یک-یک ویدئو چک

آخرین بازی از هفتمین روز رقابت‌های جام جهانی هم تمام شد. این بازی برای ما ایرانی‌ها طعم دیگری داشت. جایی که شاید یکی از بزرگترین دیدارهای تاریخ تیم ملی انجام شد. یک طرف یوزهای باغیرت ایرانی و طرف دیگر ماتادورهای اسپانیایی. از روزها قبل رسانه‌های داخلی و خارجی در مورد این بازی گمانه‌زنی‌های بسیاری انجام داده بودند. روزنامه‌های داخلی که با امید زیادی از این بازی صحبت می‌کردند و تفکرات کیروش را نقطه عطف ایران در این بازی می‌دانستند و معتقد بودند که ایران با تفکرات کیروش می‌تواند از این بازی سر بلند بیرون بیاید.

رسانه‌های بین‌المللی هم به بازی ایران و اسپانیا پرداخته بودند آنها هم علاوه بر احترام به تیم ملی ایران بیشترین بخت را برای ماتادورها قائل بودند اما از بازی سخت مقابل ایران سخن می‌گفتند. کار به همینجا ختم نشد. گربه پیشگو این بازی را به نفع ایران پیشگویی کرده بود و این به ما و ملی پوشان ما امید زیادی می‌داد. در نظر سنجی‌های مختلفی که گفته می‌شد هم برتری مطلق از آن اسپانیا نبود و خیلی‌ها شانس زیادی نیز برای ایران قائل بودند.

کیروش که همیشه به استاد جنگ‌های روانی معروف است این بازی را از چند دقیقه بعد از بازی مراکش شروع کرد و طی گفت‌و‌گو‌ها و مصاحبه‌های مختلف از برد و برتری تیم ملی ایران در این بازی گفت. حتی در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی نیز به تمجید از عملکرد بازیکنان و کادر فنی پرداخت و هیچ چیزی را برای اسپانیا تمام شده ندانست. وی در این کنفرانس گفت: احساسات عمیقم را بیان می‌کنم که برای تیم ملی یک افتخار است که در اینجا حضور داشته باشد. یک فرصت منحصر به فرد است که مقابل اسپانیا که یکی از کاندیداهای جدی قهرمانی است، بازی کنیم. بازیکنانم روحیه بسیار خوبی دارند و مسعود شجاعی می‌تواند این را تأیید کند. بازیکنانم بسیار هیجان زده و مشتاق هستند که این فرصت را دارند برابر تیم خوب و بازیکنان عالی بازی کنند.

اما بازی با سوت داور اروگوئه‌ای شروع شد و نیمه اول بازی با دفاع جانانه ایران همراه بود، جایی که اسپانیایی‌ها به شدت به دروازه ایران فشار می‌آوردند. البته نتوانستند کاری از پیش ببرند و همین امر باعث شد لحظه به لحظه اسپانیایی‌ها عصبی‌تر کار را دنبال کنند. نیمه اول تمام شد و ایرانیان در تمام دنیا با اشتیاق فراوان در انتظار نیمه دوم و یک بازی متفاوت بودند تا بتوانند با یک بازی حساب شده و شاید چاشنی شانس بتوانند به دروازه حریف نزدیک و خطرساز شوند.

نیمه دوم شروع شد. سبک بازی اسپانیا تغییر کرده بود و فشار بیشتری به دروازه ایران وارد می‌کردند و همین فشارها بالاخره به نتیجه نشست و یک گل شانسی وارد دروازه ما شد که شاید جوابی بود برای گل بازی اول ایران. بعد از گل اسپانیا، تیم ملی ایران بازی خیلی خوب و شجاعانه‌ای را به نمایش گذاشت و توانست در چند مورد روی حرکات مهدی طارمی روی دروازه اسپانیا خطرساز شود. طارمی که در یک صحنه با یک ضربه سر دروازه دخه‌آ را تهدید کرده بود این بار با یک توپ ربایی از آن مدل توپ گرفتن‌های مخصوص خودش توپ را از بازیکن اسپانیا بقاپد. طارمی با آن پیچ و تاب‌های استثنایی که به بدنش می‌دهد توانست از بین دو بازیکن اسپانیا عبور کرده و در نهایت با خطای آندرس اینیستا متوقف شد.

ضربه ایستگاهی در منطقه‌ای خوب نصیب ایران شد و رامین رضاییان و احسان حاج صفی پشت ضربه ایستادند. ضربه‌ای که با مکس و تاخیر زیادی همراه بود، در نهایت حاج‌صفی تا مقابل توپ دوید اما رامین آن را روی دروازه سانتر کرد. ضربه سر طارمی توپ را مقابل سعید عزت اللهی انداخت و هافبک دفاعی تیم ملی ایران توپ را محکم به تور دروازه اسپانیا دوخت.

این صحنه آنقدر سریع اتفاق افتاد که حتی بازیکنان و تماشاگران جشن شادی گرفتند اما آندرس کنها داور اروگوئه‌ای که یک بار دیگر در بازی فرانسه برابر استرالیا از تصاویر ویدئویی استفاده کرده و برای فرانسه پنالتی گرفته بود این بار گل ایران را مردود و اعلام کرد. کمک داور پرچم زده و آفساید عزت اللهی را گرفته بود. صحنه پراسترس و پرهیجانی بود و شاید کمتر یادمان بیاید که در فوتبالمان چنین لحظه پراضطرابی را تجربه کرده باشیم. اما در آن ثانیه‌ها همه در انتظار تصمیم داور اروگوئه‌ای بودند تا بدانند گل ایران را قبول می‌کند یا نه.

داور گل ایران را آفساید اعلام کرد و وقتی تصاویر آهسته پخش شد مشخص شد که در زمانی که ضربه سر طارمی زده شد عزت اللهی در منطقه آفساید قرار داشت. این تلخ ترین آفساید تاریخ فوتبال ایران بود چرا که اگر آفساید اعلام نمی‌شد آن وقت تیم ایران با آن گل می‌توانست به بازی برگردد.

اما این گل با وجود آنکه مردود اعلام شد اسپانیا را از آن تب و تاب انداخت چرا که فهمید ایران تیم خطرناکی است که ممکن است از کوچکترین روزنه ها گل بسازد.

از این لحظه به بعد ایران به خود آمد و توانست بازی منطقی‌تری از خود نشان دهد و خطرات زیادی روی دروازه اسپانیا خلق کرد. بعد از این ایران هرچه زد به در بسته خورد و اسپانیا هم نتوانست موقعیت چندانی روی دروازه ایران خلق کند.

ایران با یک بازی شایسته و منطقی توانست 60 دقیقه جلوی یکی از بهترین تیم‌های دنیا طاقت بیاورد و این اسپانیا بود که 60 دقیقه زجر کشید تا بتواند قفل دروازه ایران را بشکند. ما هنوز 3 امتیاز با ارزش در سبد خود داریم و هنوز امید داریم تا روز بازی آخر ما مقابل پرتغال. ما می‌توانیم با یک بازی حساب شده به سبد امتیازات خود در روز آخر اضافه کنیم تا شاید بتوانیم از گروه خود صعود و به جمع 16 تیم برتر دنیا بپیوندیم.

کیروش بعد از سوت پایان بازی گفت: به نظر من ما شایسته باخت نبودیم و نتیجه می‌توانست جور دیگری باشد. قبلا هم از این اتفاقات برای من در آفریقا افتاده است و تیم بسیار خوبی داشتیم. البته این را باید بگویم که از اسپانیا هم تشکر می کنم چرا که خیلی چیزها از آنها یاد گرفتیم. این هم بخشی از بازی است و ما لیاقت بیشتری از این بازی داشتیم. تمام تلاش خود را کردیم. فکر می‌کنم با این بازی و با تمام شانس‌هایی که داشتیم مستحق گرفتن امتیاز بودیم. البته این را بگویم که یک بازی دیگر داریم و نمی خواهم در حال حاضر در مورد انتخاب داوران حرف خاصی بزنم. فقط تشکر می‌کنم و قبول می‌کنم که آفساید بوده است.

کیروش در مورد بازی با پرتغال هم گفت: ما امروز یک فینال در مقابل اسپانیا برگزار کردیم و یک فینال دیگر را پیش رو داریم که مطمئنا تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

مربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: مایلم به بازیکنانم تبریک بگویم که با روحیه مبارزه جویانه فوق العاده‌ای مقابل یکی از مدعیان قهرمانی بازی کردند. همانطور که قبل از بازی گفتم ما آماده بودیم تا تمام تلاش مان را برای پیروزی انجام دهیم و همین اتفاق هم افتاد.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: اسپانیا تیم فوق العاده‌ای است و سبک بازی فوق العاده‌ای دارد اما فکر می‌کنم با توجه به بازی شایسته نتیجه بهتری بودیم. البته به دلیل بازی تیم اسپانیا، به فرناندو هیه رو تبریک می‌گویم و از تیم ملی اسپانیا تشکر می‌کنم زیرا چیزهای زیادی از این دیدار یاد گرفتیم. این بازی برای ما مانند امتیاز آخر در تنیس بود و حالا بازی مقابل پرتغال برای ما اینطور است.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به سوال خبرنگار روس که درباره سردار آزمون مبنی بر بازی این بازیکن در باشگاه‌های بزرگ اروپا پرسیده شد گفت: فکر می‌کنید روسیه متعلق به اروپا نیست؟! پس او همین حالا هم در اروپا بازی می‌کند. من دوست ندارم در مورد بازیکنان انفرادی صحبت کنم و ترجیح می‌دهم در مورد تیم صحبت  کنم. سردار هم استثنا نیست.

کی روش ادامه داد: بازیکنان باید همانطور که در برنامه ماست بازی کنند. همانطور که گفتم باید با روحیه تیمی بازی کنند و همیشه با هدف یکسان یعنی پیروزی بازی کنند. ما سه چهار موقعیت برای گلزنی داشتیم اما بازیکنان اسپانیا روی ما خطا کردند و داور هم نگرفت! ولی در نهایت این بخشی از بازی است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار اسپانیایی که در موردکمک داور ویدئویی پرسیده شد پاسخ داد: به عنوان یک مربی باید این را بگویم که از این دستگاه دیر استفاده شده است. شاید اگر از این دستگاه 6 ماه دیرتر استفاده می‌شد، گل ما قبول می‌شد! اما به هر حال اسپانیا برد و ما باید این را بپذیریم. اما به هر حال بازیکنان ما که در این دیدار بازی کردند برنده بودند برای ما این دیدار دو حالت داشت یا باید می‌بردیم یا یاد می‌گرفتیم که ما یاد گرفتیم.

سعید عزت اللهی بلافاصله بعد از بازی گفت: ما تمام تلاش و توان خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم مردم ایران را شاد کنیم. شما در نظر داشته باشید که اسپانیا تیم کمی نیست. این تیم متشکل از بهترین بازیکنان جهان است و آنها قهرمان جهان هستند.

عزت اللهی ادامه داد: یک بازی باقی مانده و ما تمام تلاش خود را برای نتیجه گیری در مقابل پرتغال به کار خواهیم بست تا بتوانیم نتیجه ای درخور ملت ایران کسب کنیم.

انتهای خبر/حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *