافرتی دهان به دهان می چرخد. ضمن اینکه ادامه وضع موجود هم سو استفاده بسیاری از آژانس‌ها را در پی داشته به طوری که با تبلیغاتی با عنوان سفر ارزان به مقصد هند، مالزی، چین، تایلند و دیگر کشور‌ها حواله ارز مسافران را می گیرند تا از مابه‌التفاوت قیمت ارز دولتی با آزاد به سود برسند، البته که در صورت ادامه کاهش قیمت دلار با فعالیت بازار ثانویه، احتمالا بازار این نوع دلالی برچیده خواهد شد.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *