15 تیرماه؛ آخرین مهلت برای بی‌خطرسازی

معاون دادستان مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: به دستگاه‌هایی که طبق قانون در دفع و عادی‌سازی زباله‌های پزشکی وظیفه نظارتی دارند و همچنین مراکز درمانی هشدار می‌دهیم که تا 15 تیر ماه مهلت دارند به وظایف قانونی خود در زمینه دفع بهداشتی زباله‌های پزشکی اقدام کنند در غیر این صورت در هر سمت و جایگاهی که باشند، تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و مجازات خواهند شد.

قاضی محمد بخشی محبی با بیان اینکه زباله‌های پزشکی برای سلامت افراد می‌تواند خطرناک باشد، اظهار کرد: طبق قانون نظارت بر عادی‌سازی و دفع زباله‌های ویژه به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست استان است که در این زمینه با مدیرکل این سازمان دیدار و گفت و گو داشتیم و تذکرات لازم را دادیم.

وی افزود: همچنین در آخرین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و بهداشت غذایی، به دستگاه‌های ذیربط و مراکز درمانی مهلت‌های 24 ساعته، 48ساعته و 72 ساعته به همراه تذکرات جدی داده شد و به دانشگاه علوم پزشکی نیز اعلام کردیم نمی‌خواهیم در مرحله اول با بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و پزشکان که برای دفع بهداشتی زباله‌های پزشکی و بیمارستانی خودشان اقدام نمی‌کنند، برخورد قضایی داشته باشیم لذا بهتر است ظرف مهلت تعیین شده از قانون تبعیت کنند.

بخشی محبی اضافه کرد: طبق ماده 668 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که باعث تهدید بهداشت عمومی و محیط زیست شود، مجازات تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است لذا آخرین مهلت برای اجرای قانون 15تیرماه در نظر گرفته شده و اگر تبعیت نکنند با برخورد جدی دادستانی تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی و مجازات حبس تا یک سال روبرو خواهند شد.

معاون دادستان مشهد گفت: توقع داریم تمامی دستگاه‌ها که در این زمینه وظایف قانونی دارند در اجرا و تبعیت از قانون پیشگام شوند در غیر این صورت افرادی که تخلف کنند در هر سمتی که باشند با آنها برخورد خواهد شد و علاوه بر اینکه به مردم معرفی می‌شوند، تحت پیگرد قانونی نیز قرار خواهند گرفت.

هزار مطب در مشهد زباله عفونی تولید می‌کنند

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه در کنار 33 بیمارستان و تعداد زیادی درمانگاه، در حال حاضر 6 هزار مطب در مشهد زباله پزشکی تولید می‌کنند، اظهار کرد: در این میان تنها بیمارستان‌ها دارای دستگاه اتوکلاو برای عادی‌سازی زباله‌های خطرناک پزشکی هستند.

ابوالفضل کریمیان بیان کرد: طبق قانون وظیفه مدیریت زباله‌های ویژه مانند زباله‌های عفونی بر عهده تولید کننده است و در صورتی که ویژگی این زباله‌ها به زباله عادی تبدیل شود، مدیریت پسماند آن را با دریافت هزینه جمع‌آوری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اما برخی از دست اندرکاران از قانونن تمکین نمی‌کردند لذا معاون دادستان مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم به این موضوع ورود پیدا کرده و با حمایت دستگاه قضایی کارگروه‌هایی برای دفع پسماندهای ویژه تشکیل شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بیشتر بیمارستان‌ها برای رفع خطر و عادی‌سازی زباله های پزشکی خود دستگاه اتوکلاو دارند، اظهار کرد: اما باید مشخص شود روند عادی‌سازی زباله‌های پزشکی درست انجام شده تا شهرداری مشهد آنها را جمع‌آوری کند، زیرا طبق قانون پذیرفتنی نیست تنها به صرف اینکه بیمارستان بگوید زباله‌ها بی‌خطر شده‌اند آنها را جمع‌آوری کنیم.

کریمیان تصریح کرد: براساس قانون مدیریت پسماند نظارت بر روند بی‌خطر شدن زباله‌های بیمارستانی و سایر زباله‌های ویژه و تایید آن بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست استان است که باید بازدید‌های دوره‌ای انجام داده و عادی شدن زباله ها را کتبا تایید کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد مقدس گفت: اما به دلیل نبود دستورالعملی برای این کار اختلاف میان شهرداری و بیمارستان‌ها بالا گرفته لذا اعلام کردیم تا مسئولیت‌های هر دستگاه طبق قانون مشخص نشود، زباله‌های بیمارستانی را جمع نخواهیم کرد که در این میان دادستانی وارد موضوع شده و ضمن تشکیل کارگروه‌هایی از سازمان حفاظت از محیط استان خواست تا در خصوص دستورالعمل نظارت بر بی‌خطر شدن زباله‌های پزشکی از مرکز استعلام بگیرد.

وی افزود: براساس استعلام گرفته شده، سازمان حفاظت از محیط زیست استان موظف شد با پایش‌های دوره‌ای بر روند عادی‌سازی زباله‌های پزشکی نظارت کرده و پس از تایید، شهرداری این زباله‌ها را جمع‌آوری و در محل‌های تایید شده از سوی حفاظت از محیط زیست دفن کند.

کریمیان با بیان اینکه از بین 33 بیمارستان، زباله‌های پزشکی 7 بیمارستان تاییدیه زباله عادی را ندارند، ادامه داد: این در حالی است که هیچ یک از درمانگاه‌های شهر و حدود 6 هزار مطب نیز که زباله پزشکی تولید می‌کنند، دستگاه اتوکلاو یا سایر دستگاه‌های عادی‌کننده زباله‌های پزشکی را ندارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: با توجه به این مهم یا باید این کار توسط بخش خصوصی انجام شود و یا باید هزینه آن را به شهرداری پرداخت کنند تا زباله‌هایشان جمع‌آوری شود و در این میان نظارت بر عادی‌سازی و بی‌خطر کردن زباله‌های پزشکی این مراکز توسط بخش خصوصی نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و حفاظت از محیط زیست استان است.

وی گفت: شهروندان باید بدانند که زباله‌های پزشکی به هیچ عنوان بازیافت نمی‌شوند و تحت نظارت و در مکان‌هایی که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مشخص می‌شود جدا از زباله‌های عادی دفن می‌شوند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *