گروه: ورزش
تاریخ: ۱۰:۴۶ :: ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
ورزش و حیطه‌های اثر گذار

وحید داودی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی کاربردی تأثیر ورزش در اجتماعی شدن اغلب مطالعات اجتماعی شدن در ورزش، حول دو مسأله متمرکز بوده است: اجتماعی شدن در ورزش و اجتماعی شدن از طریق ورزش. در اولی فرد در نقش ورزشی مانند «ورزشکار» اجتماعی می‌شود و در دومی به یادگیری نگرش‌ها، ارزش‌ها، مهارت‌ها و گرایش‌هایی کلی: مانند جوانمردی، انضباط […]

وحید داودی

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی کاربردی

تأثیر ورزش در اجتماعی شدن

اغلب مطالعات اجتماعی شدن در ورزش، حول دو مسأله متمرکز بوده است: اجتماعی شدن در ورزش و اجتماعی شدن از طریق ورزش. در اولی فرد در نقش ورزشی مانند «ورزشکار» اجتماعی می‌شود و در دومی به یادگیری نگرش‌ها، ارزش‌ها، مهارت‌ها و گرایش‌هایی کلی: مانند جوانمردی، انضباط و … اشاره دارد. اجتماعی شدن از طریق ورزش عبارت است از تأثیر ورزش بر باورها، نگرش‌ها و … .

تأثیر ورزش در شخصیت

شخصیت اجتماعی بیان کننده رشد صحیح و طبیعی روانی افراد است. لذا افراد ورزشکار را از فردگرایی و خود محوری خارج کرده و رشد روحیات طبیعی را در فرد بهبود می‌بخشد که در نتیجۀ شکوفا شدن این استعداد، فرد با سایر افراد اجتماع آسانتر ارتباط برقرار کرده و در کنار آنها زندگی می‌نماید. دیدگاهی اعتقاد دارد که ورزش به عنوان واسطه و عامل ارتباط بین فرد با خودش یا دیگران است. این شناخت چند جنبه‌ای می‌تواند در سازگاری‌های اجتماعی و شخصیت دخیل باشد. تغییرات ناشی از ورزش در شخصیت، به تدریج و به آهستگی و پس از سال‌ها روی می‌دهد.

تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران

شرکت در برنامه‌های ورزشی شرایطی را بوجود می‌آورد تا شخصیت و ماهیت افراد بروز نماید، لذا رفتار و اعمال ناشایسته جایگزین خصایص انسانی و رعایت قوانین می گردد. بدین گونه هر فردی می تواند از احترام لازم در بین دسته و جامعه خود برخوردار گردد. این ارتباط مطلوب به مرور شکل گرفته و به صورت اخلاق در آمده و به قلمروهای خارج نیز انتقال می یابد.

تأثیر ورزش در کاهش افسردگی

به عقیدۀ محققین، ورزش باعث شادی و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس می‌گردد، زیرا افراد افسرده یا اعتماد به نفس ندارند یا میزان آن در آنان بسیار پایین است. ورزش احساس رضایت باطنی شخص را بالا برده و فرد حس می‌کند که به موقعیت‌هایی دست یافته است. ورزش در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی تأثیر به سزایی دارد. ۳۰ دقیقه ورزش در روز می‌تواند آثار افسردگی را به اندازه برخی روش‌های روانی- درمانی و داروهای ضد افسردگی کاهش دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس، بررسی روان پزشکان نشان می‌دهد روزانه ۳۰ تا ۳۵ دقیقه ورزش می‌تواند آثار و عوارض افسردگی را تا نصف کاهش دهد و این کار برابر با تأثیر روش‌های درمانی متداول و مصرف برخی داروهای افسردگی می‌باشد. فواید ورزش در بهبود افسردگی به طور فهرست‌وار: احساس کاهش قابل ملاحظه غم و اندوه – افزایش اعتماد به نفس – ایجاد احساس موفقیت – افزایش خلاقیت‌های فردی

ادامه دارد…

انتهای خبر/