جام جهانی در تلویزیون های خاموش

سکانس اول: دو هفته مانده به شروع داغ ترین رقابت در یک رشته ورزشی یعنی جام جهانی فوتبال در روسیه خیلی ها

برای دیدن دسته جمعی این رقابت ها نقشه می کشیدند و برنامه می ریختند. وسط همین شور و التهاب ها بود که یکبار دیگر شهردار مشهد با یک مژده فوتبالی و هیجان انگیز به صدر اخبار رفت. تقی زاده خامسی اعلام کرد در صورت فراهم شدن شرایط بازی های ایران در جام جهانی از تلویزیون های شهری پخش می شود. وی این مطلب را در مراسم بدرقه رضا سخندان داور مشهدی که عازم جام جهانی برای قضاوت بود اعلام کرد درحال برنامه ریزی هستیم تا بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را از طریق تلویزیون‌های بزرگ در نقاطی که محل تجمع است از جمله میدان شهدا، پارک ملت و کوهسنگی پخش کنیم تا مردم، آن را دور هم تماشا کنند.

این خبر بسرعت در شهر پیچید و جماعت فوتبالی خود را برای نشستن پای تلویزیون های شهری در کنار دیگران آماده کردند. معاون سلامت و تربیت‌بدنی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفته بود: با برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که از مدت‌ها پیش صورت گرفت، قرار است که پخش مسابقات را در بوستان‌های «چهل‌بازه»، «کوهسنگی» و «بهار» بر روی تلویزیون‌های وسیع در ابعاد 70 مترمربع پوشش دهیم و می‌کوشیم تا بتوانیم در بوستان بزرگ ملت نیز این مسابقات را پخش کنیم.

حسن نوری اعلام کرده بود: در بوستان‌های «وفا»، «امت» و «حجاب» نیز قرار است مسابقات به شیوه ویدئو پروژکشن و در ابعاد 90 مترمربع به‌صورت مستقیم پخش شود.

سکانس دوم: همه سرحال و آماده، ساعت خود را به وقت فوتبال تنظیم کرده بودند و حتی عده ای هم تلویزین خود را انتخاب کرده بودند. سوت شروع بازی ها به صدا درآمد اما هیچ رقابتی در قاب تلویزیون های شهری جا نگرفت تا یک علامت سوال بزرگ در ذهن ها نقش ببندد که چه شد وعده شهرداری؟ این اتفاق درحالی افتاد که در برخی از کلانشهرها مانند اصفهان، مردم بوستان ها را برای تماشای برد شیرین ایران در اولین بازی قرق کردند و حال و هوای متفاوتی تجربه شد. پیش از این زمزمه های ممنوعیت پخش فوتبال در کافی شاپ ها و رستوران های شهر به گوش رسیده بود اما ظاهرا خیلی هم جدی گرفته نشد و سینماهای شهر هم علی رغم اظهارنظر یکی از مسئولان ارشاد که گفته بود سینما جای فیلم دیدن است نه فوتبال، حسابی در حال ترکاندن هستند.

سکانس سوم: اینجا بود که معاون تازه منصوب شده استاندار برای پاسخ به سوالات شهروندان وارد میدان شد. محمدرحیم نوروزیان اعلام کرد شورای تامین با طرح شهرداری هیچ مخالفتی نداشت اما هماهنگی ها کمی دیر اتفاق افتاد و پخش فوتبال از تلویزیون های شهری منتفی است.

وی گفت: این کار مستلزم هماهنگی‌های پیشین و انجام مقدمات و تمهیداتی بود که باید پیش‌تر انجام می‌گرفت. نوروزیان ادامه داد: با توجه به این‌که نیروی انتظامی باید نظم و انضباط این‌گونه مراسم را تأمین کند و هماهنگی در این زمینه صورت نگرفته بود، از این‌رو نیروی انتظامی با این کار مخالفت کرد.

معاون امنیتی استاندار با بیان این‌که «شهرداری تنها سه روز پیش از اجرا، این طرح را با ما در میان گذاشت»، تصریح کرد: ما موافق اجرای این کار بودیم و اگر پیش از این هماهنگی‌ها انجام می‌گرفت تا ما امکان تأمین نظم و انتظامات افرادی که می‌خواهند در پارک یا سایر فضاهای شهری جمع شوند را پیش‌بینی می‌کردیم، این کار حتماً اتفاق می‌افتاد، اما چون این هماهنگی‌ها صورت نگرفته بود، بنا شد پخش بازی‌های جام جهانی تنها در مکان‌های سرپوشیده‌ای چون فرهنگ‌سراها انجام شود.

اما در این میان نظر سرپرست فرمانداری مشهد کمی متفاوت است. حیدر خوش نیت در مصاحبه به یک خبرگزاری گفته بود: پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها و فضاهای بسته و سرپوشیده فرهنگی در سطح شهر که از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند بلامانع است، اما پخش این بازی‌ها در فضاهای عمومی مانند پارک‌ها به صلاح نیست.

وی علت مخالفت با آن را دشوار بودن تأمین نظم و امنیت شهروندان در فضاهای عمومی دانست و اینکه کسی مسئولیت حفظ انتظامات و امنیت در این مناطق را قبول نمی کند.

اتفاقات اخیر نشان می دهد برنامه ریزی ها روی کاغذ برای به ثمر رسیدن قول شهردار مشهد انجام شده است اما در عمل، مسئولان آنچنان که باید برای انجام آن هماهنگ نبودند و شاید بقول خودشان، تاخیر در ارائه طرح یا تردید نسبت به برقراری نظم و امنیت آن، به ضرر مردم تمام شد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *