پپسی قربانی یک تسویه حساب سیاسی

شامگاه پنجشنبه هفته گذشته همایش روز ملی صنعت و معدن در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد. این همایش که هر سال با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در جهت تکریم برترین‌های این حوزه  برگزار می‌شود امسال دستخوش یک نکته چالش برانگیز شد.

عکس‌های این مراسم نشان می‌داد در سال حمایت از کالای ایرانی و در مراسمی با حضور صدها برند ایرانی، حامی مالی همایش، یک برند نوشابه آمریکایی به نام پپسی است. این خبر  ابتدا از چند کانال خبری منتشر شد و به سرعت در تمام سایت‌های خبری، جراید استان و حتی برخی شبکه‌های خارجی نشر یافت.

پس از این اتفاق بود که سید حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اخبار منتشر شده را یک شانتاژ خبری خواند و پپسی را حاصل یک سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی موفق دانست که محصولاتش تماما در کشور و با مواد اولیه داخلی تولید می‌شوند.

صبح‌امروز برای بررسی دقیق‌تر این موضوع و نگاه جامع به زوایای مختلف آن به سراغ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازگانی خراسان رضوی و ایران رفته و نظر وی را در این خصوص جویا شده است.

طرح این موضوع یک حرکت سیاسی است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و ایران گفت: بدون شک طرح این موضوع جهت دار بوده چرا که رسانه‌هایی که برای اولین بار این موضوع را منتشر کردند از آن به عنوان «افتضاح اصلاح طلبان» یاد کردند در حالی که این همایش از جانب یک تشکل صنفی و صنعتی برگزار می‌شد و دارای خط و مشی سیاسی نبود.

مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: این‌ اقدامات همه بازی‌های سیاسی است، این جریان‌ها باید از واردات بی‌رویه‌ای که موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شد انتقاد می‌کردند نه از سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشور موجب اشتغال شده است. این‌ها جریاناتی هستند که «نعل وارونه می‌زنند».

بهاروند ادامه داد: کسانی که این مباحث را به عنوان یک نقد مطرح کردند حتی الفبای اقتصاد را نمی‌دانند، آن‌ها بیرون گود اقتصاد نشسته‌اند و تنها به دنبال تسویه حساب سیاسی هستند. جمعی که در همایش حضور داشتند همه از فعالین اقتصادی مطرح بودند اما اعتراضی به تبلیغات این شرکت نداشتند چرا که به خوبی می‌دانند که این کالا در داخل کشور تولید و ایرانی محسوب می‌شود.

آغاز موضوع از رسانه‌های جهت‌دار بوده

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: متاسفانه موضوع تبلیغات این برند در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در حین برگزاری همایش روز صنعت و معدن ابتدا توسط چند کانال و رسانه جهت دار با نیت مشخص مطرح شد و بعد در رسانه‌های مختلف استان بازتاب پیدا کرد و بدون آگاهی از این موضوع که محصولات این برند در داخل کشور تولید می‌شود به آن حمله شد و حتی در رسانه‌های معاند خارجی نیز نشر پیدا کرد.

وی افزود: این همایش مراسمی است که هر ساله در روز ملی صنعت و معدن جهت تقدیر از فعالین این حوزه برگزار می‌شود. در این همایش شرکت‌های مختلف فعال در این حوزه به عنوان حامی مالی همکاری می‌کنند که امسال نیز شرکت‌هایی چون ایران خودرو و پپسی این حمایت را صورت دادند.

بهاروند ادامه داد: در تمام دنیا کالاهای مختلف با برندهای مختلف وجود دارند که برای گسترش فعالیت برند خود در دیگر کشورها حضور یافته و سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس از یافتن بازار مناسب و قدرت گرفتن برند، تکنولوژی خود را وارد کرده و به مرور آن را به کشور میزبان واگذار می‌کند.

کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان این که کشور ما نیز برای شکوفایی اقتصادی نیاز ویژه‌ای به سرمایه‌گذری خارجی دارد، اظهار کرد: اکنون نیز شرکت نیسان شرق که یک مجموعه هلدینگ بزرگ است چنین ماموریتی را در کشور ما دارد. من به جرات می‌گویم که تا 99 درصد محصولات این مجموعه در داخل تولید شده و حتی گاهی عصاره اصلی که باید وارداتی باشد را درداخل کشور تولید می‌کنند.

وی افزود: همه این موضوع را مطرح می‌کنند که باید از کالاهای تولید داخل کشور و کالاهایی که مشابه داخلی دارد باید حمایت شود اما کالاهایی نیز وجود دارند که مشابه داخلی ندارند. کارخانه‌هایی مثل سامسونگ و ال‌جی تبلیغات بسیار گسترده‌ای در کشور دارند اما انتقال تکنولوژی و اشتغال‌زایی بالایی در کشور نداشته‌اند.

پپسی تنها یک نام خارجی را یدک می‌کشد

بهاروند ادامه داد: شرکت نیسان شرق یک شرکت کاملا ایرانی است که بالغ بر هزار کارگر و مهندس را به کار گرفته‌اند و کالایی را تولید می‌کنند که تمام فرآیندهای آن در داخل کشور انجام می‌شود. حمایت از این کالا حمایت از تولید و کارگر ایرانی است چرا که کمترین میزان واردات را دارد و تنها نام پپسی را به عنوان یک برند با خود یدک می‌کشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما در کشور محصولات دیگری نیز به این شکل داریم که با انتقال تکنولوژی در داخل کشور تولید شده اما هنوز با نام برند اولیه خوانده می‌شوند. از جمله این محصولات می‌توان به خودروهای پژو در ایران اشاره کرد که سال‌ها است به طور کامل در کشور تولید می‌شوند اما همچنان نام پژو را با خود یدک می‌کشند و کسی از آن‌ها به عنوان کالای خارجی یاد نمی‌کند.

وی افزود: سابقه حضور کارخانه پپسی در ایران به حدود سال 1332 بازمی‌گردد و سال‌ها است که برای کارگران و مهندسان ایرانی اشتغالزایی کرده است و البته که انتقال تکنولوژی خوبی داشت است.

 اقتصاد هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی شکوفا نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و ایران  گفت: اقتصاد کشور ما در سال‌های گذشته آسیب‌های بسیار جدی دیده است و نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری خارجی دارد. هیچ کشوری حتی بزرگانی مثل چین نمی‌توانند بدون سرمایه‌گذاری خارجی شکوفایی اقتصادی داشته باشند.

بهاروند ادامه داد: اکنون کشور ما برای بروز رسانی صنعت نفت و گاز نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه دارد، آیا ما چنین سرمایه‌‌ای را در داخل کشور داریم؟ به جرات می‌توان گفت حتی یک دهم آن را نداریم.

وی افزود: این یک اصل است که هر اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذار خارجی دارد چرا که با هر سرمایه‌گذاری کوچکی در هر کارخانه‌ای صدها نفر مشغول به کار می‌شوند. تمام کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذار امتیازات ویژه‌ای قائل می‌شوند تا به هر نحوی جذب شوند، چون با ورودش ضمن اشتغالزایی و آموزش کارگران و مهندسان، با انتقال تکنولوژی می‌تواند قیمت تمام شده بسیاری از محصولات را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: این همایش در راستای حمایت از تولیدکنندگانی برگزار شد که در شرایط بد اقتصادی کشور و وجود موانع بسیار همچنان دست از تلاش نکشیده‌اند. من از ابتدا تا انتهای این مراسم حضور داشتم و رضایت را در چشمان همه افراد حاضر،  به ویژه کسانی که از آن‌ها تقدیر می‌شد می‌دیدم چرا که این افراد حس می‌کردند هنوز هم کسانی هستند که زحمات آن‌ها را ببینند و از آن‌ها حمایت کنند، اما برخی سعی در تلخ کردن این شادی و رضایت دارند.

حضور برندهای مطرح جهانی، آرزویی که سال‌ها در انتظارش هستیم

این موضوع در نگاه اول همانقدر مضموم بود که برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌ بودند، اما اگر کمی در این موضوع دقیق شویم خواهیم دید که حضور چنین شرکت‌هایی در کشور و سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی آن‌ها دقیقا همان چیزی است که در چند سال اخیر انتظار آن را در قالب برجام می‌کشیم.

به طور قطع وقتی تقریبا تمام مواد اولیه کالایی از داخل کشور تامین شده و فرآیند تولید آن نیز به دست کارگران و مهندسی ایرانی شکل بگیرد، محصول داخلی است و نمی‌توان صرف یدک کشیدن یک برند خارجی آن را یک کالای خارجی دانست. شاید جو بوجود آمده در خصوص این موضوع را بتوان حاصل یک نگاه غلط و یا ناقص رسانه‌ای به این موضوع دانست که باید مورد تامل بیشتری قرار می‌گرفت.

انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *