65 درصد جمعیت شهرهای خراسان رضوی در معرض تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی از اجرای 30 پروژه فاضلاب با 370 میلیارد یال اعتبار در این استان خبر داد و گفت: 65 درصد جمعیت شهرهای خراسان رضوی در معرض تنش آبی است.

حسین اسماعیلیان در نشست خبری با اصحاب رسانه سیمای آب شرب شهرهای استان را ترسیم کرد و گفت: 73 شهر خراسان رضوی تحت پوشش این شرکت قرار دارند که از این تعداد، 30 شهر در تابستان امسال با تنش آبی مواجه‌اند.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی در این نشست که در آستانه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه ) برگزار شد، از جمله این شهرها را گلبهار، طرقبه ، نیشابور، قوچان، بردسکن، خواف و سبزوار اعلام کرد و افزود: در سال 1400 یعنی حدود چهار سال آینده، 53 شهر و در افق درازمدت تمام شهرهای استان دچار کمبود آب می‌شوند.

 

ضرورت رعایت مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی

وی حوزه فعالیت این شرکت را شهرهای خراسان رضوی به جز مشهد با جمعیت حدود یک میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 100 درصد این جمعیت از خدمات آب شرب بهداشتی برخوردارند.

اسماعیلیان با بیان اینکه با وجود مشکلات تامین آب در سال قبل درهیچ یک از شهرهای استان قطع یا نوبت‌بندی آب اعمال نشد، اعلام کرد: سیاست آبفا حرکت به‌سمت جیره‌بندی آب نیست، ولی این موضوع دلیل بهبود شرایط نیست و ضرورت رعایت مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی توسط آحاد جامعه یک امر حیاتی و ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی متذکر شد: تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی به‌عنوان تنها تامین‌کننده آب شهرهای خراسان رضوی به‌ویژه در بخش کشاورزی سبب افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده و محدودیت شدید آبی را برای شهرهای این استان رقم زده است.

وی اظهار کرد: افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت روستانشینان به‌مناطق شهری و توسعه شهرها نیاز به‌آب شرب را به‌شکل فزآینده‌ای بالا برده و کفه مصرف در مقایسه با تولید آب را سنگین‌تر کرده و منابع تامین آب شرب شهرهای استان را با کاهش شدید آبدهی مواجه ساخته است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *