اهواز نمی شویم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: 15 کانون بحرانی فرسایش بادی تهدیدی برای مردم این استان به شمار نمی رود و با برنامه ریزی صحیح و جلب مشارکت عمومی، می توان تبعات منفی آنها را کاهش داد.

علیرضا صحرایی، سه شنبه در نشست شورای اداری گناباد گفت: منشاء اصلی آلودگی هوای مشهد که در 2 هفته گذشته به بالاترین حد خود رسید، کانونهای فرسایش بادی استان نبود بلکه ریزگردهای صحرای قره قوم ترکمنستان عامل اصلی آن بود.

وی گفت: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی را از دلایل اصلی تخریب عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست ذکر کرد و گفت: میزان منطقی برداشت این آبها در استان 40 درصد است در حالی که هم اکنون سه برابر این میزان برداشت صورت می گیرد.

وی ادامه داد: 200 رشته قنات استان امسال با اجرای طرحهای آبخیزداری، آبخوانداری و تغذیه اراضی بالادست سدها احیا می شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از بارشهای سیلابی جذب قناتها نمی شود، گفت: اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری نقش مهمی در کاهش سیلاب ها داشته و 15 میلیارد ریال امسال برای اجرای این طرحها در گناباد اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: عرصه های بیابانی خراسان رضوی از 856 هزار هکتار سال 1392 هم اکنون به 898 هزار هکتار افزایش یافته و برای جلوگیری از بیابانزایی در سالهای گذشته 570 هزار هکتار عملیات تثبیت شن با مشارکت مردم و کاشت 16 میلیون اصله نهال تاغ، در 15 کانون فرسایش بادی استان انجام شده است.

صحرایی، اجرای 13 طرح بیابانزدایی و مدیریت مناطق بیابانی به وسعت یک میلیون و 372 هزار و 903 هکتار را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: سیاستهای غلط سالهای قبل در زمینه سدسازی موجب کاهش روزافزون سطح آبهای زیرزمینی و گسترش عرصه های بیابانی در این استان شده است.

صحرایی گفت: گناباد علیرغم چهار کانون بحرانی فرسایش بادی، یکی از مناطق شاخص خراسان رضوی از نظر اجرای طرحهای بیابانزایی است.

فرماندار گناباد نیز با تاکید بر برانگیختن حساسیت عمومی در مردم و مسوولان نسبت به مقابله با بیابانزایی، خواستار سرعت بخشی و توسعه اجرای طرحهای مقابله با بیابانزایی و اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری شد.

محمدعلی نبی پور با انتقاد از اجرایی نشدن طرح آبخیزداری سیاهکوه گناباد در سال های گذشته و اختصاص سرفصل اعتبارات آن به استان خراسان جنوبی و بخشهایی از خراسان رضوی گفت: با پیگیری این اعتبارات دوباره برگشته و باید با اهتمام مسوولان و دست اندرکاران ذیربط و اختصاص دوباره آن شاهد شتاب بخشی به اجرای این طرح باشیم.

وی با اشاره به اختصاص 35 میلیارد ریال از اعتبارات حوزه زیارت به گناباد در سال جاری بر تلاش برای ارائه طرحهای مناسب و جذب این اعتبارات تاکید کرد.

نبی پور با اشاره به سیاستهای دولت دوازدهم برای ایجاد میز خدمت با هدف آسان سازی ارائه خدمات به مردم در دستگاههای اجرایی، خواستار توجه بیشتر مسوولان و ادارات و سازمانهای دولتی گناباد نسبت به این مساله شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گناباد نیز با انتقاد از نبود ثبات مدیریتی و تغییرات زود هنگام مسوولان در این منطقه گفت: مدیران دستگاههای اجرایی به محض آنکه تجربه ای را در گناباد کسب کردند به ادارات کل استانی انتقال می یابند.

سیدعلی اکبر آقایی شهری گفت: گناباد با معضلاتی مانند کمبود منابع آبی و ریزگردها مواجه است و نباید با تصمیم مدیران ارشد استانی، مسوولان بعد از اندکی کسب تجربه از این شهرستان به دیگر نقاط انتقال یابند.

در این نشست حسین چمنی به عنوان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد معرفی و از خدمات 2 ساله مجتبی محرابی در این سمت تقدیر شد.

حدود پنج میلیون و 554 هزار هکتار، معادل بیش از 49 درصد از گستره 11 میلیون و 300هزار هکتاری استان خراسان رضوی را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد.

85 درصد از عرصه پنج هزار و 900 کیلومترمربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد. از مجموع 15 کانون بحرانی با مساحتی معادل 768 هزار و 500 هکتار در خراسان رضوی چهار کانون با وسعت 231 هزار و 445 هکتار در گناباد واقع است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *