برجام در اغما

معاون وزير خارجه کشورمان با هشدار در مورد اينکه اکنون برجام با از دست دادن نقطه تعادلي خود در آي سي يو است، گفت: اگر اروپا و ديگر امضاکنندگان برجام مي‌خواهند اين توافق هسته‌اي را حفظ کنند بايد فداکاري بيشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمريکا و تحريم‌هاي دوباره اين کشور عليه ايران را جبران کنند. سيدعباس عراقچي در گفت‌وگو با يورونيوز درباره چگونگي حفظ برجام پس از خروج آمريکا از اين توافق هسته‌اي گفت: امروز در کنفرانس مربوط به ايران گفتم برجام در آي سي يو است چرا که مهم‌ترين نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمريکا از برجام است. حال اگر اروپا و ديگر امضاکنندگان برجام مي‌خواهند اين توافق هسته‌اي را حفظ کنند بايد فداکاري بيشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمريکا و تحريم‌هاي دوباره اين کشور عليه ايران را جبران کنند. وي افزود: برجام و تحريم‌ها هيچ گاه نمي‌توانند در کنار هم بنشينند. اغلب مردم ايران امروز به اروپا هم اطميناني ندارند و اروپا براي کسب اطمينان اين مردم بايد تلاش کنند. ايراني‌ها مي‌گويند خروج امريکا از برجام تنها بازي پليس بد و پليس خوب است. نقش پليس خوب‌ را اروپا بازي مي‌کند. وي درباره خواسته‌هاي ايران از اروپا گفت: «آنچه که براي ما اهميت دارد اجراي کامل و تمام عيار برجام است. براي ما اهميتي ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحريم‌هاي آمريکا را دور بزند. آنچه که براي ما اهميت دارد حضور و ماندگاري شرکت‌هاي اروپايي در ايران است. آنچه که براي ما اهميت دارد فروش نفت خام است. ما مي‌خواهيم که پول‌ها به راحتي به حساب ما واريز شود. بايد يک ارتباط بين بانکي بين ما و اروپا باشد. اين موضوع با اروپايي‌ها است تا راه اصلي را پيدا کنند. عراقچي اعلام کرد که ايران حاضر است براي يافتن راه حل و بسته‌هاي اروپا براي حفظ برجام به اروپا کمک کند. عضو تيم مذاکره کننده توافق هسته‌اي ايران در ادامه تصريح کرد: چشم انداز روشن و مثبتي براي ادامه مذاکرات با اروپا براي حفظ برجام وجود ندارد اما او منتظر است همانگونه که ايران فداکاري‌هاي زيادي براي حفظ برجام کرده است اروپا نيز دست به فداکاري بزند.

وي اظهار کرد: نمي‌توانم بگويم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و مي‌تواند ما را به دستيابي يک بسته مشترک براي حفظ برجام برساند. ما همچنان منتظريم و اميدوار تا بسته پيشنهادي اروپايي‌ها مورد رضايت ايران باشد تا ايران از برجام خارج نشود.

اروپا برای نجات برجام چه کرد؟

اروپا تاکنون برای نجات برجام دستورالعمل‌های مرتبط با قانون انسداد را به‌روزرسانی کرده تا شرکت‌های اروپایی را از شر تحریم‌های آمریکا در امان نگه دارد؛ اما این دستورالعمل که دو دهه پیش‌تر برای محافظت از تجارت اروپا با کوبا آزموده شده بود، نتوانست برخی شرکت‌های اروپایی بزرگ را برای ماندن در تهران متقاعد کند. از‌این‌رو برخی شرکت‌های اروپایی، تهران را ترک کردند. درعین‌حال برخی هنوز تصمیم نگرفته‌اند؛ اما برخی خبرها از ادامه همکاری اروپا با ایران حکایت دارد. هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نروژ با علی‌اکبر صالحی دیدار کرده، تأکید کرد که «اروپا مصمم‌تر از همیشه در‌صدد حفظ برجام خواهد بود و با ایجاد مکانیسم‌های ویژه برای رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد».

او به ابتکار گفتمان سیاسی صنایع که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکت‌های کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است، اشاره کرد و گفت که قرار است به‌زودی صد شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف‌های ایرانی شوند و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند، انتظار می‌رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا به وجود‌ آید. او همچنین درباره سازوکارهای مالی و بانکی مورد نیاز نیز به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راه‌حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران دانست.

عراقچی در روسیه

عباس عراقچی روز جمعه برای مذاکره با همتای روس خود به مسکو سفر کرد. او که برای حضور در نشستی در بروکسل حضور داشت، به مسکو رفته و در دیدار با سرگئی ریابکوف گفت: غرب باید با تبعات خروج آمریکا از برجام مقابله کند و خواسته‌های ایران تأمین شود.  عراقچی پس از حضور در مسکو در دیدار و گفت‌وگو با همتای خود بر ضرورت تأمین مطالبات بحق جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. طرفین همچنین بر ضرورت ارائه برنامه و راهکارهای لازم از سوی اعضای باقی‌مانده در برجام که بتواند حقوق مسلم ملت ایران را تأمین کند، تأکید کردند.

صالحی: جهان با فروریزی برجام آینده خوفناک خواهد داشت

علی اکبر صالحی معاون ريیس جمهور و ريیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرده در پنل تخصصی خاورمیانه در مواجهه با لرزه های چندجانبه که با حضور وزیران خارجه نروژ و عمان برگزار شد حضور یافت.

بیان مواضع و اصول سیاست خارجی ایران در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای، نیاز کشور به انرژی هسته‌ای جهت توسعه و پیشرفت، اعتقاد به چارچوب برد- برد در مذاکرات و پایبندی به تعهدات، از جمله مهم‌ترین مطالب صالحی در این نشست بود.

صالحی با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع «غنی سازی صفر» کشور، این مطلب را تکرار اشتباهات گذشته دانست و یادآور شد که اساسا شروع مذاکرات برجام با کنار گذاشتن این سیاست و تغییر رویه آمریکا آغاز شد.

وی واکنش تند جامعه جهانی به تصمیمات غیرعقلانی و بی پایه و اساس آمریکا را کاملا مشهود و نمایان توصیف کرد و اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاست‌های آمریکا به اجرا نگذارند، به‌خاطر فروریزی برجام با آینده ای خوفناک و ناامنی‌های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در این نشست بر لزوم گفتمان منطقه ای میان بازیگران اصلی تاکید و همانگونه که مسئولین جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند، از آمادگی کشور برای درک متقابل و حل بحران های منطقه ای از طریق گفت وگو و تفاهم خبر داد.

در این نشست دیگر سخنرانان با انتقاد گسترده از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال برجام، خواستار اقدامی متناسب از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای باقیمانده در برجام بوده و بر گفت وگوهای منطقه ای تاکید داشتند.

همچنین از منظر دیگر سخنرانان، چند جانبه گرایی و توافقات چند جانبه در نتیجه توجه به یک آرمان برتر و مشترک حاصل می‌شود و از بین بردن دستاوردهای این حوزه امری تاسف بار برای جامعه بشری است.

سخنرانان تاکید داشتند که تبعات تلاش بعضی از کشورها برای قطبی نمودن منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، کاملا مشهود بوده ضمن اینکه رفتار و سیاست‌های فعلی دولت آمریکا باعث انسجام هم پیمانان او در مقابله با سیاست های یک جانبه آمریکا شده و اروپا را به سمت یک استقلال سیاسی اقتصادی سوق داده است.
انتهای گزارش/علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *